First-person shooter

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 15. 3. 2014, 13:04; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)

FPS (First-Person Shooter) je podžánr akčních počítačových her charakteristický simulací vlastního pohledu herní postavy, neboli postavy za kterou hráč jedná v samotné hře. Zkratka znamená v češtině střílečka z pohledu první osoby. Tento pojem se používá i k odlišení od akčních her zobrazovaných z pohledu třetí osoby (tzv. TPS (Third-Person Shooter)střílečka z pohledu třetí osoby).

Pro znázorňované násilí a snahu o maximální vizuální realismus, zastoupený ve většině her tohoto žánru, stává se tento žánr kontroverzním odvětvím herního průmyslu.

Dříve se také používal, dnes už zastaralý výraz doomovka, užívaný zejména komunitou počítačových hráčů a videoherními periodiky v České republice, označení doom klon mělo pak význam celosvětový (oba výrazy odkazují na legendární počítačovou hru Doom z roku 1993).

Historie

Jako jedna z prvních her, která založila žánr her FPS na PC je Wolfenstein 3D od společnosti ID Software, která je již považována za kultovní a průkopnickou.

První jejich hra Wolfenstein 3D, byla poměrně jednoduchá, vaše postava byla agentem která se musí zachránit z nacistické pevnosti. Na výběr bylo několik zbraní jako nůž, pistole, samopal a vícehlavňový kulomet gatling. Nepřátelé byli prostí vojáci s různou vyzbrojí, občas nějaký ten pes nebo šéf v závěrečné úrovni s kulometem.

Následující hrou je dnes již také klasika – Doom. Ta posílila žánr FPS her a přidala jim ještě hru více hráčů – multiplayer. Tato hra již byla náročnější – běžela na strojích Intel 80386 s 4MB paměti – a měla více úrovní.

Dalším mezníkem byl Quake, který byl již velmi revoluční - byl kompletně 3D a neobsahoval žádné sprity (animovaná textura, místo postav nebo objektů), později podporoval i 3D akceleraci grafiky. Hra byla cíleně vytvořena jako otevřená, přídavky a mapy se daly vytvořit pomocí nástrojů. Quake používal pro skriptování vlastní programovací jazyk Quake C.

Na všech těchto hrách vytvořila komunita hráčů různé vlastní přídavky a samozřejmě některé společnosti si koupily licenci na herní 3D engine a vytvořily vlastní hru na tomto engine. Nejznámější jsou Hexen a Heretic což je obdoba Doomu ve fantasy prostředí.

Konkurenčními projekty byly hry Duke Nukem 3D, Unreal a Half-Life. Tyto projekty odstartovaly vznik silného konkurenčního prostředí, které existuje dodnes. Duke Nukem 3D byl založen na starším typu engine s 3D konstrukcí map ale se zastaralou grafikou a dalšími omezeními. Sázel zejména na zábavnost, výbornou hratelnost a interaktivní prvky. Hra Unreal používá svůj vlastní engine, který je dosud vyvíjen a patří mezi nejlicencovanější, spolu s enginem Doom 3 a Quake 3 od společnosti ID Software. Unreal a jeho engine zaujal velice pěknou grafikou, výbornou hudbou, atmosférou a pokročilou inteligencí (AI – umělá inteligence), kterou programoval autor populárních botů pro Quake 2. Jako jedna z prvních her obsahovala určité interaktivní prvky – nešlo jen o pouhé střílení. Half-Life byl založen na rozšířeném engine Quake, jež umožňoval jako jedna s FPS her interaktivitu nejen s prostředím ale i s osobami. Hra se stala velice populární díky poutavému příběhu, vysoké hratelnosti a díky velkým možnostem rozšíření která pro hru vyšla. Jedním z nejznámějších rozšíření je Counter-Strike, které původně vyšlo jako doplněk zdarma, ale od verze 1.6 je vydavatelem šířen pouze jako samostatná komerční hra nebo doplněk ke hře Half-Life.

Příklady FPS her