Lehký křižník

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 29. 1. 2014, 11:12; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Německý křižník Emden v Číně roku 1931

Lehký křižník je označení pro válečné lodě, po londýnské dohodě z r. 1930 vyzbrojené děly ráže do 155 mm, výtlakem 4–10 tisíc tun (nejčastěji 6–8 tisíc t), parními turbínami, kotly vytápěnými naftou či olejem, rychlostí až 35 uzlů, pancéřováním od 25 do 200 mm; postupně přibývalo protiletadlových děl, torpédomety bývaly odstraňovány. První lehký křižník byl postaven v Británii roku 1879 (HMS Mercury). Okolo 1. světové války byly britské křižníky vyzbrojeny buď 2 děly ráže 152 mm a případně 8 děly ráže 100 mm nebo jednotnou výzbrojí děl ráže 152 mm a další výzbrojí s výtlakem okolo 5000 tun. Německé křižníky byly během války přezbrojovány z děl ráže 105 mm na děla ráže 150 mm. Lehké křižníky dostávaly rozmanitou řadu úkolů (průzkum, eskorta, stíhání ponorek i pokládání min). Po 2 . světové válce rozlišování mezi lehkým a těžkým křižníkem postupně zmizelo.

Příklady lehkých křižníků

Naval Ensign of the United Kingdom.png Royal Navy

US flag 48 stars.png United States Navy

Naval Jack of the Netherlands.png Nizozemsko