V pátek 26. dubna 2024 úderem 22 hodiny začíná naše nová
a opravdu velká série soutěží o nejlepší webovou stránku !!
Proto neváhejte a začněte hned zítra soutěžit o lákavé ceny !!

Vittorio Veneto (1934)

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
(+ Vylepšení)
 
Řádka 1: Řádka 1:
{{Infobox Válečná loď
{{Infobox Válečná loď
-
|             typ =[[bitevní loď]]
+
| typ =[[bitevní loď]]
-
|           třída =[[třída Vittorio Veneto]]
+
| třída =[[třída Vittorio Veneto]]
-
|         obrázek =Veneto-torpedoed.jpg
+
| obrázek = RNVittorio Veneto-Battle of Cape Spartivento.jpg
-
|           vlajka =Flag of Italy (1861-1946) crowned.png
+
| vlajka = Flag of Italy (1861-1946) crowned.png
-
|           popis =''Vittorio Veneto'' po poškození v bitvě u Matapanu
+
| popis = Boční salva bitevní lodi Vittorio Veneto<br />v bitvě u mysu Spartivento
|  zahájení stavby =1934
|  zahájení stavby =1934
-
| spuštěna na vodu =22. července 1937
+
| spuštěna na vodu =22. července 1937
-
|uvedena do služby =28. dubna 1940
+
| uvedena do služby =28. dubna 1940
-
|             osud =vyřazen 1948
+
| osud =vyřazen 1948
-
|           výtlak =41 167 tn (standardní)<br />45 752 tn (plný)
+
| výtlak =41 167 tun (standardní)<br />45 752 tun (plný)
-
|           délka =237,76 m
+
| délka =237,76 m
-
|           šířka =32,92 m
+
| šířka =32,92 m
-
|           pohon =8 kotlů Yarrow<br />4 turbínová soustrojí Bellezo<br />4 šrouby
+
| pohon = 8 kotlů Yarrow<br />4 turbínová soustrojí Bellezo<br />4 šrouby
-
|     výkon pohonu =139 561 hp
+
| výkon pohonu =139 561 hp
-
|         rychlost =30 uzlů
+
| rychlost = 30 uzlů
-
|           dosah =1770 nám. mil při 30 uzlech
+
| dosah =1770 nám. mil při 30 uzlech
-
|         posádka =1830
+
| posádka =1 830
-
|           pancíř =boky až 350 mm<br />čela věží 350 mm<br />boky věží 200 mm<br />můstek 260 mm<br />muniční sklady 162 mm<br />pohon 110 mm
+
| pancíř =boky až 350 mm<br />čela věží 350 mm<br />boky věží 200 mm<br />můstek 260 mm<br />muniční sklady 162 mm<br />pohon 110 mm
-
|         výzbroj =9× 381 mm (3×3)<br />12× 152 mm (4×3)<br />12× 90 mm<br />20× 37 mm<br />16× 20 mm
+
| výzbroj =9× 381 mm (3×3)<br />12× 152 mm (4×3)<br />12× 90 mm<br />20× 37 mm<br />16× 20 mm
-
|         letadla =3
+
| letadla =3
-
}}
+
}}'''Vittorio Veneto''' byla italská [[bitevní loď]], kterou používala [[Regia Marina]] za [[Druhá světová válka|druhé světové války]]. Loď patřila do první dvojice bitevních lodí [[třída Vittorio Veneto|třídy Vittorio Veneto]]. Byla postavena v&nbsp;loděnici ''Cantieri Riuniti dell'Adriatico v&nbsp;''[[Terst]]u. Jednalo se o&nbsp;elegantní, dobře pancéřovanou a&nbsp;silně vyzbrojenou loď. Loď vstoupila do služby v&nbsp;dubnu roku 1940 a&nbsp;brzy se zapojila do bojů ve [[Středomoří]]. Během války byla protiletadlová výzbroj lodi zesílena o&nbsp;přidaných 16&nbsp;kusů 20mm kanónů.
-
 
