Avro 621 Tutor

Z Multimediaexpo.cz

Avro 621 Tutor (2008)

Avro 621 Tutor byl britský dvoumístný cvičný dvouplošník z meziválečného období, zkonstruovaný u firmy A. V. Roe & Co. Ltd. pod vedením Roy Chadwicka. Prototyp byl zkonstruován a postaven v roce 1929 (létal s civilní imatrikulací G-AAKT), ale přesné datu prvního vzletu není známo. Prokazatelné je teprve jeho předání ke zkouškám na základnu RAF Martlesham Heath v prosinci 1929. Krátce nato vznikly ještě další dva prototypy (G-AARZ a G-AATU). Celkem bylo u mateřské firmy postaveno 795 strojů, výroba byla ukončena v květnu 1936.

Mimo britské RAF byl stroj používán i v dalších zemích tehdejšího Britského Impéria. Menší množství strojů šlo do Kanady (pouze šest kusů), dva stroje byly úspěšně zkoušeny vojenským letectvem tehdejší Jihoafrické Unie (SAAF, South African Air Force), výsledkem byla licenční výroba v Aircraft and Artillery Depot (sídlící v Pretorii), která dala 57 letounů. Mimo to tři stroje zakoupilo Dánsko (výrobní čísla 113-115, sloužily u námořnictva), navíc byla zakoupena i licence, v Dánsku ale nakonec byly postaveny jen další tři kusy. Tři stroje také zakoupilo Irsko, a dva letouny Avro Tutor také šly do Polska, kde se typ ukázal jako lepší, než domácí PWS-16. Výsledkem byla konstrukce cvičného letounu PWS-18, Tutorem značně ovlivněná, který byl vyroben celkem v 40 kusech. Největší zahraniční zakázkou Tutorů, nepočítaje licenci v Jižní Africe, byla dodávka pro vojenské letectvo Řecka. Po zkouškách stroje G-ADMG (později v Řecku létal s individuálním označením E-69) bylo zakoupeno dalších 29 letounů (ty v Řecku nosily individuální označení E-50 až E-68, a E-70 až E-79).

Avro Tutor (v původním zbarvení RAF se s/n K3215, s civilní registrační značkou G-AHSA), druhý záběr letuschopného stroje, provozovaného na letišti Old Warden

Řadu strojů navíc zakoupili civilní uživatelé, kupř. v Austrálii létal stroj s imatrikulací VH-UOL (u Australian National Airways Ltd), tři stroje vybavené kamerami (G-APAP, G-ABAR a G-ABHA) posloužily v tehdejší Tanganjice k leteckému mapování. Navíc se řada původně vojenských strojů také dostala do civilních rukou, mnohdy až po II. světové válce, kupř. stroj G-AHSA (ex- K3215), který po revizi provozoval aeroklub v Darlingtonu (od února 1947).

Z typu Avro 621 Tutor byl odvozen Tutor II (s dvoupříhradovým vzpěrovým systémem, postaven jediný kus se sériovým číslem K3308), mimo to také bylo postaveno celkem 15 kusů plovákové verze Avro 646 Sea Tutor.

Zřejmě jediným zachovaným Tutorem je stroj K3215 (v letuschopném stavu, s civilní registrací G-AHSA), který je ve sbírkách, které patří Shuttleworth Trust (Shuttleworth Collection na letišti Old Warden, anglické hrabství Bedfordshire).

Základní technická data

  • Dvoumístný cvičný letoun, jednomotorový jednopříhradový vyztužený dvouplošník s jednoduchými ocasními plochami a pevným záďovým podvozkem. Kostra letounu byla kovová, s plátěným potahem.
  • Motor: Armstrong Siddeley Lynx IVC, s maximálním výkonem 240 hp (179 kW)
  • Rozpětí: 10,363 m
  • Délka: 8,039 m
  • Výška: 2,921 m
  • Nosná plocha: 27,96 m²
  • Hmotnost prázdného stroje: 836 kg
  • Vzletová hmotnost: 1 131 kg
  • Maximální rychlost: 193 km/h
  • Cestovní rychlost: 156 km/h
  • Dostup: 4877 m
  • Počáteční stoupavost: 277 m/min
  • Dolet: 402 km

Země použití

  • Velká Británie (RAF), Kanada, Jihoafrická unie (SAAF), Irsko, Dánsko, Řecko

Prameny

  • L+K číslo 6, ročník LXIII
  • A. J. Jackson, Avro Aircraft since 1908, Putnam Aeronautical Books, 1994 (2nd ed., revised and updated by R. T. Jackson), ISBN 0-85177-834-8


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Avro 621 Tutor