Dodge Viper

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
(+ Vylepšení)
 
Řádka 5: Řádka 5:
| popis2 = Logo Dodge Viper
| popis2 = Logo Dodge Viper
| vyrobce = [[Dodge]]
| vyrobce = [[Dodge]]
-
| koncern = [[Chrysler LLC]]
+
| koncern = Chrysler LLC
| dalsinazvy =
| dalsinazvy =
| produkce = 1992 — současnost
| produkce = 1992 — současnost
Řádka 18: Řádka 18:
| designer = Tom Gale
| designer = Tom Gale
| pribuznevozy =  
| pribuznevozy =  
-
}}
+
}}'''Dodge Viper''' je sportovní auto s motorem [[Motor V10|V10]] od divize [[Dodge]] firmy Chrysler LLC. Výroba dvousedadlových automobilů začala roku 1992.  
-
'''Dodge Viper''' je sportovní auto s motorem [[Motor V10|V10]] od divize [[Dodge]] firmy [[Chrysler LLC]]. Výroba dvousedadlových automobilů začala roku 1992.  
+
==První generace (1992–2002)==
==První generace (1992–2002)==
-
[[Soubor:Dodge Viper 2003-04-19.jpg|thumb|left|Viper RT/10]]
+
[[Soubor:Dodge Viper 2003-04-19.jpg|thumb|left|200px|Viper RT/10]]
===Viper RT/10===
===Viper RT/10===
-
''RT/10'' je [[roadster]]. Jeho první prototyp byl testovám v lednu 1989. Roku 1991 se poprvé uvedl jako [[safety car]] v závodu [[Indianapolis 500]] a jeho prodej začal v roce 1992. <br/>
+
''RT/10'' je [[roadster]]. Jeho první prototyp byl testovám v lednu 1989. Roku 1991 se poprvé uvedl jako [[safety car]] v závodu [[Indianapolis 500]] a jeho prodej začal v roce 1992. <br />
Kromě chybějící střechy (k dispozici byla skládací plátěná) a postraních oken, nemělo auto ani vnější kliky u dveří.  
Kromě chybějící střechy (k dispozici byla skládací plátěná) a postraních oken, nemělo auto ani vnější kliky u dveří.  
-
Vrcholem auta byl jeho [[motor s vnitřním spalováním]], který produkoval 400 koňských sil (298kW) při 4600 otáčkách za minutu. Ten byl ale nejprve moc těžký, a tak Lamborghini vyměnili původní [[litina|litinu]] za [[hliník]]ovou [[slitina|slitinu]]. Maximální rychlost byla 290 km/h. <br/>
+
Vrcholem auta byl jeho [[motor s vnitřním spalováním]], který produkoval 400 koňských sil (298kW) při 4600 otáčkách za minutu. Ten byl ale nejprve moc těžký, a tak Lamborghini vyměnili původní [[litina|litinu]] za [[hliník]]ovou [[slitina|slitinu]]. Maximální rychlost byla 290 km/h. <br />
Samotné auto bylo vyrobeno z trubkové oceli.
Samotné auto bylo vyrobeno z trubkové oceli.
-
[[Soubor:Dodge Viper GTS (Red-white) at the Goodwood Breakfast Club.jpg|thumb|left|Viper GTS]]
+
[[Soubor:Dodge Viper GTS (Red-white) at the Goodwood Breakfast Club.jpg|thumb|left|200px|Viper GTS]]
===Viper GTS===
===Viper GTS===
-
Uzavřené [[coupé]], nazývané ''Viper GTS'', následovalo v roce 1996. Stejně jako jeho předchůdce bylo vybráno jako safety car pro Indianapolis 500.<br/>
+
Uzavřené [[coupé]], nazývané ''Viper GTS'', následovalo v roce 1996. Stejně jako jeho předchůdce bylo vybráno jako safety car pro Indianapolis 500.<br />
Zajímavým rysem byla tzv. ''Double Bubble'' střecha - mírně zvednutá nad každým sedadlem. Dalším rozdílem byl např. silnější motor a kompletně přepracovaný podvozek, který byl o 27 kg lehčí.
Zajímavým rysem byla tzv. ''Double Bubble'' střecha - mírně zvednutá nad každým sedadlem. Dalším rozdílem byl např. silnější motor a kompletně přepracovaný podvozek, který byl o 27 kg lehčí.
Po vylepšení výkonu přišel na řadu i luxus. Roku 1996 byly autu přidány dva přední airbagy.
Po vylepšení výkonu přišel na řadu i luxus. Roku 1996 byly autu přidány dva přední airbagy.
-
V prvních šesti letech jich bylo prodáno asi 10 000. <br/>
+
V prvních šesti letech jich bylo prodáno asi 10 000. <br />
Roku 2002 byl oslaven konec druhé generace vyrobením 360 modelů z tzv. "Final Edition". Ty byly červené s bílými pruhy.  
Roku 2002 byl oslaven konec druhé generace vyrobením 360 modelů z tzv. "Final Edition". Ty byly červené s bílými pruhy.  
==Druhá generace (2003 – současnost)==
==Druhá generace (2003 – současnost)==
-
[[Soubor:Dodge-Viper-SRT10.jpg|thumb|Viper SRT-10]]
+
[[Soubor:Dodge-Viper-SRT10.jpg|thumb|220px|Viper SRT-10]]
-
[[Soubor:2006 Dodge Viper GTS.jpg|thumb|Viper SRT-10 Coupe]]
+
[[Soubor:2006 Dodge Viper GTS.jpg|thumb|220px|Viper SRT-10 Coupe]]
-
Roku 2003 podstoupil Dodge Viper velkou změnu designu. Nový '''SRT-10''' měl ostřejší a šikmější karoserii a stal se z něj [[kabriolet]]. Jeho váha byla 230 kg a nový motor produkoval 500 koňských sil (370 kW). Podvozek byl pevnější a lehčí o 36 kg. <br/>
+
Roku 2003 podstoupil Dodge Viper velkou změnu designu. Nový '''SRT-10''' měl ostřejší a šikmější karoserii a stal se z něj [[kabriolet]]. Jeho váha byla 230 kg a nový motor produkoval 500 koňských sil (370 kW). Podvozek byl pevnější a lehčí o 36 kg. <br />
V roce 2004 oznámil Dodge edici Mamba. Tyto vozy měly černý interiér s červenými švy. Byly o 3000 dolarů dražší a vyrobeno jich bylo pouze 200.
V roce 2004 oznámil Dodge edici Mamba. Tyto vozy měly černý interiér s červenými švy. Byly o 3000 dolarů dražší a vyrobeno jich bylo pouze 200.

