Tupolev Tu-16

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
(+ Fotografie)
 
Řádka 1: Řádka 1:
-
[[Soubor:FA-18A VMFA-323 Tu-16 1986.jpg|thumb|230px|Tupolev Tu-16 (1986)]]
+
[[Soubor:FA-18A VMFA-323 Tu-16 1986.jpeg|thumb|230px|Tupolev Tu-16 (1986)]]
 +
[[File:F-14A Tomcat of VF-1 escorting two Tu-16 Badgers in 1984.JPEG|thumb|230px|[[Grumman F-14 Tomcat|F-14]] eskortuje dvě Tu-16 (1984)]]
'''Tupolev Tu-16''' (kód NATO ''Badger'') je sovětský, resp. ruský dálkový bombardér z 1. poloviny 50. let 20.  století. První prototyp letounu vzlétl [[27. duben|27. dubna]] [[1952 v letectví|1952]]. Jednalo se na svou dobu o poměrně moderní letoun, který byl sériově vyráběn od roku [[1954]]. Letouny vyráběla v licenci i Čína. Většina Tu-16 slouží dodnes a ze stroje vznikla i civilní dopravní verze: [[Tupolev Tu-104|Tu-104]].
'''Tupolev Tu-16''' (kód NATO ''Badger'') je sovětský, resp. ruský dálkový bombardér z 1. poloviny 50. let 20.  století. První prototyp letounu vzlétl [[27. duben|27. dubna]] [[1952 v letectví|1952]]. Jednalo se na svou dobu o poměrně moderní letoun, který byl sériově vyráběn od roku [[1954]]. Letouny vyráběla v licenci i Čína. Většina Tu-16 slouží dodnes a ze stroje vznikla i civilní dopravní verze: [[Tupolev Tu-104|Tu-104]].
Řádka 15: Řádka 16:
==Technické údaje==
==Technické údaje==
-
[[Soubor:Tu-16, museum, Togliatti, Russia-8.jpg|230px|thumb|Zadní část Tu-16]]
+
[[Soubor:Tu-16, museum, Togliatti, Russia-8.JPG|230px|thumb|Zadní část Tu-16]]
* Rozpětí (bez radioelektronických zařízení): 32,93 m
* Rozpětí (bez radioelektronických zařízení): 32,93 m
Řádka 37: Řádka 38:
-
{{Flickr|Tupolev+Tu-16}}{{Commonscat|Tupolev Tu-16}}
+
{{Flickr|Tupolev+Tu-16}}{{Commonscat|Tupolev Tu-16}}{{Článek z Wikipedie}}
-
{{Článek z Wikipedie}}
+
[[Kategorie:Sovětské a ruské bombardéry]]
[[Kategorie:Sovětské a ruské bombardéry]]
[[Kategorie:Letadla Tupolev]]
[[Kategorie:Letadla Tupolev]]

Aktuální verze z 5. 6. 2015, 00:50

Tupolev Tu-16 (1986)
F-14 eskortuje dvě Tu-16 (1984)

Tupolev Tu-16 (kód NATO Badger) je sovětský, resp. ruský dálkový bombardér z 1. poloviny 50. let 20. století. První prototyp letounu vzlétl 27. dubna 1952. Jednalo se na svou dobu o poměrně moderní letoun, který byl sériově vyráběn od roku 1954. Letouny vyráběla v licenci i Čína. Většina Tu-16 slouží dodnes a ze stroje vznikla i civilní dopravní verze: Tu-104.

Obsah

Verze letounu

  • Tu-16A – základní model - bombardér. V současné době slouží tyto letouny jako vzdušné tankery. .
  • Tu-16B – nosiče střel s plochou dráhou letu. V současnosti se používají jako konvenční bombardéry.
  • Tu-16C – protilodní verze s výkonným radarem, nesoucí střelu s plochou dráhou letu Kipper.
  • Tu-16D – námořní elektronický průzkumný letoun.
  • Tu-16E – průzkumná verze
  • Tu-16F – průzkumná verze
  • Tu-16G – verze pro odpalování střel s plochou dráhou letu
  • Tu-16H – verze pro radioelektronický boj.
  • Tu-16J – verze pro radioelektronický boj.
  • Tu-16K – elektronická speciální průzkumná verze

Technické údaje

Zadní část Tu-16
  • Rozpětí (bez radioelektronických zařízení): 32,93 m
  • Délka základní verze: 34,8 m
  • Výška: 10,8 m
  • Hmotnost vlastního stroje: 37 000 kg
  • Vzletová hmotnost: 72 000 kg
  • Pohonné jednotky: 2× turboreaktivní motory Mihulin RD-3M o tahu 9500 kg
  • Tah motoru: 93,16 kN
  • Maximální rychlost: 1 050 km/h
  • Dostup: 12 300 m
  • Dolet: 5 925 km
  • Výzbroj: dvě jaderné pumy nebo až pro 9000 kg konvenčních pum, 7× 23mm kanón NR-23, z toho šest ve třech střeleckých věžích a jeden pevný střílející dopředu

Uživatelé

  • Celkem vyrobeno: 1 509 kusů
  • Sovětský svaz, Egypt, Indonésie, Irák, Čína

Externí odkazy


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Tupolev Tu-16
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Tupolev Tu-16