Eddie Irvine

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (+ Typo)
(+ Nová kategorie)
 
Řádka 63: Řádka 63:
V roce [[1989]] podepsal smlouvu se stájí [[Pacific Racing]] pro mezinárodní sérii [[Formule 3000]]. Jako nováček dokázal překvapit třetím místem na trati v Italském městě [[Enna]] a celkově 9. místem v šampionátu. Tyto výkony zaujaly jeho krajana [[Eddie Jordan|Eddie Jordana]], který ho přetáhl do svého týmu [[formule 3000]] a Irvine se mu odvděčil vítězstvím na Hockenheimu a třetím místem v celkovém hodnocení. Ke konci roku si odskočil do Macau, s vozem F3 dojel na třetím místě v tamní Grand Prix.
V roce [[1989]] podepsal smlouvu se stájí [[Pacific Racing]] pro mezinárodní sérii [[Formule 3000]]. Jako nováček dokázal překvapit třetím místem na trati v Italském městě [[Enna]] a celkově 9. místem v šampionátu. Tyto výkony zaujaly jeho krajana [[Eddie Jordan|Eddie Jordana]], který ho přetáhl do svého týmu [[formule 3000]] a Irvine se mu odvděčil vítězstvím na Hockenheimu a třetím místem v celkovém hodnocení. Ke konci roku si odskočil do Macau, s vozem F3 dojel na třetím místě v tamní Grand Prix.
-
Další jeho kroky vedly do Japonska, kde se účastnil japonského šampionátu Formule 3000 a sportovních vozů. V roce [[1991]] byl 7. s vítězstvím v [[Mine]], když na stejné trati zvítězil i o rok později, stačilo mu to na 8 místo. Série sportovních vozů mu vynesla 5. místo s vozem Toyota. Rok [[1993]] byl z pohledu Irvinea rokem satisfakce, v japonském mistrovství vozů F3000 byl druhý a získal místo u Jordanu ve F1 na poslední dva závody. Eddie Irvine na sebe upozornil hned při své premiéře v japonské [[Suzuka|Suzuce]], nejenže bodoval šestým místem, ale především incidentem s [[Ayrton Senna|Ayrtonem Sennou]]. Senna nejprve Eddieho předjel o kolo, ale ten mu manévr ihned vrátil. Dle Irvinea jel Senna příliš pomalu, ale Sennovi se to vůbec nelíbilo a po vystoupení z vozu Ira napadl.  
+
Další jeho kroky vedly do Japonska, kde se účastnil japonského šampionátu Formule 3000 a sportovních vozů. V roce [[1991]] byl 7. s vítězstvím v [[Mine]], když na stejné trati zvítězil i o rok později, stačilo mu to na 8 místo. Série sportovních vozů mu vynesla 5. místo s vozem Toyota. Rok [[1993]] byl z pohledu Irvinea rokem satisfakce, v japonském mistrovství vozů F3000 byl druhý a získal místo u Jordanu ve F1 na poslední dva závody. Eddie Irvine na sebe upozornil hned při své premiéře v japonské [[Suzuka (Mie)|Suzuce]], nejenže bodoval šestým místem, ale především incidentem s [[Ayrton Senna|Ayrtonem Sennou]]. Senna nejprve Eddieho předjel o kolo, ale ten mu manévr ihned vrátil. Dle Irvinea jel Senna příliš pomalu, ale Sennovi se to vůbec nelíbilo a po vystoupení z vozu Ira napadl.  
Rok [[1994]] pro něj nezačal příznivě, v úvodním podniku v brazilském [[Sao Paulo]] zavinil srážku čtyř vozů a byl potrestán zákazem startu v jednom závodě. Odvolání, které podal spolu s Eddie Jordanem, [[FIA]] zamítla a trest zvýšila na tři závody. Celou sezónu zakončil ziskem šesti bodů, přesto nebyl spokojen, jeho kolega [[Rubens Barrichello]] dokázal získat bodů 19.
Rok [[1994]] pro něj nezačal příznivě, v úvodním podniku v brazilském [[Sao Paulo]] zavinil srážku čtyř vozů a byl potrestán zákazem startu v jednom závodě. Odvolání, které podal spolu s Eddie Jordanem, [[FIA]] zamítla a trest zvýšila na tři závody. Celou sezónu zakončil ziskem šesti bodů, přesto nebyl spokojen, jeho kolega [[Rubens Barrichello]] dokázal získat bodů 19.
Řádka 69: Řádka 69:
Scuderia Ferrari prošla kompletní reorganizací a pro rok [[1996]] budovala celý tým od základů. Na místo týmové jedničky získala čerstvého mistra světa [[Michael Schumacher|Michaela Schumachera]] a tým nastoupil cestu za ziskem titulu. I pro Eddieho Irvina jsou to nejúspěšnější roky ve formuli 1, dokonce v roce [[1999]] bojoval o titul mistra světa, který mu unikl až v posledním závodě o pouhé dva body. Přesto s ním Ferrari smlouvu neprodlužilo a Irvine podepsal na tři roky smlouvu Jaguaru.  
Scuderia Ferrari prošla kompletní reorganizací a pro rok [[1996]] budovala celý tým od základů. Na místo týmové jedničky získala čerstvého mistra světa [[Michael Schumacher|Michaela Schumachera]] a tým nastoupil cestu za ziskem titulu. I pro Eddieho Irvina jsou to nejúspěšnější roky ve formuli 1, dokonce v roce [[1999]] bojoval o titul mistra světa, který mu unikl až v posledním závodě o pouhé dva body. Přesto s ním Ferrari smlouvu neprodlužilo a Irvine podepsal na tři roky smlouvu Jaguaru.  
-
[[Jaguar]] se silnou podporou Fordu zůstal za očekáváním a Irvine se propadal jezdeckým polem až se koncem roku [[2002]] rozhodl ukončit svou kariéru.  
+
 
