V pátek 26. dubna 2024 úderem 22 hodiny začíná naše nová
a opravdu velká série soutěží o nejlepší webovou stránku !!
Proto neváhejte a začněte hned zítra soutěžit o lákavé ceny !!

Arado Ar 234

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 26. 7. 2012, 22:41; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Arado Ar 234
Arado 234B 1.jpg
Arado Ar 234B
Základní charakteristika
Určení bombardovací, noční stíhací,
průzkumný a bitevní letoun
Výrobce Arado Flugzeugwerke GmbH
Konstruktér Walter Blume
První let 15. června 1943
Zařazen 1944
Vyřazen
Výroba
Vyrobeno 238 kusů
Varianty
Uživatel Luftwaffe

Arado Ar 234 byl druhým německým letounem s reaktivním pohonem a prvním proudovým bombardérem vůbec.

Vývoj

Práce na konstrukci nového typu letounu byla zahájena v konstrukčním týmu firmy Arado už na podzim roku 1940. V říjnu roku 1941 byl přijat první projekt a pokračovalo se v dalším vývoji. První let prototypu Ar 234 V1 proběhl 15. června 1943. Ten byl při jednom z letů zničen a tak v září 1943 byly zalétány další dva prototypy. Další zkoušky probíhaly i v roce 1944 a docházelo k dalším úpravám a zdokonalování. První kusy nulté série se začaly vyrábět v polovině roku 1944, pokračovaly práce na konstrukci dalších prototypů, které měly sloužit k různým specifikovaným účelům. Celkem bylo vyrobeno 238 letounů Arado Ar 234, z toho 32 prototypů, 20 letounů nulté série verze B-2 a 186 sériových strojů této verze.

Bojové užití

K první bojové akci letounů Arado Ar 234 došlo 2. srpna 1944 a dne 24. prosince 1944 byl proveden první nálet proudových bombardérů v dějinách letectví vůbec. V prosinci 1944 byla též vytvořena první jednotka nočních stíhačů na těchto strojích. V září 1944 byla vytvořena první průzkumná jednotka, která měla na rychlých strojích provádět letecké snímkování. Letouny Arado Ar 234 létaly v roce 1945 nad Bavorskem a Rakouskem, kde zjišťovaly pohyby spojeneckých armád. Po ukončení války získali letouny Arado Ar 234 spojenci, kteří využili poznatků této nové konstrukce.

Technické údaje

  • Osádka: 1
  • Pohon: dva motory Junkers Jumo 004 B-1 s tahem 2 x 8,8 kN.
  • Výzbroj: dva dozadu střílející kanóny MG 151/20 ráže 20 mm, bomby do hmotnosti 1500 kg.
  • Rozpětí: 14,40 m
  • Délka: 12,64 m
  • Výška: 4,29 m
  • Plocha křídel: 26,4 m²
  • Hmotnost prázdného letounu: 5 200 kg
  • Vzletová hmotnost: 9 800 kg
  • Maximální rychlost: 735 km/h
  • Cestovní rychlost: 700 km/h
  • Doba výstupu (do 2 000 m): 3,8 min
  • Dostup: 10 000 m
  • Dolet: 1 600 km


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Arado Ar 234
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Arado Ar 234