X-COM: Terror from the Deep

Z Multimediaexpo.cz

Logo strategické hry

Hra X-COM Terror From The Deep (dále jen X-COM) vychází svou koncepcí ze starší hry UFO: Enemy Unknown pro textový operační systém MS-DOS. Opět jste velitelem antimimozemšťanské obranné organizace známé jako X-COM, zase stavíte a staráte se o základny, najímáte vojáky pro boj na souši i pod vodou, intenzívně vynalézáte nové technologie a vyrábíte nové zbraně.

Obsah

Zápletka

V roce 2040 lidstvo konečně dospělo k poznání, že planeta Země je ve vesmíru pouze jedna, a proto je sebevražedné ji ničit nesmyslnými válkami a znečišťováním životního prostředí. Po fiasku myšlenky řídit všechny národy světovými organizacemi OSN a NATO se většina existujících zemí spojila do velkých společenství jako Euro-Syndicate, Scandinavia, Asian Coalition a jiné. Naprosto neočekávaně však byl klid zbraní na Zemi přerušen brutálním způsobem. Za velkou luxusní námořní lodí HYPERION se náhle vynořila z vody mimozemská nepřátelská ponorka a okamžitě ji poslala ke dnu. Na místo katastrofy byla okamžitě vyslána ponorka ze základny X-COM. Boj proti mimozemšťanům začal...

Na začátku hry máme jednu běžně vybavenou základnu, dvě útočné ponorky, hrstku vědců, mechaniků, pár vojáků z námořnictva mnoha zemí se základním vybavením a finanční podporu vlád všech společenství světa. Nepřítelem lidstva je neznámá vysoce technicky vyspělá civilizace z hlubin oceánů.

Základní pravidla

Základním předpokladem úspěšného boje se zákeřnými mimozemšťany je vaše obliba u politiků jednotlivých společenství přispívajících do rozpočtu naší organizace X-COM, která je přímo úměrná úspěchům v boji. Jestliže nebudete pečlivě plnit úkoly jednotlivých misí, státy začnou postupně snižovat výdaje na X-COM a nejvíce ohrožené vás přestanou nejen financovat, ale navíc podepíší smlouvu o vzájemné spolupráci s vašimi nepřáteli, ufony.

Hlavní tedy je dobře se připravit na všechny útoky či přepadové akce. V boji s nepřátelskou ponorkou jsou největším předpokladem vítězství především silné zbraně. Na začátku hry jsou naše útočné ponorky Barracuda vyzbrojeny pouze slabými torpédy Ajax a Craft Gas Cannonem, což nám umožňuje likvidovat pouze velmi malé nepřátelské ponorky. Proto je zřejmé, že se budete zpočátku vztekat i při souboji s malým Cruiserem. V závěru však několika výstřely dostanete i obrovskou a nejlépe vybavenou bitevní loď mimozemšťanů.

V přímých soubojích vojáků s ufony je velkou výhodou silná zbraň, dobré brnění a zkušenost. Ufoni neznají slitování, takže stačí jedna malá chybička a okamžitě ztratíte jednoho nebo i více vojáků. Zkušenost každého vojáka je závislá především na počtu zabitých nepřátel. Na začátku jsou všichni jen slabí Seamani, časem se z nich stanou Ensigni, poté následuje pár dalších a úplně nahoře nade všemi stojí Lientnanti s obrovským množstvím životů, ale stejným počtem pohybových bodů, které se zde, na rozdíl od prvního dílu nemění. Současně se také zvyšuje úspěšnost při střelbě.

Mise

Bojovat tváří v tvář smrti můžete hned v několika rozličných misích. Nejčastější je zcela určitě UFO Recovery Mission. Úkolem je zlikvidovat či neutralizovat všechny živé "zelené mužíky" v okolí sestřelené lodě. Tato mise, jakož i útok na vetřelecké kolonie, obrana přístavu a přepadení X-COM základny je velmi podobná svému předchůdci. Ostatní akce jsou naštěstí nové a neokoukané. Velmi lákavé, avšak poněkud obtížné je likvidování ufonů, kteří přepadli plovoucí loď.

Každého hráče, který není příliš vtažen do hry, určitě zaujme pestré a členité mořské dno, na němž najde kopce, útesy, korálové trsy mnoha barev, antické rozbořeniny, sochy, potopené středověké lodě a mnoho dalších zajímavých útvarů. Poněkud divně však působí fakt, že v některých misích, třeba základny mimozemšťanů, jsou vytvořeny naprosto stejnými architektonickými strukturami, což svědčí o určité lenosti vývojového týmu.

