Reggiane Re.2005

Z Multimediaexpo.cz

Reggiane Re.2005
Základní charakteristika
Určení stíhací letoun
Výrobce Officine Mecchaniche Italiane - Reggiane
Konstruktér
První let 1942
Zařazen 1943
Vyřazen
Výroba
Vyrobeno 36
Varianty
Uživatel Itálie
Luftwaffe

Reggiane Re.2005 Sagittario byl vynikající stíhací letoun, který vznikl vývojem z typu Reggiane Re.2000.

Vývoj nového letounu začal již v roce 1941 a v květnu 1942 vzlétl první prototyp. Ten dosáhl skvělé rychlosti 678 km/h. Nové křídlo neslo nový podvozek zatahovaný směrem ke koncům křídla a dva 20 mm kanóny, které s dalším v bloku motoru a s dvěma 12,7 mm kulomety nad motorem představovaly impozantní výzbroj. V únoru objednala italská vláda nutlou sérii v počtu 18 kusů a následných 750 kusů, ale v situaci, kdy to již bylo nereálné. Druhý prototyp, zkoušený od jara 1943 Němci, dosáhl rychlosti 720 km/h a přelétl do Rumunska, kde byl včleněn do protiletecké obrany naftových polí. Vlastní dodávky RE.2005 začaly v květnu 1943 s licenčními motory Fiat RA.1050 RC-58 o výkonu 1475 k. Po kapitulaci Itálie byly vyrobené kusy zabavené Němci, přičemž několik letounů sloužilo dokonce u jednotek protivzdušné obrany Berlína.

Technická data

  • Osádka: 1
  • Rozpětí: 11 m
  • Délka: 8,73 m
  • Výška: 3,15 m
  • Nosná plocha: 21 m²
  • Hmotnost prázdného letounu: 2500 kg
  • Vzletová hmotnost: 3610 kg
  • Pohon: motor Daimler Benz DB605A nebo Fiat RA.1050 RC-58
  • Maximální rychlost: 720 km/h
  • Dostup: 11 500 m
  • Dolet: 1260 km
  • Výzbroj: 2x kanón ráže 20 mm, 2x kulomet ráže 12,7 mm

Prameny

  • Zbyněk Válka, Stíhací letadla 1939 - 1945

Externí odkazy



Italské vojenské letouny druhé světové války
Stíhací letouny

Fiat CR.32 • Fiat CR.42 • Fiat G.50 • Fiat G.55 • MC.200 • MC.202 • MC.205 • Re.2000 • Re.2001 • Re.2002 • Re.2005CVF.5 • Ro. 57

Bombardovací letouny

SM. 79 • SM. 81 • SM. 82 • SM. 84 • Breda Ba.65 • Breda Ba.88 • CANT Z.1007 • Fiat BR.20 • Fiat CMASA RS. 14Piaggio P.108