Kokpit

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
(+ FLICKR)
 
Řádka 1: Řádka 1:
-
[[Soubor:Cessna_182_Cockpit.jpg|thumb|250px|Kokpit letounu [[Cessna 182|Cessna 182]]]]
+
[[Soubor:Cockpit of Concorde 102 G-BOAA-AWFlickr.jpg|thumb|240px|Kokpit letounu [[Concorde]] (2017)]]
'''Kokpit''' (též v letectví '''pilotní kabina''') je část [[Letadlo|letadla]], která obsahuje přístroje a řídící ovládací prvky, které [[pilot]]ovi umožňují řízení letadla při všech letových režimech - startu, letu a přistání. U velkých dopravních letadel je kokpit od prostoru určeného pro pasažéry oddělen přepážkou a dveřmi. Kokpit může být otevřený i uzavřený, první letoun s uzavřeným kokpitem byl vyroben v roce [[1913]], nicméně běžným se stal teprve ve čtyřicátých letech [[20. století|20. století]].
'''Kokpit''' (též v letectví '''pilotní kabina''') je část [[Letadlo|letadla]], která obsahuje přístroje a řídící ovládací prvky, které [[pilot]]ovi umožňují řízení letadla při všech letových režimech - startu, letu a přistání. U velkých dopravních letadel je kokpit od prostoru určeného pro pasažéry oddělen přepážkou a dveřmi. Kokpit může být otevřený i uzavřený, první letoun s uzavřeným kokpitem byl vyroben v roce [[1913]], nicméně běžným se stal teprve ve čtyřicátých letech [[20. století|20. století]].
Řádka 9: Řádka 9:
-
{{Článek z Wikipedie}}
+
{{Flickr|Cockpits}}{{Commonscat|Aircraft cockpits}}{{Článek z Wikipedie}}
[[Kategorie:Konstrukce letadel]]
[[Kategorie:Konstrukce letadel]]
[[Kategorie:Letecká terminologie]]
[[Kategorie:Letecká terminologie]]

Aktuální verze z 26. 11. 2020, 11:18

Kokpit letounu Concorde (2017)

Kokpit (též v letectví pilotní kabina) je část letadla, která obsahuje přístroje a řídící ovládací prvky, které pilotovi umožňují řízení letadla při všech letových režimech - startu, letu a přistání. U velkých dopravních letadel je kokpit od prostoru určeného pro pasažéry oddělen přepážkou a dveřmi. Kokpit může být otevřený i uzavřený, první letoun s uzavřeným kokpitem byl vyroben v roce 1913, nicméně běžným se stal teprve ve čtyřicátých letech 20. století.

V kokpitu „malých“ letadel se nacházejí přístroje jako rychloměr, výškoměr, zatáčkoměr, umělý horizont, variometr (přístroj, který určuje rychlost stoupání či klesání), ukazetele motoru (otáčky, teplota a tlak oleje, teplota hlav válců, teplota výstupních plynů). Dále v letadle můžeme nalézt navigační přístroje kompas, gyrokompas, VOR - navigační přístroj, který po naladění na příslušnou frekvenci pozemního VORu dopomáhá k nalezení potřebné radiály k tomuto zařízení. Dále v „malých“ letadlech můžeme nalézt spínače predevším k ovládádní elektroniky v letadle, světel, odmrazování, rádia, odpovídače a dalších.

Kokpity velkých dopravních letadel obsahují veškeré tyto údaje na několika multifunkčních monitorech, kterými jsou primární letový display (PFD), navigační display (ND) a jiné, lišící se dle typu letadla. Dále velká letadla obsahují takzvaný Flight manegement computer (FMC). Do tohoto počítače zadá pilot veškeré údaje o letu, hmotnost letadla, trasu, rychlost, množství paliva a mnoho dalších údajů, díky kterým je počítač s pomocí autopilota schopen odletět téměř celou trať bez zásahů pilota.

Kokpitem se též označují řídící kabiny automobilových závodních strojů, jako např. ve vozech závodů Formule 1.


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Kokpit
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Kokpit