Madona

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 13. 3. 2014, 12:28; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)


Černá madona barcelonská

Madona je původně označení pro Pannu Marii obecně (ital. má paní; srov. fr. Notre Damme a angl. Our Lady naše paní a něm. Unsere Liebe Frau, č. také někdy jako naše milá paní), v umění pak pro plastiku nebo obraz zobrazující Pannu Marii, v užším slova smyslu pouze Pannu Marii s Ježíškem. Je jedním z nejčastějších zobrazení užívaných v katolickém (plastiky i obrazy) a pravoslavném (pouze obrazy - ikony) výtvarném umění.

Obsah

Pravopis

Jedno nebo dvě n

Na rozdíl od některých germánských (angličtina, němčina), románských (italština, francouzština) a i některých slovanských (polština) jazyků, které zachovávají původní italský pravopis se dvěma n (Madonna) se v češtině píše madona ve významu "výtvarné znázornění Matky Boží" s jedním n (na rozdíl od zpěvačky Madonny), grafická podoba má tedy v tomto případě v češtině na rozdíl od výše jmenovaných jazyků distinktivní (význam rozlišující) funkci.

Velké/malé písmeno
  • Madona (Panna Maria) - s velkým písmenem
  • madona (výtvarné ztvárnění) - s malým písmenem

Typy zobrazení

Zobrazení Panny Marie se dělí podle důrazu na určitou část Mariina života, prožívání či vlastnosti[1]

  • Panna Maria Sedmibolestná - zobrazována se sedmi meči v srdci, upomíná na sedm ran, které zakusila
  • Assumpta (Maria Nanebevzatá, z lat. assumpta - Nanebevzatá) - zobrazována během svého Nanebevzetí
  • Immaculata (Neposkvrněná) - má dvanáct hvězd kolem hlavy a šlape na hada/draka obtáčejícího Zemi, který symbolizuje ďábla, nad nímž Maria vítězí - odkaz na Zjevení sv. Jana, 12. kap.)
  • Mater amabilis - Matka milující
  • Mater Sapientiae - Matka Moudrosti
  • trůnící madona - Regina Coeli (Královna nebes)
  • Virgo lactans (Maria lactans) - Maria kojící (zřídkavý výjev, u nás P. M. provodovská nebo višňovská)
  • Maria loretánská - na střeše domu neseném anděly

Zvláštnosti

Typy madon nazvané podle míst (výběr)[2]

Plastiky madon (polychromované) jsou typické pro gotické umění po celé Evropě (v Českých zemích např. Mistr vyšebrodského oltáře a mnoho jiných). Podle míst, kde býval obraz či plastika umístěna, získává madona přídomek. Někdy dalo takové zobrazení vzniknout vlastnímu typu výtvarného zobrazení Panny Marie (viz seznam níže).

Madony korunované

  • bozkovská (Bozkov na Semilsku)
  • budějovická (z hřbitovního kostela sv. Jana Křtitele a sv. Prokopa v Českých Budějovicích)
  • czenstochowská - Černá Matka Boží typu Hodegetria
  • chlumská (kulmská, kulmenská) - z Chlumu Svaté Máří na Sokolovsku, zvaná i Maria v ořeší
  • mariazellská či zellská - u Mariazell ve Štýrsku (její replika u nás mj. v Chlumu na Svitavsku)
  • montserratská (replika u nás mj. v Praze v Emauzích)
  • pasovská zvaná Pomocná či Maria Hilf

Madony korunované - assumpty (Nanebevzaté)

  • bozkovská ("Královna hor")
  • hostýnská
  • hradčanská
  • šternberská

Madony nekorunované

Madona z Bošilce
  • fjodorovská - varianta Bogorodicy Umilenija (typ M. Dobré rady)
  • jičínská (rušánská, Černá Matka Boží rušánská) - z chrámu sv. Ignáce z Loyoly v Jičíně, přenesena sem r. 1637 z Moskvy
  • mariazellská
  • mostecká (z Mostu, nyní v Národní galerii v Praze)
  • romská (od Tiziana Vecceliho)
  • vladimirská - podle tradice dílo sv. Lukáše Evangelisty
  • Madona z Bošilce (dnes nezvěstná)

Madony milostné

Madony milostné svět

Madony milostné Evropa

Madony milostné Čechy

  • Panna Maria Budějovická
  • Panna Maria Doudlebská
  • Panna Maria Filipovská
  • Panna Maria Klatovská
  • Panna Maria Klokotská
  • Panna Maria Makovohorská
  • Panna Maria Staroboleslavská - Paládium Čech
  • Panna Maria Svatohorská
  • Panna Marie Vítězná - Bělohorská (Strakonická)
  • Panna Maria Vyšebrodská
  • Panna Maria Lomecká

Madony milostné Morava a Slezsko

  • Panna Maria Brněnská (Svatotomská)
  • Panna Maria Cvilínská
  • Panna Maria Dubská
  • Panna Maria Frýdecká
  • Panna Maria Hostýnská
  • Panna Maria Hrabyňská
  • Panna Maria Křtinská
  • Panna Maria Mašůvecká
  • Panna Maria Provodovská (kojící)
  • Panna Maria Svatokopecká
  • Panna Maria Štípská
  • Panna Maria Vranovská

Reference

  1. SKRUŽNÝ, Ludvík. Atributy vybraných biblických postav, světců a blahoslavených. Čelákovice : Městské muzeum v Čelákovicích, 1996. S. 116.  
  2. == SKRUŽNÝ, Ludvík. Atributy vybraných biblických postav, světců a blahoslavených. Čelákovice : Městské muzeum v Čelákovicích, 1996. S. 213-226.  

Literatura

  • ČERNÝ, Jiří: Kult milostných mariánských obrazů ve výtvarném umění. Nástin nejčastěji zobrazovaných ikonografických typů na jižní Moravě, in O křesťanské výtvarné kultuře (sborník ze seminářů). Biskupství brněnské, s. 79-93.
  • ROYT, Jan: Obraz a kult v Čechách 17. a 18. století, Praha 1999.
  • SKRUŽNÝ, Ludvík. Atributy vybraných biblických postav, světců a blahoslavených. Čelákovice : Městské muzeum v Čelákovicích, 1996. S. 295.  
  • ŠTAJNOCHR, Vítězslav: Panna Maria divotvůrkyně: nauka o Panně Marii, mariánské ikonografii, mariánská poutní místa, Uherské Hradiště 2000,

Související články