Loď

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 13. 8. 2014, 10:00; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Loď Norway kotvící v Bremerhavenu

Loď je dopravní prostředek, druh plavidla, sloužící zpravidla k pohybu po vodní hladině (nebo ve zvláštních případech i pod ní) na principu Archimédova zákona. Lodě plující výhradně na hladině označujeme termínem plavidla hladinová, lodě umožňující pohyb i pod vodní hladinou termínem plavidla ponorná resp. ponorky.

V širším smyslu slova je loď i prostředek k volnému pohybu v jiném prostředí – vizte vzducholoď, kosmická loď.

Členění

  • hladinové
  • ponorné (ponorky)
    • válečné
    • vědecké a výzkumné (kupř.určené pro průzkum oceánů a moří)
    • pracovní (kupř. pro vyzdvihování materiálu z vraků apod.)

Vývoj

Setkání dvou výletních lodí v Praze na Vltavě před plavební komorou vedle Dětského ostrova

První archeologicky doložené lodě, staré přes 8000 let, jsou vydlabané kmeny stromů – monoxyly. Viz též kánoe. V průběhu historie se stavba lodí neustále zdokonalovala. Původní pohon silou lidských svalů nahradilo stále dokonalejší oplachtění plachetnic,které bylo během 19. a 20. století nahrazeno parním strojem parníků a pak různými druhy spalovacích motorů. Kromě ohromných zaoceánských a námořních i říčních lodí se souběžně vyvíjejí i malé a sportovní lodě – jachty, kánoe, kajaky, rafty a další. Stavební materiál lodí se změnil až v 19. století. Do té doby se využívalo téměř výhradně dřevo. Například staří Egypťané ale pro nedostatek dřeva vyráběli lodě i z rákosu a papyru. Dřevo bylo od devatenáctého století postupně nahrazeno u větších lodí prakticky výhradně ocelí. V některých speciálních případech jsou dnes využívány i kompozitní materiály, např. skelný laminát nebo uhlíkové kompozity.

Související články


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Loď
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Ship