V pátek 26. dubna 2024 úderem 22 hodiny začíná naše nová
a opravdu velká série soutěží o nejlepší webovou stránku !!
Proto neváhejte a začněte hned zítra soutěžit o lákavé ceny !!

Avro 698 Vulcan

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
(+ Vylepšení)
 
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze.)
Řádka 2: Řádka 2:
  |název = Avro 698 Vulcan
  |název = Avro 698 Vulcan
  |typ = [[strategický bombardér]]
  |typ = [[strategický bombardér]]
-
  |výrobce = [[Avro|A. V. Roe (Avro) & Co. Ltd.]]
+
  |výrobce = A. V. Roe (Avro) & Co. Ltd.
-
  |image = Soubor:Vulcan.delta.arp.jpg|thumb
+
  |image = [[Soubor:Avro Vulcan Bomber RAF.JPEG|250px]]
-
  |text = Avro 698 Vulcan B.1
+
  |text = Avro 698 Vulcan B. Mk 2 na přehlídce Air Fete '85.
  |konstruktér = šéfkonstruktér:<br />Roy Chadwick, CBE, FRSA, FRAeS;<br />Stuart Duncan Davies
  |konstruktér = šéfkonstruktér:<br />Roy Chadwick, CBE, FRSA, FRAeS;<br />Stuart Duncan Davies
  |první let = [[30. srpen|30. srpna]] [[1952 v letectví|1952]]
  |první let = [[30. srpen|30. srpna]] [[1952 v letectví|1952]]
Řádka 13: Řádka 13:
  |hlavní uživatel = [[Royal Air Force|RAF]]
  |hlavní uživatel = [[Royal Air Force|RAF]]
}}
}}
-
[[Soubor:AVRO_VULCAN_XM607.JPG|thumb|right|Avro 698 Vulcan&nbsp;B.2, s/n XM607, je skutečný válečný veterán, zúčastnil se náletů během argentinsko-britské války o Falklandy v roce 1982. Dnes stojí u vstupu na stanici RAF Waddington.]]
+
[[Soubor:AVRO_VULCAN_XM607.JPG|thumb|250px|Avro 698 Vulcan&nbsp;B.2, s/n XM607, je skutečný válečný veterán, zúčastnil se náletů během [[Válka o Falklandy|argentinsko-britské války o Falklandy]] v roce 1982. Dnes stojí u vstupu na stanici RAF Waddington.]]
-
'''Avro 698 Vulcan''' byl těžký čtyřmotorový proudový bombardér zkonstruovaný firmou [[A.&nbsp;V.&nbsp;Roe &&nbsp;Company Limited]]. Jednalo se o jeden ze tří strojů tak zvané třídy '''V''' (tzv. ''V-bomber force''), kam vedle typu Avro Vulcan patřily i stroje [[Handley Page Victor]] a [[Vickers Valiant]].
+
'''Avro 698 Vulcan''' byl těžký čtyřmotorový proudový bombardér zkonstruovaný firmou A.&nbsp;V.&nbsp;Roe &&nbsp;Company Limited. Jednalo se o jeden ze tří strojů takzvané třídy '''V''' (tzv. ''V-bomber force''), kam vedle typu Avro Vulcan patřily i stroje [[Handley Page Victor]] a [[Vickers Valiant]].
== Vznik a vývoj ==
== Vznik a vývoj ==
-
 