 +
Jaguar se silnou podporou Fordu zůstal za očekáváním a Irvine se propadal jezdeckým polem až se koncem roku [[2002]] rozhodl ukončit svou kariéru.  
Za volant [[Formule 1]] se vrátil v roce [[2005]] s vozem [[Ferrari F2001]] v rámci Malboro Masters.
Za volant [[Formule 1]] se vrátil v roce [[2005]] s vozem [[Ferrari F2001]] v rámci Malboro Masters.
Řádka 394: Řádka 395:
[[Kategorie:Žijící lidé]]
[[Kategorie:Žijící lidé]]
[[Kategorie:Muži]]
[[Kategorie:Muži]]
 +
[[Kategorie:Video články Multimediaexpo.cz]]

Aktuální verze z 10. 11. 2017, 14:45

Eddie Irvine
Bridgestone-Eco-Rally-2010-EV-19-Flickr.jpg
Bridgestone Eco Rally 2010
F1 Record
Národnost Spojené království
Narozen 10. listopad 1965
Tým Jordan, Ferrari, Jaguar
Grand Prix 148
Mistr světa 0, nejlépe 2. místo 1999
Vítězství 4
Podium 26
Pole position 0
Nej. kolo 1
Body 191
První GP Grand Prix Japonska 1993
Poslední GP Grand Prix Japonska 2002
První vítězství Grand Prix Austrálie 1999
Poslední vítězství Grand Prix Malajsie 1999
Sezóny v F1 1993 - 2002

Edmund „Eddie“ Irvine jun. (* 10. listopadu 1965, Conlig, Severní Irsko) je bývalý britský pilot Formule 1.

Cesta za volant závodního vozu nebyla v případě Eddie Irvina tak přímočará jako u ostatních jezdců. Motokáry jen zpříjemňovaly mladému Irvinovi studium na střední škole a po jejím ukončení chtěl pokračovat ve studium ekonomiky a finančnictví na Universitě.

