V pátek 26. dubna 2024 úderem 22 hodiny začíná naše nová
a opravdu velká série soutěží o nejlepší webovou stránku !!
Proto neváhejte a začněte hned zítra soutěžit o lákavé ceny !!

Elektrická tramvaj

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
m (Nahrazení textu „Česku“ textem „Česku“)
 
Řádka 1: Řádka 1:
[[Soubor:Tatra-strassenbahn-7252 praha-2005-05-16.jpg|thumb|Souprava elektrických tramvají [[Tatra T3|Tatra T3SUCS]] v Praze]]
[[Soubor:Tatra-strassenbahn-7252 praha-2005-05-16.jpg|thumb|Souprava elektrických tramvají [[Tatra T3|Tatra T3SUCS]] v Praze]]
-
'''Elektrická tramvaj''' je nejrozšířenější druh [[tramvaj]]e. Pro svůj [[pohon]] používá [[elektrická energie|elektrickou energii]]. Obvyklé [[Elektrické napětí|napětí]] v napájecí síti běžných elektrických tramvají v [[Česko|Česku]] je 600 [[Volt|V]] [[stejnosměrný proud|stejnosměrně]].
+
'''Elektrická tramvaj''' je nejrozšířenější druh [[tramvaj]]e. Pro svůj [[pohon]] používá [[elektrická energie|elektrickou energii]]. Obvyklé [[Elektrické napětí|napětí]] v napájecí síti běžných elektrických tramvají v [[Česká republika|Česku]] je 600 [[Volt|V]] [[stejnosměrný proud|stejnosměrně]].
První elektrické tramvaje nepoužívaly [[trolej]], ale třetí napájecí kolejnici. Po zavedení [[trolejové vedení|trolejového vedení]] se nejdříve používal lyrový a tyčový [[sběrač proudu|sběrač]] (tzv. kladka). Dnešní elektrické tramvaje přivádí do vozidla elektrickou energii [[pantograf]]ovým [[sběrač proudu|sběračem]] z troleje, který se objevil až později. Pro regulaci rychlosti, respektive výkonu, a [[kroutící moment|kroutícího momentu]] [[elektromotor|trakčních elektromotorů]] se obvykle používá [[tyristorová regulace výkonu]], jejím předchůdcem byla [[odporová regulace výkonu|odporová regulace]].
První elektrické tramvaje nepoužívaly [[trolej]], ale třetí napájecí kolejnici. Po zavedení [[trolejové vedení|trolejového vedení]] se nejdříve používal lyrový a tyčový [[sběrač proudu|sběrač]] (tzv. kladka). Dnešní elektrické tramvaje přivádí do vozidla elektrickou energii [[pantograf]]ovým [[sběrač proudu|sběračem]] z troleje, který se objevil až později. Pro regulaci rychlosti, respektive výkonu, a [[kroutící moment|kroutícího momentu]] [[elektromotor|trakčních elektromotorů]] se obvykle používá [[tyristorová regulace výkonu]], jejím předchůdcem byla [[odporová regulace výkonu|odporová regulace]].

Aktuální verze z 11. 4. 2023, 08:47

Souprava elektrických tramvají Tatra T3SUCS v Praze

Elektrická tramvaj je nejrozšířenější druh tramvaje. Pro svůj pohon používá elektrickou energii. Obvyklé napětí v napájecí síti běžných elektrických tramvají v Česku je 600 V stejnosměrně. První elektrické tramvaje nepoužívaly trolej, ale třetí napájecí kolejnici. Po zavedení trolejového vedení se nejdříve používal lyrový a tyčový sběrač (tzv. kladka). Dnešní elektrické tramvaje přivádí do vozidla elektrickou energii pantografovým sběračem z troleje, který se objevil až později. Pro regulaci rychlosti, respektive výkonu, a kroutícího momentu trakčních elektromotorů se obvykle používá tyristorová regulace výkonu, jejím předchůdcem byla odporová regulace.