Vznik typu Avro 698 lze vysledovat až ke specifikacím B.35/46 (35. požadavky zformulované roku 1946). Ty požadovaly stroj poháněný proudovými motory, schopný nést pumový náklad až 4536&nbsp;kg, s maximální rychlostí alespoň 926&nbsp;km/h, operačním dostupem 15&nbsp;240&nbsp;metrů a doletem 5560&nbsp;km. Po tragické smrti šéfkonstruktéra [[Roy Chadwick|Roy Chadwicka]], CBE, FRAeS (*&nbsp;30.&nbsp;dubna 1893, †&nbsp;23.&nbsp;srpna 1947), přebírá vedení konstrukce [[Stuart Duncan Davies]] (později CBE, bylo mu uděleno v květnu 1968; *&nbsp;5.&nbsp;prosince 1906, †&nbsp;22.&nbsp;ledna 1995).
Vznik typu Avro 698 lze vysledovat až ke specifikacím B.35/46 (35. požadavky zformulované roku 1946). Ty požadovaly stroj poháněný proudovými motory, schopný nést pumový náklad až 4536&nbsp;kg, s maximální rychlostí alespoň 926&nbsp;km/h, operačním dostupem 15&nbsp;240&nbsp;metrů a doletem 5560&nbsp;km. Po tragické smrti šéfkonstruktéra [[Roy Chadwick|Roy Chadwicka]], CBE, FRAeS (*&nbsp;30.&nbsp;dubna 1893, †&nbsp;23.&nbsp;srpna 1947), přebírá vedení konstrukce [[Stuart Duncan Davies]] (později CBE, bylo mu uděleno v květnu 1968; *&nbsp;5.&nbsp;prosince 1906, †&nbsp;22.&nbsp;ledna 1995).
Řádka 65: Řádka 64:
== Hlavní technické údaje &nbsp;&nbsp; ==
== Hlavní technické údaje &nbsp;&nbsp; ==
 +
[[File:Avro Vulcan B Mk 2.png|400px|right]]
=== Avro Vulcan B.1 ===
=== Avro Vulcan B.1 ===
* '''Posádka:''' 5 mužů
* '''Posádka:''' 5 mužů
Řádka 70: Řádka 70:
* '''Délka:''' 29,591 m
* '''Délka:''' 29,591 m
* '''Výška:''' 8,077 m
* '''Výška:''' 8,077 m
-
* '''Nosná plocha:''' 330,177 m&sup2;
+
* '''Nosná plocha:''' 330,177 m<sup>2</sup>
<!-- * '''Hmotnost prázdného letounu:''' kg -->
<!-- * '''Hmotnost prázdného letounu:''' kg -->
* '''Vzletová hmotnost:''' 77 110 kg
* '''Vzletová hmotnost:''' 77 110 kg
Řádka 79: Řádka 79:
=== Pohonná jednotka ===
=== Pohonná jednotka ===
-
* [[proudový motor]] [[Bristol Olympus|Bristol Olympus&nbsp;101]]
+
* 4 × [[proudový motor]] [[Bristol Olympus|Bristol Olympus&nbsp;101]]
* '''Tah motoru:''' 48,93 kN
* '''Tah motoru:''' 48,93 kN
Řádka 85: Řádka 85:
* 9&nbsp;525 kg pum
* 9&nbsp;525 kg pum
-
=== Avro Vulcan B.2 &nbsp;&nbsp; ===
+
=== Avro Vulcan B.2 ===
* '''Posádka:''' 5 mužů
* '''Posádka:''' 5 mužů
* '''Rozpětí:''' 33,833 m
* '''Rozpětí:''' 33,833 m
* '''Délka:''' 30,455 m
* '''Délka:''' 30,455 m
* '''Výška:''' 8,280 m
* '''Výška:''' 8,280 m
-
* '''Nosná plocha:''' 368,267 m&sup2;
+
* '''Nosná plocha:''' 368,267 m<sup>2</sup>
* '''Hmotnost prázdného letounu:''' 46 778 kg
* '''Hmotnost prázdného letounu:''' 46 778 kg
* '''Vzletová hmotnost:''' 92 532 kg
* '''Vzletová hmotnost:''' 92 532 kg
Řádka 99: Řádka 99:
=== Pohonná jednotka ===
=== Pohonná jednotka ===
-
* [[proudový motor]] [[Bristol Olympus|Bristol Olympus&nbsp;301]]
+
* 4 × [[proudový motor]] [[Bristol Olympus|Bristol Olympus&nbsp;301]]
* '''Tah motoru:''' 88,96 kN
* '''Tah motoru:''' 88,96 kN
=== Výzbroj ===
=== Výzbroj ===
-
* 9&nbsp;525 kg pum
+
* 9 525 kg pum
== Externí odkazy ==
== Externí odkazy ==
 +
* [http://www.vulcans.co.uk/ Avro Vulcan Bomber Tribute Page (anglicky)]
 +
* [http://www.tvoc.co.uk/ Vulcan to the Sky (anglicky)]
 +
* [http://www.avrovulcan.org.uk/ Vulcans in Camera (anglicky)]
 +
* [http://www.thunder-and-lightnings.co.uk/vulcan/history.html Vulcan history (anglicky)]
 +
* [http://www.avrovulcan.com/ Vulcan Restoration Trust (anglicky)]
 +
* [http://www.johnfalk.com/ Vulcan Test Pilot Roly Falk history (anglicky)]
 +
-
{{Flickr|Avro+698+Vulcan}}{{Commons|Avro Vulcan}}
+
{{Flickr|Avro+698+Vulcan}}{{Commons|Avro Vulcan}}{{Britské vojenské letouny po roce 1945}}{{Článek z Wikipedie}}
-
{{Článek z Wikipedie}}
+
-
{{Britské vojenské letouny po roce 1945}}
+
[[Kategorie:Britské bombardéry]]
[[Kategorie:Britské bombardéry]]
-
[[Kategorie:Letadla Avro|Avro 698 Vulcan]]
+
[[Kategorie:Letadla Avro]]

Aktuální verze z 24. 4. 2015, 02:09

Avro 698 Vulcan
Avro Vulcan Bomber RAF.JPEG
Avro 698 Vulcan B. Mk 2 na přehlídce Air Fete '85.
Základní charakteristika
Určení strategický bombardér
Výrobce A. V. Roe (Avro) & Co. Ltd.
Konstruktér šéfkonstruktér:
Roy Chadwick, CBE, FRSA, FRAeS;
Stuart Duncan Davies
První let 30. srpna 1952
Zařazen
Vyřazen
Výroba
Vyrobeno 135 (včetně dvou prototypů)
Varianty Vulcan B.1, Vulcan B.2
Uživatel RAF
Avro 698 Vulcan B.2, s/n XM607, je skutečný válečný veterán, zúčastnil se náletů během argentinsko-britské války o Falklandy v roce 1982. Dnes stojí u vstupu na stanici RAF Waddington.

