Suchoj Su-25

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 11. 5. 2013, 08:26; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Suchoj Su-25
Muzeum-Kbely-019.jpg
Su-25 v leteckém muzeu Praha – Kbely
Základní charakteristika
Určení letoun blízké palebné podpory
Výrobce OKB Suchoj
Konstruktér Suchoj
První let 22. února 1975
Zařazen 1978
Vyřazen
Výroba
Vyrobeno 1024
Varianty
Uživatel SSSR
Československo

Suchoj Su-25 je sovětský jednomístný proudový letoun určený k poskytování blízké palebné podpory (close air support, CAS) jednotkám pozemních sil (ničením tanků, obrněných vozidel a dalších pozemních cílů). Letoun byl vyvinut po zjištění chybějícího specializovaného letadla pro přímou palebnou podporu, podobobně jako Il-10 Šturmovik z 2. světové války.

První prototyp tohoto letounu vzlétl 22. února 1975 a ukázalo se, že je v rychlosti a pohyblivosti lepší než jeho americký konkurent Fairchild A-10A . Sériová výroba začala až roku 1978 a celkem bylo vyrobeno 1024 kusů, z nichž mnohé slouží v některých armádách dodnes. Letoun je velmi nenáročný na údržbu, v případě nouze může létat i na motorovou naftu nebo benzin, které se však projeví zkrácením životnosti motoru.

Su-25 používala i Armáda České republiky, kde získal populární přezdívku Hrábě. Před vyřazením letounu v roce 2000 byl jeden z letounů pro propagační účely zbarven netradiční kamufláží se světlými odstíny modré a zelené a na směrovce byl namalována žába rozbíjející na své dlani tank kladivem. Tento letoun si získal díky své malůvce přezdívku Žabák.

Obsah

Verze letounu

  • Su-25 K – exportní varianta základní verze.
  • Su-25 BM – vlečení leteckých cílů.
  • Su-25 UB – dvoumístná cvičná verze s prodlouženou přídí
  • Su-25 UBK – exportní varianta cvičné verze UB.
  • Su-25 UTG – dvoumístná palubní varianta pro výcvik posádek letadlových lodí
  • Su-25 T/TM – vylepšená základní verze s tanky, určená k provozu za všech povětrnostních podmínek, v noci. Má instalovány vypouštěče klamných cílů, rušiče, přijímač radarových signálů, navigační systém a dva palubní počítače. Letoun může nést nové druhy podvěšené výzbroje až do celkové hmotnosti 6 000 kg.
  • Su-25 UT (Su-28) – cvičná verze pro verzi T, bez kanónu a pancéřování pilotního prostoru.
  • Su-25 TK – exportní varianta verze T z roku 1991.
  • Su-25 UBP – plánovaná verze
  • Su-25 SM – připravovaná modernizovaná verze

Uživatelé

Technické údaje

Suchoj Su-25UB
Modernizovaná verze Su-25TM
  • Osádka: 1
  • Motor: 2× R-195
    • Tah motoru: 44,1 kN
  • Rozpětí křídel: 14,36 m
  • Délka: 15,53 m
  • Výška: 4,80 m
  • Nosná plocha: 31,10 m²
  • Hmotnost prázdného letounu: 9 500 kg
  • Max. vzletová hmotnost: 17 600 kg
  • Maximální rychlost: 975 km/h
  • Maximální dostup: 7 000 m
  • Stoupavost: 117 m/s
  • Maximální dolet: 1 950 km
  • Bojový rádius: 750 km
  • Výzbroj: 1× kanón GŠ-30-2 ráže 30 mm, podvěšené bomby, rakety

YouTube

Su-25 –Terminator
Su 25 – Namest nad Oslavou (česky)


Externí odkazy


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Suchoj Su-25