Tumanskij R-15

Z Multimediaexpo.cz

Tumanskij R-15 je turbokompresorový reaktivní motor, vyvinutý v konstrukční kanceláři vedené S. K. Tumanským.

Jde o koncepčně velice jednoduchý stroj, jednohřídelový motor s pětistupňovým axiálním (osovým) kompresorem, spalovací komorou smíšené konstrukce a jednostupňovou axiální turbínou. Za motorem je ještě rozměrná komora přídavného spalování, výstupní tryska motoru je třípolohová. Motor R-15 poháněl ve své době velice moderní a výkonnou ruskou nadzvukovou stíhačku MiG-25.

Letouny MiG-25 poháněly zprvu motory R-15B-300 s tahem 7 500 kp (74,55 kN) a 10 210 kp (100,126 kN) s přídavným spalováním, později zdokonalené R-15BD-300 s tahem 8 800/11 200 kp (86,30/109,834 kN). Palivo je speciální, s označením T-6 (může být použito i palivo T-7P), jde o směs uhlovodíků s vysokým bodem varu (palivo slouží zároveň i k ochlazování vnitřní konstrukce stroje).

První prototyp motoru byl vyzkoušen v roce 1958, první předsériové kusy byly vyrobeny v roce 1960. Spolehlivostí a počátečním resursem 150 hodin byl na tom ještě hůře než motor Klimov RD-33 a velmi silně zaostával za americkými leteckými motory (později se naštěstí podařilo dosáhnout alespoň hodnoty 750 hodin).

Motory MiGu25 měly zprvu dobu mezi revizemi pouhých 150 hodin, ovšem na dotaz vedoucího konstrukce motorů R-15 v OKB Tumanskij, Fjodora Šuchova, se mu dostalo odpovědi, že pro „speciální použití“ bude i tato životnost postačující (motor vznikl dalším vývojem typu určeného pro bezpilotní prostředky, s životností 25 hodin — tam ovšem životnost v řádu desítek hodin skutečně plně postačovala, vzhledem k jednorázovému použití; skutečností je, že životnost motoru mezi generálkami se nakonec u verze R-15BD-300 podařilo zvýšit na 1 000 hodin).

Verze:

  • R-15-300 :
  • R-15-300M :
  • R-15B-300 :
  • R-15BD-300 :
  • R-15BF2-300 :

Prameny:

  • Piotr Butowski: MiG-25, MiG-31, Monografie Lotnicze (3), AJ-Press
  • Jefim Gordon, Oleg Putmakov: MiG-25, stałowa blyskawica, nakl. Agencja Lotnicza ALTAIR
  • Yefim Gordon, Dimitriy Komissarov: Mikoyan MiG-25 Foxbat, Red Star Vol. 34 (2007), ISBN 1-85780-259-4
  • Yefim Gordon: MiG-25 ‘Foxbat’, MiG-31 ‘Foxhound’, Russia’s defensive front line, Aerofax, Midland Publishing Ltd., Earl Shilton, England (1997), ISBN 1-85780-064-8
  • Bill Gunston, Yefim Gordon: MiG Aircraft since 1937, Putnam, London (1998), ISBN 0-85177-884-4
  • J. Kocáb, J. Adamec: Letadlové pohonné jednotky, NADAS, 1986
  • V. Němeček: Vojenská letadla 5, Naše vojsko, Praha, 1982


Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly.
Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás.
Náš FIO účet — 2500575897 / 2010