Avro 698 Vulcan byl těžký čtyřmotorový proudový bombardér zkonstruovaný firmou A. V. Roe & Company Limited. Jednalo se o jeden ze tří strojů takzvané třídy V (tzv. V-bomber force), kam vedle typu Avro Vulcan patřily i stroje Handley Page Victor a Vickers Valiant.

Obsah

Vznik a vývoj

Vznik typu Avro 698 lze vysledovat až ke specifikacím B.35/46 (35. požadavky zformulované roku 1946). Ty požadovaly stroj poháněný proudovými motory, schopný nést pumový náklad až 4536 kg, s maximální rychlostí alespoň 926 km/h, operačním dostupem 15 240 metrů a doletem 5560 km. Po tragické smrti šéfkonstruktéra Roy Chadwicka, CBE, FRAeS (* 30. dubna 1893, † 23. srpna 1947), přebírá vedení konstrukce Stuart Duncan Davies (později CBE, bylo mu uděleno v květnu 1968; * 5. prosince 1906, † 22. ledna 1995).

Pro ověření aerodynamické koncepce firma postavila jednomotorový experimentální letoun Avro 707, poháněný motorem Rolls-Royce Derwent. Celkem vzniklo pět kusů (měly sériová čísla VX784, VX790, WD280, WZ736 a WZ744), ovšem praktický přínos posledních dvou exemplářů je přinejmenším poněkud sporný — vzlétly totiž až po záletu typu Avro 698 Vulcan.

Původně proponované motory Bristol Olympus nebyly včas k dispozici, takže první prototyp dostává čtyři motory Rolls-Royce Avon o statickém tahu 6500 lbf (28,91 kN).

Prototyp VX770 se poprvé dostal do vzduchu 30. srpna 1952, za řízením stroje byl šéfpilot firmy Wing Commander Roland John Falk, OBE, AFC & Bar. O pouhý týden později s ním Wg. Cdr. Falk na přehlídce SBAC (Society of British Aircraft Constructors, později tato zkratka dostává jiný význam, Society of British Aerospace Companies) ve Farnborough předvedl výkrut.

Výroba

Celkem byla objednána stavba 136 letounů Avro 698 Vulcan (včetně dvou prototypů), ve verzích Vulcan B.1 a Vulcan B.2 (45, resp. 89 strojů). Byla jim přidělena tato sériová čísla (dokončeno a zalétáno bylo jen 135 z nich):

  • VX770, VX777 (prototypy)

Vulcan B.1

  • XA889-XA913 (25 kusů)
  • XH475-XH483 (9)
  • XH497-XH506 (10)
  • XH532 (1)

Vulcan B.2

  • XH533-XH539 (7)
  • XH554-XH563 (10)
  • XJ780-XJ784 (5)
  • XJ823-XJ825 (3)
  • XL317-XL321 (5)
  • XL359-XL361 (3)
  • XL384-XL392 (9)
  • XL425-XL427 (3)
  • XL443-XL446 (4)
  • XM569-XM576 (8)
  • XM594-XM612 (19)
  • XM645-XM657 (13)

Hlavní technické údaje   

Avro Vulcan B Mk 2.png

Avro Vulcan B.1

  • Posádka: 5 mužů
  • Rozpětí: 30,175 m
  • Délka: 29,591 m
  • Výška: 8,077 m
  • Nosná plocha: 330,177 m2
  • Vzletová hmotnost: 77 110 kg
  • Maximální rychlost: 1 005 km/h
  • Cestovní rychlost: 977 km/h
  • Operační dostup: 16 764 m
  • Dolet: 4 828 km

Pohonná jednotka

Výzbroj

  • 9 525 kg pum

Avro Vulcan B.2

  • Posádka: 5 mužů
  • Rozpětí: 33,833 m
  • Délka: 30,455 m
  • Výška: 8,280 m
  • Nosná plocha: 368,267 m2
  • Hmotnost prázdného letounu: 46 778 kg
  • Vzletová hmotnost: 92 532 kg
  • Maximální rychlost: 1 038 km/h
  • Cestovní rychlost: 997 km/h
  • Operační dostup: 18 288 m
  • Dolet: 7 403 km

Pohonná jednotka

Výzbroj

  • 9 525 kg pum

Externí odkazy


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Avro 698 Vulcan
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Avro Vulcan