+
-
'''Vittorio Veneto''' byla italská [[bitevní loď]], kterou používala [[Regia Marina]] za [[Druhá světová válka|druhé světové války]]. Loď patřila do první dvojice bitevních lodí [[třída Vittorio Veneto|třídy Vittorio Veneto]]. Byla postavena v&nbsp;loděnici ''Cantieri Riuniti dell'Adriatico v&nbsp;''[[Terst]]u. Jednalo se o&nbsp;elegantní, dobře pancéřovanou a&nbsp;silně vyzbrojenou loď. Loď vstoupila do služby v&nbsp;dubnu roku 1940 a&nbsp;brzy se zapojila do bojů ve [[Středomoří]]. Během války byla protiletadlová výzbroj lodi zesílena o&nbsp;přidaných 16&nbsp;kusů 20mm kanónů.
+
V době úspěšného britského [[Útok na Taranto|útoku na Taranto]] byl ''Vittorio Veneto'' jednou z napadených lodí, britům se ho však nepodařilo poškodit. Její první bitvou byla srážka u&nbsp;[[Bitva u mysu Spartivento|u&nbsp;mysu Spartivento]]. V&nbsp;březnu 1941 loď bojovala v&nbsp;dramatické [[Bitva u Matapanu|bitvě u&nbsp;Matapanu]], ve které byla poškozena leteckým torpédem. Loď nabrala mnoho vody, ale byla schopná doplout do Tarentu k&nbsp;opravě, která trvala do srpna 1941. Loď poté znovu poškodilo torpédo z&nbsp;britské ponorky ''Urge'' a&nbsp;znovu ji vyřadilo až do března roku 1942. V&nbsp;červnu 1942 se loď zapojila do bojů spojených se spojeneckou [[Operace Vigorous|Operací Vigorous]].
V době úspěšného britského [[Útok na Taranto|útoku na Taranto]] byl ''Vittorio Veneto'' jednou z napadených lodí, britům se ho však nepodařilo poškodit. Její první bitvou byla srážka u&nbsp;[[Bitva u mysu Spartivento|u&nbsp;mysu Spartivento]]. V&nbsp;březnu 1941 loď bojovala v&nbsp;dramatické [[Bitva u Matapanu|bitvě u&nbsp;Matapanu]], ve které byla poškozena leteckým torpédem. Loď nabrala mnoho vody, ale byla schopná doplout do Tarentu k&nbsp;opravě, která trvala do srpna 1941. Loď poté znovu poškodilo torpédo z&nbsp;britské ponorky ''Urge'' a&nbsp;znovu ji vyřadilo až do března roku 1942. V&nbsp;červnu 1942 se loď zapojila do bojů spojených se spojeneckou [[Operace Vigorous|Operací Vigorous]].

Aktuální verze z 28. 10. 2015, 22:46

Boční salva bitevní lodi Vittorio Venetov bitvě u mysu Spartivento

Boční salva bitevní lodi Vittorio Veneto
v bitvě u mysu Spartivento

Základní údaje Boční salva bitevní lodi Vittorio Venetov bitvě u mysu Spartivento
Typ: bitevní loď
Třída: třída Vittorio Veneto
Číslo trupu:
Jméno podle:
Objednána:
Zahájení stavby: 1934
Spuštěna na vodu: 22. července 1937
Uvedena do služby: 28. dubna 1940
Osud: vyřazen 1948
Poloha vraku:
Cena:
Předchůdce:
Následovník:
Poznámka:
Takticko-technická data
Výtlak: 41 167 tun (standardní)
45 752 tun (plný)
Délka: 237,76 m
Šířka: 32,92 m
Ponor: {{{ponor}}}
Pohon: 8 kotlů Yarrow
4 turbínová soustrojí Bellezo
4 šrouby
139 561 hp
Palivo:
Rychlost: 30 uzlů
Dosah: 1770 nám. mil při 30 uzlech
Posádka: 1 830
Pancíř: boky až 350 mm
čela věží 350 mm
boky věží 200 mm
můstek 260 mm
muniční sklady 162 mm
pohon 110 mm
Výzbroj: 9× 381 mm (3×3)
12× 152 mm (4×3)
12× 90 mm
20× 37 mm
16× 20 mm
Elektronika:
Letadla: 3
Ostatní:
Vittorio Veneto byla italská bitevní loď, kterou používala Regia Marina za druhé světové války. Loď patřila do první dvojice bitevních lodí třídy Vittorio Veneto. Byla postavena v loděnici Cantieri Riuniti dell'Adriatico v Terstu. Jednalo se o elegantní, dobře pancéřovanou a silně vyzbrojenou loď. Loď vstoupila do služby v dubnu roku 1940 a brzy se zapojila do bojů ve Středomoří. Během války byla protiletadlová výzbroj lodi zesílena o přidaných 16 kusů 20mm kanónů.

V době úspěšného britského útoku na Taranto byl Vittorio Veneto jednou z napadených lodí, britům se ho však nepodařilo poškodit. Její první bitvou byla srážka u u mysu Spartivento. V březnu 1941 loď bojovala v dramatické bitvě u Matapanu, ve které byla poškozena leteckým torpédem. Loď nabrala mnoho vody, ale byla schopná doplout do Tarentu k opravě, která trvala do srpna 1941. Loď poté znovu poškodilo torpédo z britské ponorky Urge a znovu ji vyřadilo až do března roku 1942. V červnu 1942 se loď zapojila do bojů spojených se spojeneckou Operací Vigorous.

V září 1943, po italské kapitulaci, se loď vzdala spojencům a byla až do konce války internována v Egyptě. Po válce loď získala Velká Británie, v roce 1948 ji ale vrátila k sešrotování.

Prameny


Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Vittorio Veneto (1934)