V pátek 26. dubna 2024 úderem 22 hodiny začíná naše nová
a opravdu velká série soutěží o nejlepší webovou stránku !!
Proto neváhejte a začněte hned zítra soutěžit o lákavé ceny !!

Futurismus

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
(++)
 
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze.)
Řádka 1: Řádka 1:
-
[[Soubor:Santelia01.jpg|thumb|Futuristická architektura - [[Antonio Sant'elia]] ]]
+
[[Soubor:Casa Sant'Elia.jpg|thumb|230px|Futuristická architektura: [[Antonio Sant'elia]] (1914)]]
'''Futurismus''' byl avantgardní (průkopnický, objevný) umělecký směr. Pro tento směr je charakteristické odmítání všech dosavadních kulturních a uměleckých hodnot. Tím se futurismus stal hnutím odmítajícím jakoukoli tradici. Jejich cílem bylo ukázat moderní uspěchanou a rušnou dobu, kterou nekritizovali, ale která se jim líbila. Častým námětem byla technika. Z toho vyplynula jejich snaha o rychlost, které dosahovali jednak zkratkovitostí a jednak proměnlivostí básnického rytmu.  
'''Futurismus''' byl avantgardní (průkopnický, objevný) umělecký směr. Pro tento směr je charakteristické odmítání všech dosavadních kulturních a uměleckých hodnot. Tím se futurismus stal hnutím odmítajícím jakoukoli tradici. Jejich cílem bylo ukázat moderní uspěchanou a rušnou dobu, kterou nekritizovali, ale která se jim líbila. Častým námětem byla technika. Z toho vyplynula jejich snaha o rychlost, které dosahovali jednak zkratkovitostí a jednak proměnlivostí básnického rytmu.  
Futurismus byl velice nacionální, schvaloval válku, kterou považoval za jediný možný způsob jak očistit svět od jeho nešvarů (tj. všeho starého).
Futurismus byl velice nacionální, schvaloval válku, kterou považoval za jediný možný způsob jak očistit svět od jeho nešvarů (tj. všeho starého).
Tento směr byl populární především v [[Itálie|Itálii]] a [[Rusko|Rusku]]. Futurismus měl velký vliv na [[konstruktivismus]] a [[imažinismus]], méně patrný je jeho vliv i na [[surrealismus]] a celou řadu dalších uměleckých směrů.
Tento směr byl populární především v [[Itálie|Itálii]] a [[Rusko|Rusku]]. Futurismus měl velký vliv na [[konstruktivismus]] a [[imažinismus]], méně patrný je jeho vliv i na [[surrealismus]] a celou řadu dalších uměleckých směrů.
== Historie ==
== Historie ==
-
[[Soubor:'Unique Forms of Continuity in Space', 1913 bronze by Umberto Boccioni.jpg|thumb|[[Umberto Boccioni]] - Jednotné tvary kontinuity v prostoru]]
+
[[Soubor:'Unique Forms of Continuity in Space', 1913 bronze by Umberto Boccioni.jpg|thumb|230px|[[Umberto Boccioni]]: Jednotné tvary kontinuity v prostoru]]
Ačkoli lze některé trendy vedoucí ke vzniku futurismu sledovat v literatuře dříve za vznik futurismu bývá považován rok [[1909]], kdy v [[Itálie|Itálii]] vydal italský básník [[Filippo Tommaso Marinetti]] futuristický manifest v pařížském listu ''Le Figaro''. V tomto manifestu Marinetti shrnul program futurismu do několika základních bodů : krása neklidu, rychlosti a boje poezie odvahy a revolty. Prakticky zde prezentovali triumf člověka nad přírodou.  
Ačkoli lze některé trendy vedoucí ke vzniku futurismu sledovat v literatuře dříve za vznik futurismu bývá považován rok [[1909]], kdy v [[Itálie|Itálii]] vydal italský básník [[Filippo Tommaso Marinetti]] futuristický manifest v pařížském listu ''Le Figaro''. V tomto manifestu Marinetti shrnul program futurismu do několika základních bodů : krása neklidu, rychlosti a boje poezie odvahy a revolty. Prakticky zde prezentovali triumf člověka nad přírodou.  
V roce [[1910]] vydali podobný manifest i malíři a v roce [[1912]] architekti.
V roce [[1910]] vydali podobný manifest i malíři a v roce [[1912]] architekti.
Řádka 11: Řádka 11:
== Literatura ==
== Literatura ==
Aby bylo možno ještě více zdůraznit rychlost vytvořili futuristé '''teorii osvobozených slov''' tzn., že slova (nebo jen hlásky) ve větě, nebo verši byla vytržena z kontextu a skládala bez ohledu na jejich logické vazby a pravidla syntaxe.
Aby bylo možno ještě více zdůraznit rychlost vytvořili futuristé '''teorii osvobozených slov''' tzn., že slova (nebo jen hlásky) ve větě, nebo verši byla vytržena z kontextu a skládala bez ohledu na jejich logické vazby a pravidla syntaxe.
-
V literatuře se občas prosadil i experimentální futurismus ovlivněný [[kubismus|kubismem]] tzv. [[kubofuturismus]]. Takovým extrémním pokusem je např. ''Poesia Pentagrammata'', kterou napsal [[Francesca Canguilla]] - kde zasazoval osvobozená slova a slabiky do notové osnovy a místo interpunkce používal hudební znaménka.
+
V literatuře se občas prosadil i experimentální futurismus ovlivněný [[kubismus|kubismem]] tzv. [[kubofuturismus]]. Takovým extrémním pokusem je např. ''Poesia Pentagrammata'', kterou napsal [[Francesca Canguilla]] - kde zasazoval osvobozená slova a slabiky do notové osnovy a místo interpunkce používal hudební znaménka.
O futurismu lze říci, že jeho myšlenky (především dynamika a důraz na mládí) přežívají v literatuře dodnes ve [[Science fiction|sci-fi]] literatuře ([[cyberpunk]]).
O futurismu lze říci, že jeho myšlenky (především dynamika a důraz na mládí) přežívají v literatuře dodnes ve [[Science fiction|sci-fi]] literatuře ([[cyberpunk]]).
=== Světoví spisovatelé ===
=== Světoví spisovatelé ===
Řádka 20: Řádka 20:
* [[Stanislav Kostka Neumann]]
* [[Stanislav Kostka Neumann]]
== Výtvarné umění ==
== Výtvarné umění ==
-
[[Soubor:Umberto Boccioni 001.jpg|thumb|200px|[[Umberto Boccini]] - Vzestup města, futuristický obraz]]
+
[[Soubor:Umberto Boccioni 001.jpg|thumb|230px|[[Umberto Boccini]]: Vzestup města, futuristický obraz]]
Futurismus byl v této oblasti velmi podobný [[kubismus|kubismu]], cílem bylo dostat zobrazovaný předmět do pohybu, přes tento pohyb se dostali až k abstrakci.
Futurismus byl v této oblasti velmi podobný [[kubismus|kubismu]], cílem bylo dostat zobrazovaný předmět do pohybu, přes tento pohyb se dostali až k abstrakci.
=== Čeští představitelé ===
=== Čeští představitelé ===
Řádka 51: Řádka 51:
* [[Art deco]]
* [[Art deco]]
-
[[Kategorie:Futurismus]]
+
 
