Aero L-29 Delfín

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 11. 12. 2013, 11:26; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Aero L-29 Delfín (2008)

Aero L-29 Delfín (v kódu NATO Maya) byl vojenský proudový cvičný letoun, který se během 60. let stal standardním cvičným proudovým letounem států varšavské smlouvy. Šlo o první proudový letoun navržený a vyráběný v Československu.

Obsah

Vývoj

Na konci padesátých let sovětské letectvo hledalo proudový letoun, který by nahradil cvičné letouny s pístovým motorem; tento požadavek se později objevil ve všech zemích východního bloku. Firma Aero odpověděla prototypem XL-29 navrženým Zdeňkem Rubličem a Karlem Tomášem. Letoun poprvé vzlétl 5. května 1959 a byl poháněn britským motorem Bristol Siddeley Viper.

V roce 1961 byl Delfín porovnáván s letouny TS-11 Iskra a Jak-30 a stal se vítězem. Polsko dále pokračovalo ve vývoji letounu TS-11 Iskra, ale ostatní státy varšavské smlouvy se rozhodly pro Delfína.

Výroba začala v roce 1963 a trvala 11 let, vyrobilo se okolo 3 500 kusů. Vyvinuta byla i jednomístná verze L-29A Akrobat. Průzkumná verze s kamerami v přídi letounu se vyráběla jako L-29R.

Nasazení

Letouny sloužily v běžné, základní a zbraňově ve cvičné funkci. Později byly opatřeny závěsy na kanóny, pumy a rakety; takhle vyzbrojené egyptské letouny byly během války Jom Kippur poslány proti izraelským tankům. Později byly v mnoha zemích Delfíny nahrazeny následníkem L-39 Albatros.

Bývalí i současní uživatelé

Delfín s tygřím nátěrem
Delfín v leteckém muzeu Kbely (2009)
  • Československo (400)
  • Sovětský svaz (2 000)
  • Afghánistán (24)
  • Bulharsko
  • NDR
  • Maďarsko
  • Rumunsko
  • Egypt
  • Sýrie
  • Nigérie
  • Uganda
  • Irák
  • Indonésie
  • Guinea
  • Mali
  • Vietnam
  • Bývalé vojenské stroje jsou populární na trhu s letouny pro letecké přehlídky.

Specifikace (L-29)

Technické údaje

  • Posádka: 2 (žák, instruktor)
  • Délka: 10,81 m
  • Rozpětí: 10,29 m
  • Výška: 3,13 m
  • Nosná plocha: 19,8 m²
  • Plošné zatížení: 166 kg/m²
  • Prázdná hmotnost: 2 250 kg
  • Hmotnost (naložen): 3 250 kg
  • Maximální vzletová hmotnost : 3 540 kg
  • Pohonná jednotka: 1x proudový motor Motorlet M 701C
  • Tah pohonné jednotky: 8,7 kN

Výkony

  • Maximální rychlost: 655 km/h
  • Dolet: 920 km
  • Dostup: 11 500 m
  • Stoupavost: 14 m/s
  • Poměr tah/hmotnost: 0,25

Výzbroj

  • 200 kg různých zbraní (kanóny, pumy, rakety, střely) na vnějších závěsech

Externí odkazy


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Aero L-29 Delfín
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Aero L-29 Delfín