McDonnell F-4 Phantom II

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
m (Nahrazení textu „US Navy“ textem „US Navy“)
 
Řádka 15: Řádka 15:
  |varianty =  
  |varianty =  
  |hlavní uživatel = [[Letectvo Spojených států]]
  |hlavní uživatel = [[Letectvo Spojených států]]
-
  |více uživatelů = [[Námořnictvo Spojených států|US Navy]]<br />[[USMC|Námořní pěchota]]<br />Německo<br />Japonsko
+
  |více uživatelů = [[Námořnictvo Spojených států amerických|US&nbsp;Navy]]<br />[[USMC|Námořní pěchota]]<br />Německo<br />Japonsko
}}
}}
[[Soubor:Muzeum-Kbely-060.jpg|thumb|232px|F-4M Phantom FGR Mk.2 (2009)]]
[[Soubor:Muzeum-Kbely-060.jpg|thumb|232px|F-4M Phantom FGR Mk.2 (2009)]]

Aktuální verze z 1. 10. 2015, 22:04

F-4 Phantom II
Muzeum-Kbely-059.jpg
F-4M Phantom FGR Mk.2 v muzeu Kbely
Základní charakteristika
Určení stíhací bombardér
Výrobce McDonnell Douglas
dříve McDonnell Aircraft
Konstruktér David S. Lewis, Jr.
První let 27. května 1958
Zařazen 30. prosince 1960
Vyřazen 1996 (USAF)
Výroba 1958-1981
Vyrobeno 5 195 ks
Varianty
Uživatel Letectvo Spojených států
US Navy
Námořní pěchota
Německo
Japonsko
F-4M Phantom FGR Mk.2 (2009)

McDonnell Douglas F-4 Phantom II byl dvoumístný, nadzvukový stíhací letoun dlouhého doletu schopný provozu za každého počasí. Byl původně navržen jako palubní stíhací letoun vyzbrojený pouze řízenými střelami, neboť v době jeho vzniku se počítalo s tím, že se vzdušné souboje budou odehrávat pouze na větší vzdálenosti a kanónů tak nebude zapotřebí. Phantom se však osvědčil i při útocích na pozemní cíle, či jako průzkumný letoun a prvek radioelektronického boje. V roce 1973 se izraelské Phantomy úspěšně zúčastnily jomkipurské války

F-4 je také zřejmě nejznámější letadlo vietnamské války, kde byl poprvé bojově nasazen v roce 1964. Díky poznatkům z války ve Vietnamu byl na verzi F-4E namontován kanón M61 Vulcan; tento letoun také dostal silnější motory a novější radar.

V americkém letectvu byly během 70. let nahrazovány stroji F-15 Eagle, námořnictvo je nahrazovalo F-14 Tomcat, mnoho strojů však nadále sloužilo na amerických základnách v Evropě. Phantom byl také jedním z nejdůležitějších letounů NATO, kde sloužil např. v Německu, Španělsku, Řecku, Turecku i Velké Británii, kde dostaly motory Rolls-Royce Spey s vyšším výkonem. Mezi další uživatele patří Austrálie, Egypt, Řecko, Írán, Japonsko, Jižní Korea. Výroba letounu skončila v roce 1981.

V USA Phantomy slouží už jen u Národní letecké gardy, ale jinde bývají modernizovány (Japonsko, Izrael) a mají sloužit ještě dlouho po roce 2000.

Obsah

Specifikace (F-4E)

McDONNELL DOUGLAS F-4 PHANTOM II.png

Technické údaje

  • Osádka: 2 muži (pilot, zbraňový operátor)
  • Rozpětí: 11,7 m
  • Délka: 19,2 m
  • Výška: 5 m
  • Nosná plocha: 49,2 m²
  • Hmotnost prázdného stroje: 13 757 kg
  • Vzletová hmotnost: 18 825 kg
  • Maximální vzletová hmotnost: 28 030 kg
  • Pohonná jednotka: 2× proudový motor General Electric J79 s axiálním kompresorem, každý o tahu 79,6 kN
  • Zásoba paliva: 7549 l ve vnitřních nádržích, 12 627 l ve třech přídavných nádržích

Výkony

  • Maximální rychlost: 2 370 km/h ve 12 190 m
  • Cestovní rychlost: 940 km/h
  • Dostup: 18 300 m
  • Počáteční stoupavost: 210 m/s
  • Akční rádius: 680 km
  • Maximální dolet: 2 600 km s přídavnými nádržemi

Výzbroj

  • 1× 20 mm šestihlavňový rotační kanón M61 Vulcan s 639 náboji
  • Do 8 480 kg výzbroje na devíti závěsnících
  • 4× řízená střela AIM-7 Sparrow na trupu plus 4× řízená střela AIM-9 Sidewinder na pylonech pod křídly; vylepšené řecké F-4E a německé F-4F ICE přepravují střely AIM-120 AMRAAM, japonské F-4EJ Kai přepravují AAM-3, řecké F-4E budou vyzbrojeny střelami IRIS-T. Íránské F-4 jsou zřejmě schopné nést ruskou a čínskou výzbroj.

Externí odkazy

Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
McDonnell F-4 Phantom II