General Dynamics F-111

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 10. 5. 2017, 08:45; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
F-111
RAAF F111.jpg
Základní charakteristika
Určení stíhací bombardér
Výrobce General Dynamics
Konstruktér
První let 21. prosince 1964
Zařazen 18. července 1967
Vyřazen USAF 1998, v australském letectvu
aktivní až do roku 2010
Výroba
Vyrobeno 563 kusů
Varianty
Uživatel USAF
RAAF

General Dynamics F-111 byl první sériově vyráběný letuschopný stroj s měnitelnou geometrií křídla a zároveň to byl první bitevní letoun schopný přesného bombardování z malé výšky ve dne i v noci a za jakéhokoliv počasí. Díky své siluetě získal v americkém letectvu bojové jméno Aardvark (česky: Hrabáč). I přes určité problémy s konstrukcí, uložením motorů a přístoji se F-111 stal mimořádně účinným letounem.

V roce 1968 byl poprvé bojově nasazen ve Vietnamu, kde nízkými průlety dokázal úspěšně zaútočit na Hanoj, z celkem šesti nasazených strojů však byly tři ztraceny díky technickým závadám a chybě pilota. Do roku 1972 byly stroje modernizovány a staly se tak vysoce efektivními útočnými letouny. Vzniklo celkem šest verzí, včetně strategické FB-111 určené k náhradě B-58 ve službách amerického strategického letectva, která měla zvětšené rozpětí křídel a náklad paliva. V roce 1974 bylo firmou Grumman několik strojů upraveno pro elektronický boj a označeno jako EF-111A Raven (Havran) – letounům byla do pumovnice uložena kompexní výbava, jako vysílač mylných signálů a detektor radarových signálů, na kýlovku byl umístěn přijímač, ze kterého jsou radarové signály přenášeny do palubního počítače a odtud do rušičky. V roce 1981 bylo prvních 42 EF-111A zařazeno do služby a roku 1991 se osvědčily během války v Zálivu. Tyto stroje jsou nyní nahrazeny F-16CJ.

Jediným zahraničním uživatelem strojů F-111 je Austrálie – do služby u RAAF byly přijaty v roce 1973 a jejich vyřazení se plánuje na rok 2010, kdy mají být nahrazeny F-35 JSF.

Obsah

Specifikace

F-111 3-view.png

Technické údaje

  • Osádka: 2 (pilot a zbraňový operátor )
  • Rozpětí: 19,2 (s min. úhlem šípu) / 9,74 m
  • Délka: 22,4 m
  • Výška: 5,22 m
  • Nosná plocha: 61,07 m2 (s min. úhlem šípu) / 48,77 m2
  • Hmotnost prázdného stroje: 21 537 kg
  • Vzletová hmotnost: 37 577 kg
  • Maximální vzletová hmotnost: 44 896 kg
  • Pohonné jednotky: 2× dvouproudový motor Pratt & Whitney TF-30-P-100, každý o tahu 111,7 kN
  • Zero-lift drag coefficient: 0,0186
  • Plocha čelního odporu: 0,87 m2
  • Štíhlost křídla: 7,56 (s min. úhlem šípu); 1,95

Výkony

  • Maximální rychlost: 2 655 km/h (Mach 2.5)
  • Dostup: 17 270 m
  • Stoupavost: 131,5 m/s
  • Dolet:
    • Bojový: 2 140 km
    • Přeletový: 6 760 km
  • Tah/Hmotnost: 0,61
  • Lift-to-drag ratio: 15,8

Výzbroj

YouTube

F-111 AARDVARK (Long Range Medium Bomber)
RAAF F-111 Retirement Ceremony (anglicky)


Externí odkazy


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
General Dynamics F-111
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
F-111 Aardvark