V pátek 26. dubna 2024 úderem 22 hodiny začíná naše nová
a opravdu velká série soutěží o nejlepší webovou stránku !!
Proto neváhejte a začněte hned zítra soutěžit o lákavé ceny !!

Curtiss C-46 Commando

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
m (Nahrazení textu „US Navy“ textem „US Navy“)
 
Řádka 17: Řádka 17:
  |více uživatelů =
  |více uživatelů =
}}
}}
-
'''Curtiss C-46 Commando''' byl americký dvoumotorový letoun, který byl užíván ve vojenském letectvu od [[Druhá světová válka|2. světové války]]. Původně se mělo jednat o civilní letoun pro 36 cestujících, ovšem po vstupu [[Spojené státy americké|USA]] do bojů 2. světové války bylo zřejmé, že letoun potřebuje armáda, a tak byl vyráběn výhradně pro vojenské účely. Od pilotů si vysloužil přezdívku ''„The Whale“ (velryba),'' v [[Námořnictvo Spojených států|US Navy]] dostal označení '''R5C'''. Letoun získal svoji slávu zejména při podpůrných transportech přes [[Himaláje]] v trojúhelníku [[Čína]] - [[Barma]] - [[Indie]], v [[Evropa|Evropě]] se proslavil při výsadkových operacích. Stroj mohl vléct v závěsu až čtyři kluzáky. Po skončení druhé světové války jeho služba ještě zdaleka nekončila, účastnil se [[Korejská válka|korejské války]] i [[Válka ve Vietnamu|války ve Vietnamu]]. Několik letounů přežilo až do dnešní doby.
+
'''Curtiss C-46 Commando''' byl americký dvoumotorový letoun, který byl užíván ve vojenském letectvu od [[Druhá světová válka|2. světové války]]. Původně se mělo jednat o civilní letoun pro 36 cestujících, ovšem po vstupu [[Spojené státy americké|USA]] do bojů 2. světové války bylo zřejmé, že letoun potřebuje armáda, a tak byl vyráběn výhradně pro vojenské účely. Od pilotů si vysloužil přezdívku ''„The Whale“ (velryba),'' v [[Námořnictvo Spojených států amerických|US Navy]] dostal označení '''R5C'''. Letoun získal svoji slávu zejména při podpůrných transportech přes [[Himaláje]] v trojúhelníku [[Čína]] - [[Barma]] - [[Indie]], v [[Evropa|Evropě]] se proslavil při výsadkových operacích. Stroj mohl vléct v závěsu až čtyři kluzáky. Po skončení druhé světové války jeho služba ještě zdaleka nekončila, účastnil se [[Korejská válka|korejské války]] i [[Válka ve Vietnamu|války ve Vietnamu]]. Několik letounů přežilo až do dnešní doby.
== Technické údaje ==
== Technické údaje ==

Aktuální verze z 1. 10. 2015, 22:03

Curtiss C-46 Commando
Image:C-46_Commando.jpg
Curtiss C-46 Commando
Základní charakteristika
Určení transportní letoun
Výrobce Curtiss-Wright Corporation
Konstruktér
První let 1940
Zařazen 1943
Vyřazen
Výroba
Vyrobeno 3182 ks
Varianty
Uživatel USAAF

Curtiss C-46 Commando byl americký dvoumotorový letoun, který byl užíván ve vojenském letectvu od 2. světové války. Původně se mělo jednat o civilní letoun pro 36 cestujících, ovšem po vstupu USA do bojů 2. světové války bylo zřejmé, že letoun potřebuje armáda, a tak byl vyráběn výhradně pro vojenské účely. Od pilotů si vysloužil přezdívku „The Whale“ (velryba), v US Navy dostal označení R5C. Letoun získal svoji slávu zejména při podpůrných transportech přes Himaláje v trojúhelníku Čína - Barma - Indie, v Evropě se proslavil při výsadkových operacích. Stroj mohl vléct v závěsu až čtyři kluzáky. Po skončení druhé světové války jeho služba ještě zdaleka nekončila, účastnil se korejské války i války ve Vietnamu. Několik letounů přežilo až do dnešní doby.

Technické údaje

  • Osádka: 4
  • Rozpětí: 32,91 m
  • Délka: 23,26 m
  • Výška: 6,62 m
  • Nosná plocha: 126,34 m²
  • Hmotnost prázdného letounu: 13 608 kg
  • Maximální vzletová hmotnost: 20 412 kg
  • Pohonná jednotka: 2 motory Pratt & Whitney R-2800-51 Double Wasp
  • Výkon motoru: 2000 hp (1491 kW)
  • Maximální rychlost: 434 km/h
  • Dostup: 7470 m
  • Dolet: 5070 km
  • Nosnost: 4536 kg nákladu nebo 40 výsadkářů