Železniční neštěstí u Nových Kopist

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 15. 5. 2013, 15:54; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)

Železniční neštěstí u Nových Kopist se událo čtyři minuty po půlnoci 10. listopadu 1989 v zastávce Nové Kopisty u Lovosic na trati 090. Mezinárodní expres Balt-Orient narazil rychlostí 116 km/h do porouchaného osobního vlaku Os 9622. Kvůli nehodě zemřelo šest lidí, osm bylo zraněno vážně a přes 50 lehce.

Obsah

Havárie

Ve stanici Nové Kopisty se kvůli poruše zdržel osobní vlak Os 9622 tvořený elektrickou jednotkou 460.081+082 jedoucí z Prahy-Holešovic do Děčína hl. n.[1] Za ním jedoucí vlak Ex 372 Balt-Orient tažený lokomotivou 350.009 projel stanicí Bohušovice nad Ohří a blížil se plnou rychostí k Novým Kopistům. Naštěstí nebyl kvůli událostem spojeným s pádem Berlínské zdi příliš zaplněn. 390 m před místem střetu rychlík minul návěstidlo automatického bloku v poloze „Stůj“ a následně, čtyři minuty po půlnoci 10. listopadu, narazil do zadní části stojícího vlaku.

Následky

Při nehodě zemřelo pět lidí, jeden zemřel po týdnu na následky zranění v nemocnici, dalších osm lidí bylo zraněno vážně a přes 50 lehce. Tři zemřelí byli zaměstnanci ČSD. Škody přesáhly 10 milionů Kčs. Lokomotiva 350.009-7 a šest rychlíkových vagónů bylo zcela zničeno a elektrická jednotka poškozena. Škody utrpěl i železniční svršek a trakční vedení. Na více než 22 hodin byl na trati zcela přerušen provoz, zrušeno byl šest osobních a 81 nákladních vlaků. Náhradní přepravu cestujících zajišťovaly autobusy. Odstraňovat škody pomáhala i armáda.

Vyšetřování

Při vyšetřování bylo zjištěno, že zabezpečovací zařízení pracovalo v době nehody bez problémů a taktéž brzdy expresu byly v pořádku. Příčinou nehody byla určena nepozornost strojvedoucího mezinárodního expresu.

Související články

Externí zdroje a literatura

Článek je založen na informacích z

Reference

  1. Ústřední ředitelství ČSD. Jízdní řád ČSD 1989/1990. Praha : Nakladatelství dopravy a spojů, 1989. ISBN 80-7030-020-5. S. 292.