Rozdělení nepřátel

Mimozemšťani jsou víceméně rozděleni do několika různých druhů, které se od sebe tvarem a výkonem silně liší. Od malých Aqatoidů, kteří se svalí po jediné ráně ze slabší pistole, přes odporné Hallucinoidy a Xarquidy citlivé pouze na jeden typ zbraní, až po velmi odolné Lobster Many, kteří svým tělem dost připomínají kraby. Každý Lobster Man přežije dva zásahy z Sonic Cannonu nebo také nejničivější granát Sonic Pulser, který mu vybuchne u nohou.

Návštěvníci z Marsu jsou navíc proti našim vojákům zvýhodněni ještě speciálními vlastnostmi. Například Tasoth umí ovládat mysl (opravdu perfektní fígl), Hallucinoid vás umí několika elektrickými výboji zbavit života a Tentaculat vám z udělá z vojáka zombií, a pokud se snažíte toho zombíka zlikvidovat, tak se z něj vyklube nový Tentaculat.

Výzkum je životně důležitý

Pouze kvalitní lodě a dobře vyzbrojení vojáci vás však nepřivedou ke konečnému vítězství. Než nějakou věc či zbraň vyrobíte, musíte ji nejdříve objevit. Proto je výzkum nesmírně důležitý. Jedním z důležitých úkolů, které musíte plnit od začátku celé hry, je zvýšení počtu volných míst pro mnoho dalších nakoupených vědců, techniků i vojáků. Prozkoumat mimozemské zbraně a materiály může v přijatelném čase pouze skupina nejméně 60 vědců.

Poslední misi celé hry předchází hodiny tvrdé práce vašich badatelů a desítky více či méně důležitých objevů. Zkoumat v laboratořích můžeme většinu objevených předmětů, ale také živé ufony, z kterých nakonec vytáhnete poslední nutnou informaci k jejich vyhubení, která spočívá v prozrazení umístění ufonského města. Velká část objevených a prozkoumaných předmětů se poté dá okopírovat a vyrobit ve vašich dílnách. Všechny silnější zbraně a výkonnější letadla si musíte sestrojit sami, ty si za peníze (i když jich máte hodně) nekoupíte. Výhodným zdrojem financí je však také výroba a následný prodej materiálu, což nepochybně brzy zjistíte.

Otevřený konec

Nejlepší ponorka – Leviatan

Hra se totiž dá předčasně ukončit dvěma způsoby. Buď vás mimozemšťané rozpráší, nebo budete hodně prodělávat. Jestliže po jedné měsíční uzávěrce nestáhnete své dluhy a nevrátíte se do plusových hodnot, je s vámi další měsíc konec. Společenství národů vás odepíše jako prodělečnou a zbytečnou instituci, jenž není schopna ochránit Zemi před invazí zelených nestvůr. Prodělávat ovšem můžete i při relativně velké úspěšnosti zásahů. Problémem může být fakt, že každá stavba ve vašich základnách si vyžaduje určitou částku na údržbu. Pokud máte základen hodně a peněz nedostatek, taky dlouho hrát nebudete. Založení samotné základny stojí dost peněz, a proto je vhodné postavit si na začátku 3 základny a teprve při relativním přebytku peněz stavět další.

Všechno úsilí končí v okamžiku, kdy zjistíte, odkud ufoni vlastně přicházejí. Pak už stačí jen velký Leviatan plný vojáků a poslední mise je před vámi... Velmi silnou stránkou hry je její atmosféra, která činí celou hru velmi přitažlivou, přestože grafika i zvuk mají průměrnou úroveň. Přínosem hry jsou také relativně malé požadavky na výkon počítače.

Galerie ponorek, technologií a zbraní X-COM

V této galerii není základní vybavení. Jen pokročilé technologie a zbraně, které získáte až dlouhým výzkumem.

YouTube

X-Com:Terror from the Deep – Intro (anglicky)
Let's Play X-Com Terror from the Deep (anglicky)


Konfigurace počítače

  • Požadavky na hardware: Alespoň 386DX / 40 MHz, 4 MB RAM, 4 MB na pevném disku, VGA, CD-ROM, Sound Blaster, myš.
  • Doporučuje se: 486DX2 / 50 MHz, 8 MB RAM, VGA, 8 MB na pevném disku, CD-ROM (4x), Sound Blaster Pro/16/AWE 32, myš.

Externí odkazy


Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly.
Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás.
Náš FIO účet — 2500575897 / 2010