Fokker D.XXI

Z Multimediaexpo.cz

Fokker D.XXI
Image:Fokker D.XXI Soesterberg.jpg
Fokker D.XXI
Základní charakteristika
Určení stíhací letoun
Výrobce Fokker
Konstruktér
První let 27. března 1936
Zařazen
Vyřazen
Výroba
Vyrobeno
Varianty
Uživatel Nizozemsko
Dánsko
Finsko
Španělsko
Finské Fokkery D.XXI

Fokker D-XXI byl nizozemský stíhací letoun užívaný ve druhé světové válce.

Stroj vznikl na objednávku nizozemského letectva, která byla učiněna roku 1934. Byť v roce svého vzniku nepředstavoval konstrukční špičku, jednalo se o kvalitní, obratný a relativně jednoduchý stroj, o který projevilo zájem Finsko a Dánsko. Mateřské Nizozemsko objednalo jen několik kusů D-XXI, které v počtu 29 čelily německé agresi. Přes jisté úspěchy byly během čtyř dnů všechny zničeny. Bojovou hodnotu těchto letounů využili nejlépe Finové. Když SSSR zaútočil na Finsko v Zimní válce, měli Finové ve výzbroji 40 Fokkerů. Pevný podvozek se ukázal být výhodný, protože dokázal být adaptovaný na lyžový. Udávaný počet sestřelů sovětských letadel (100) při vlastních vzdušných ztrátách šesti D.XXI a šesti Fokkerů zničených na zemi je fantastický. Vrcholnou ukázkou nasazení D.XXI je sestřel šesti dvoumotorových bombardérů DB-3 pilotem Jormem Kalivi Sarvantem v jediném letu. Finové stavěli D.XXI licenčně s americkými motory Pratt Whitney R-1535, celková finská produkce činila 97 kusů. Letouny byly užívány i v Pokračovací válce.

Obsah

Specifikace (D.XXI)

Data podle: Thulinista Hornetiin[1]

Technické údaje

  • Osádka: 1 pilot
  • Rozpětí: 11,00 m
  • Délka: 8,20 m
  • Výška: 2,95 m
  • Nosná plocha:
  • Plošné zatížení: kg/m²
  • Hmotnost prázdného letounu: 1450 kg
  • Vzletová hmotnost : 2050 kg
  • Pohonná jednotka: 1x 9válcový hvězdicový motor Bristol Mercury VIII
  • Výkon pohonné jednotky: 830 k (619 kW)

Výkony

  • Maximální rychlost: 460 km/h
  • Dostup: 11 350 m
  • Stoupavost: 6000 m / 7 min 30 sec
  • Dolet: 930 km
  • Poměr výkon/hmotnost: kW/kg

Výzbroj



Chybná citace Nalezena značka <ref> bez příslušné značky <references/>.