Přišla však lákavá nabídka zúčastnit se britského mistrovství Formule Ford. Hned při druhém startu zvítězil a to ho natolik motivovalo, že dokázal závodnické vášni zcela propadnout. V roce 1987 získává titul britského šampióna Formule Ford, když zvítězil v 14 závodech a vítězí v prestižním Formule Ford Festival. Následující rok již působil v seriálu britské Formule 3, zvítězil v Grand Prix Macao vozů F3 a celkově skončil na 5. místě.

V roce 1989 podepsal smlouvu se stájí Pacific Racing pro mezinárodní sérii Formule 3000. Jako nováček dokázal překvapit třetím místem na trati v Italském městě Enna a celkově 9. místem v šampionátu. Tyto výkony zaujaly jeho krajana Eddie Jordana, který ho přetáhl do svého týmu formule 3000 a Irvine se mu odvděčil vítězstvím na Hockenheimu a třetím místem v celkovém hodnocení. Ke konci roku si odskočil do Macau, s vozem F3 dojel na třetím místě v tamní Grand Prix.

Další jeho kroky vedly do Japonska, kde se účastnil japonského šampionátu Formule 3000 a sportovních vozů. V roce 1991 byl 7. s vítězstvím v Mine, když na stejné trati zvítězil i o rok později, stačilo mu to na 8 místo. Série sportovních vozů mu vynesla 5. místo s vozem Toyota. Rok 1993 byl z pohledu Irvinea rokem satisfakce, v japonském mistrovství vozů F3000 byl druhý a získal místo u Jordanu ve F1 na poslední dva závody. Eddie Irvine na sebe upozornil hned při své premiéře v japonské Suzuce, nejenže bodoval šestým místem, ale především incidentem s Ayrtonem Sennou. Senna nejprve Eddieho předjel o kolo, ale ten mu manévr ihned vrátil. Dle Irvinea jel Senna příliš pomalu, ale Sennovi se to vůbec nelíbilo a po vystoupení z vozu Ira napadl.

Rok 1994 pro něj nezačal příznivě, v úvodním podniku v brazilském Sao Paulo zavinil srážku čtyř vozů a byl potrestán zákazem startu v jednom závodě. Odvolání, které podal spolu s Eddie Jordanem, FIA zamítla a trest zvýšila na tři závody. Celou sezónu zakončil ziskem šesti bodů, přesto nebyl spokojen, jeho kolega Rubens Barrichello dokázal získat bodů 19. Pro rok 1995 jezdil Jordan s motory Peugeot a výkony Irvinea šly nahoru, Eddie dokázal pravidelně bodovat a v Kanadě dokázal vystoupit i na bednu za třetí místo. Tyto výkony a podpora osobního sponzora ho protlačily na místo dvojky do Ferrari.

Scuderia Ferrari prošla kompletní reorganizací a pro rok 1996 budovala celý tým od základů. Na místo týmové jedničky získala čerstvého mistra světa Michaela Schumachera a tým nastoupil cestu za ziskem titulu. I pro Eddieho Irvina jsou to nejúspěšnější roky ve formuli 1, dokonce v roce 1999 bojoval o titul mistra světa, který mu unikl až v posledním závodě o pouhé dva body. Přesto s ním Ferrari smlouvu neprodlužilo a Irvine podepsal na tři roky smlouvu Jaguaru.

Jaguar se silnou podporou Fordu zůstal za očekáváním a Irvine se propadal jezdeckým polem až se koncem roku 2002 rozhodl ukončit svou kariéru.

Za volant Formule 1 se vrátil v roce 2005 s vozem Ferrari F2001 v rámci Malboro Masters.

Kariéra po Formuli 1

Obsah

24. července 2003 byl Irvine zatčen, když řídil skútr rychlostí více než 30 mph skrze Hyde Park a neměl přitom řidičský průkaz ani pojištění.

