Alessandro Anzani

Z Multimediaexpo.cz

Replika motoru Anzani s válci do W

Alessandro Ambrogio Anzani (5. prosince 1877, Milán24. července 1956, Merville-Franceville) byl italský konstruktér, motocyklový a automobilový závodník. V roce 1906 navrhl a vyrobil tříválcový motor s válci do W, který použil o tři roky později Louis Blériot ve svém letounu při přeletu kanálu La Manche.

Anzani se zajímal o techniku, od mládí pracoval v malé dílně svého strýce; byl také nadšeným a dobrým cyklistou. Na závodech v Miláně, kterých se zúčastnil jako divák, se seznámil s francouzským cyklistou Gabrielem Poulainem. Toto setkání vedlo Anzaniho k tomu, že po ukončení studií odešel na Poulainovo pozvání v roce 1900 do Francie, kde si měl vydělat peníze závoděním. Anzani byl nějaký čas Poulainovým hostem v St. Nazaire. Poté působil u výrobce motocyklů – firmy Buchet jako její tovární jezdec. V roce 1906 se osamostatnil a začal motocykly vyrábět sám v Courbevoie. Po úspěšné dohodě s Blériotem jeho firma prosperovala.

Díky úspěchu rotačních motorů se mohl Anzani opět věnovat výrobě motocyklových motorů. Sídlem společnosti bylo Courbevoie, v Miláně založil společnost Fabbrica Motori Anzani. V Anglii založil British Anzani Motor Company. Ve dvacátých letech 20. století se zde také krátce věnoval výrobě závodních automobilů.

Poznámky

Motor firmy Anzani shodný s tím, který použil Louis Blériot, koupil v Paříži v únoru 1910 i český průkopník letectví Jan Kašpar.[1]

V roce 1923 zajel Claude Temple s motocyklem s dvouválcovým motorem Anzani o objemu 996 cm³ světový rychlostní rekord 175 km/h, což přineslo i Anzanimu ještě větší popularitu.[2]

Externí odkazy



Chybná citace Nalezena značka <ref> bez příslušné značky <references/>.