Aktuální verze z 26. 3. 2019, 13:58

Dodge Viper
Dodge Viper Logo.jpg
Logo Dodge Viper
Základní charakteristika
Výrobce
Koncern Chrysler LLC
Produkce
Vyrobeno
Místa výroby
Karoserie
Designér Tom Gale
Třída
Technické údaje
Délka
Šířka
Výška
Rozvor
Hmotnost
Objem nádrže
Motor a převodovka
Motor
Objem
Počet válců
Výkon
Převodovka manuální šestistupňová

Dodge Viper je sportovní auto s motorem V10 od divize Dodge firmy Chrysler LLC. Výroba dvousedadlových automobilů začala roku 1992.

Obsah

První generace (1992–2002)

Viper RT/10

Viper RT/10

RT/10 je roadster. Jeho první prototyp byl testovám v lednu 1989. Roku 1991 se poprvé uvedl jako safety car v závodu Indianapolis 500 a jeho prodej začal v roce 1992.
Kromě chybějící střechy (k dispozici byla skládací plátěná) a postraních oken, nemělo auto ani vnější kliky u dveří.

Vrcholem auta byl jeho motor s vnitřním spalováním, který produkoval 400 koňských sil (298kW) při 4600 otáčkách za minutu. Ten byl ale nejprve moc těžký, a tak Lamborghini vyměnili původní litinu za hliníkovou slitinu. Maximální rychlost byla 290 km/h.
Samotné auto bylo vyrobeno z trubkové oceli.


Viper GTS

Viper GTS

Uzavřené coupé, nazývané Viper GTS, následovalo v roce 1996. Stejně jako jeho předchůdce bylo vybráno jako safety car pro Indianapolis 500.
Zajímavým rysem byla tzv. Double Bubble střecha - mírně zvednutá nad každým sedadlem. Dalším rozdílem byl např. silnější motor a kompletně přepracovaný podvozek, který byl o 27 kg lehčí.

Po vylepšení výkonu přišel na řadu i luxus. Roku 1996 byly autu přidány dva přední airbagy.

V prvních šesti letech jich bylo prodáno asi 10 000.
Roku 2002 byl oslaven konec druhé generace vyrobením 360 modelů z tzv. "Final Edition". Ty byly červené s bílými pruhy.

Druhá generace (2003 – současnost)

Viper SRT-10
Viper SRT-10 Coupe

Roku 2003 podstoupil Dodge Viper velkou změnu designu. Nový SRT-10 měl ostřejší a šikmější karoserii a stal se z něj kabriolet. Jeho váha byla 230 kg a nový motor produkoval 500 koňských sil (370 kW). Podvozek byl pevnější a lehčí o 36 kg.
V roce 2004 oznámil Dodge edici Mamba. Tyto vozy měly černý interiér s červenými švy. Byly o 3000 dolarů dražší a vyrobeno jich bylo pouze 200.

Roku 2005 byl představen nový Viper SRT-10 Coupe. Ten vypadal skoro stejně jako GTS a opět se u něj objevila Double Bubble střecha.

Externí odkazy


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Dodge Viper
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Dodge Viper