Irvine hrál v roce 2004 v komedii The Prince and Me, kde sehrál sebe samotného.

Již před vstupem do Formule 1 byl milionářem díky svým investicím. Irvine údajně vlastní přes 40 nemovitostí po celém světě. Podle Sunday Times Rich List, publikovaném v dubnu 2006, byl Irvine pátým nejbohatším člověkem v Severním Irsku, jeho majetek se šplhal asi k 160 milionům liber.

Je také vlastníkem Eddie Irvine Sports, provozující bazén, fotbalové hřiště, paintball, snooker a závodní dráhu v Bangoru, nedaleko jeho rodného Conligu.

Irvine je výkonným producentem filmu o Paddy Maynovi.

V květnu 2006 bylo oznámeno že Irvine bude jednou z celebrit, která bude vystupovat v projektu Soccer Aid na podporu nadace UNICEF. V této show se utkává Anglie se zbytkem světa ve fotbalovém utkání. Týmy se skládají z různých slavných osobností a bývalých profesionálních hráčů. Irvine ale nakonec kvůli zraněné noze nemohl nastoupit.

Za volant Formule 1 se vrátil v roce 2005 s vozem Ferrari F2001 v rámci Malboro Masters.

Na konci roku 2006 přišel s vlastním pořadem na stanici Sky One, kde proti sobě závodili dva týmy složené ze slavných závodních jezdců. David Coulthard byl kapitán a trenér „ženského“ týmu a Irvine „mužského“. Tým okolo Irvinea nakonec soutěž vyhrál. V roce 2002 se Irvine úspěšně soudil s rádiem TalkSport, které použilo Irvinovu image v tištěné reklamě. O osm let později ve stejném rádiu Irvine představil vlastní půlhodinový program, LG Grand Prix Show, společně s moderátorem Andy Goldsteinem.

Formule 1

  • Žlutě - vítězství
  • Modře - 2. místa
  • Červeně - 3. místa
  • Zeleně - bodoval
  • Tučně - pole position
Rok 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 Pořadí Body
1993 JAR BRA EUR SMA ŠPA MON KAN FRA GB NĚM HUN BEL ITA POR JAP AUS * * * 10. místo 1
1994 BRA PAC SMA MON ŠPA KAN FRA GB NĚM HUN BEL ITA POR EUR JAP AUS * * * 16. místo 6
1995 BRA ARG SMA ŠPA MON KAN FRA GB NĚM HUN BEL ITA POR EUR PAC JAP AUS * * 12. místo 10
1996 AUS BRA ARG EUR SMA MON ŠPA KAN FRA GB NĚM HUN BEL ITA POR JAP * * * 10. místo 11
1997 AUS BRA ARG SMA MON ŠPA KAN FRA GB NĚM HUN BEL ITA RAK LUX JAP EUR * * 7. místo 24
1998 AUS BRA ARG SMA ŠPA MON KAN FRA GB RAK NĚM HUN BEL ITA LUX JAP * * * 4. místo 47
1999 AUS BRA SMA MON ŠPA KAN FRA GB RAK NĚM HUN BEL ITA EUR MAL JAP * * * 2. místo 74
2000 AUS BRA SMA GB ŠPA EUR MON KAN FRA RAK NĚM HUN BEL ITA USA JAP MAL * * 13. místo 4
2001 AUS MAL BRA SMA ŠPA RAK MON KAN EVR FRA GB NĚM HUN BEL ITA USA JAP * * 12. místo 6
2002 AUS MAL BRA SMA ŠPA RAK MON KAN EUR GB FRA NĚM HUN BEL ITA USA JAP * * 9. místo 8

Vozy

Galerie vozu – Jaguar R3

Velká Galerie

YouTube

Legends of F1 – Eddie Irvine
A Drink With Eddie Irvine, Episode #16


Externí odkazy

Google nabízí fotografie a obrázky k tématu
Eddie Irvine
Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Eddie Irvine
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Eddie Irvine