Jamaširo (bitevní loď)

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 25. 6. 2014, 08:35; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Jamaširo, Fusó (uprostřed) a Haruna (v pozadí) v Tokijské zátoce ve 30. letech

Jamaširo, Fusó (uprostřed) a Haruna (v pozadí) v Tokijské zátoce ve 30. letech

Základní údaje Jamaširo, Fusó (uprostřed) a Haruna (v pozadí) v Tokijské zátoce ve 30. letech
Typ: bitevní loď
Třída: třída Fusó
Číslo trupu:
Jméno podle:
Objednána:
Zahájení stavby: 20. listopadu 1913
Spuštěna na vodu: 3. listopadu 1915
Uvedena do služby: 31. března 1917
Osud: potopena u Filipín 25. října 1944
Poloha vraku:
Cena:
Předchůdce:
Následovník:
Poznámka:
Takticko-technická data
Výtlak: 39 154 t
Délka: 213 m
Šířka: 30,6 m
Ponor: 9,7 m
Pohon: původně: parní turbíny, 4 hřídele, 24 kotlů
po modernizaci: parní turbíny, 4 hřídele, 6 kotlů
původně: 40 000 shp
po modernizaci: 75 000 shp
Palivo: původně: uhlí/nafta
po modernizaci: nafta
Rychlost: 25 uzlů (46 km/h)
Dosah: 8 000 námořních mil při 14 uzlech
Posádka: 1400
Pancíř:
Výzbroj: 12 × 356 mm (14 palců)
6 × 152 mm (6 palce)
8 × 127 mm (5 palců) DP
až 37 × 25 mm L/60 Typ 96
Elektronika:
Letadla:
Ostatní:

Jamaširo (japonsky: 山城) byla bitevní loď Japonského císařského námořnictva třídy Fusó. Její stavba byla zahájena v loděnicích Jokosuce 20. listopadu 1913, na vodu byla spuštěna 3. listopadu 1915 a do služby vstoupila 31. března 1917. Jamaširo byla prvním japonským plavidlem vybaveným leteckými katapulty. Pojmenována byla podle staré japonské provincie Jamaširo.

Nákres bitevní lodi Jamaširo podle stavu v roce 1944

Od prosince 1930 do března 1935 procházela Jamaširo modernizací. 24 původních kotlů na uhlí Midžabara a 4 turbíny Brown-Curtiss o výkonu 24 000 hp byly vyměněny za 6 nových kotlů na naftu Kanpon a 4 turbíny Kanpon o výkonu 75 000 hp. Nově byly namontovány protitorpédové obšívky, které zvětšily šířku lodi z 28,7 m na 30,6 m. Záď lodi byla prodloužena o 7,3 m, aby se dosáhlo lepšího poměru šířky a délky, a tím vyšší rychlosti. Palubní pancéřování bylo zesíleno na celkem 17,8 cm na třech palubách. Maximální náměr hlavních děl se zvedl z 30° na 43°. Přední komín byl odstraněn. V rozmístění dělových věží se Jamaširo mírně lišila od své sesterské lodi Fusó tím, že dělová věž C (třetí věž) byla obrácená směrem dozadu a tím před ní vzniklo místo pro větší nástavbu. Přidáno bylo osm pětipalcových (127 mm) těžkých protiletadlových děl v dvouhlavňových střelištích, po jednom bylo na každé straně můstku a stejně tak na věži zadní nástavby.

V bitvě v průlivu Surigao 25. října 1944 se Jamaširo dostala pod palbu amerických bitevních lodí a po zásahu čtyřmi torpédy a mnoha 14palcovými a 16palcovými náboji se potopila.

Externí odkazy