Arado Ar 232

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 28. 12. 2013, 14:30; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Arado Ar 232
Arado Ar 232B-0 RAE.jpg
Základní charakteristika
Určení transportní letoun
Výrobce Arado
Konstruktér
První let červen 1941
Zařazen 1943
Vyřazen 1945
Výroba
Vyrobeno asi 20 kusů
Varianty
Uživatel Luftwaffe

Arado Ar 232 Tausendfüssler (německy: Stonožka) byl první skutečně moderní transportní letoun navržený a vyrobený v malé sérii německou firmou Arado během druhé světové války. Design letounu byl navržen se skoro všemi konstrukčními prvky, které jsou dnes považovány za standardní u moderních transportních letadel, včetně nízko položeného krabicovitého trupu, zadní nákladové rampy, vysoko umístěné ocasní části pro snadný přístup k nákladu a podvozku pro operace na nezpevněných letištích. I když měla Luftwaffe zájem o náhradu či alespoň doplnění svých zastaralých Junkersů Ju 52/3 m, měly vzhledem k válečným událostem transportní letouny jen nízkou prioritu a Luftwaffe si jich objednala si jen malé množství.

Obsah

Specifikace (Ar 232B)

Technické údaje

  • Osádka: 4
  • Rozpětí: 33,50 m
  • Délka: 23,52 m
  • Výška: 5,69 m
  • Nosná plocha: 142,60 m²
  • Plošné zatížení: kg/m²
  • Hmotnost prázdného stroje: 12 780 kg
  • Vzletová hmotnost : 21 150 kg
  • Pohonná jednotka: 4x hvězdicový devítiválec BMW Bramo 323 R-2 Fafnir
  • Výkon pohonné jednotky: 895 kW (1200 hp)

Výkony

  • Maximální rychlost: 308 km/h ve výšce 4000 m
  • Cestovní rychlost: 290 km/h ve výšce 2000 m
  • Dolet: 1 062 km
  • Dostup: 6 900 m

Výzbroj