{{Článek z Wikipedie}}
{{Článek z Wikipedie}}
 +
[[Kategorie:Futurismus]]

Aktuální verze z 26. 1. 2021, 09:48

Futuristická architektura: Antonio Sant'elia (1914)

Futurismus byl avantgardní (průkopnický, objevný) umělecký směr. Pro tento směr je charakteristické odmítání všech dosavadních kulturních a uměleckých hodnot. Tím se futurismus stal hnutím odmítajícím jakoukoli tradici. Jejich cílem bylo ukázat moderní uspěchanou a rušnou dobu, kterou nekritizovali, ale která se jim líbila. Častým námětem byla technika. Z toho vyplynula jejich snaha o rychlost, které dosahovali jednak zkratkovitostí a jednak proměnlivostí básnického rytmu. Futurismus byl velice nacionální, schvaloval válku, kterou považoval za jediný možný způsob jak očistit svět od jeho nešvarů (tj. všeho starého). Tento směr byl populární především v Itálii a Rusku. Futurismus měl velký vliv na konstruktivismus a imažinismus, méně patrný je jeho vliv i na surrealismus a celou řadu dalších uměleckých směrů.

Obsah

Historie

Umberto Boccioni: Jednotné tvary kontinuity v prostoru

Ačkoli lze některé trendy vedoucí ke vzniku futurismu sledovat v literatuře dříve za vznik futurismu bývá považován rok 1909, kdy v Itálii vydal italský básník Filippo Tommaso Marinetti futuristický manifest v pařížském listu Le Figaro. V tomto manifestu Marinetti shrnul program futurismu do několika základních bodů : krása neklidu, rychlosti a boje poezie odvahy a revolty. Prakticky zde prezentovali triumf člověka nad přírodou. V roce 1910 vydali podobný manifest i malíři a v roce 1912 architekti. Velmi brzy se futurismus dostal do Ruska, kde se stal velice populární, zde se toto hnutí rozpadlo na dvě odnože - kubofuturismus a egofuturismus, zatímco egofuturismus neměl velký význam, kubofuturismus značně ovlivnil tehdejší ruské umění. Ideologicky byl futurismus nejednotný a postupně se k němu připojovaly prakticky všechny politické (především levicové - anarchisté, komunisté, …) skupiny. Za první světové války byla velmi aktivní skupina kolem časopisu Roma Futurista, vystupující proti Rakousku - Uhersku. Kolem roku 1921 se Marinetti spřátelil s B. Mussolinim a roku 1924 se na kongresu futuristů přihlásil k fašismu, spolupráce s fašismem byla dovršena po Italském obsazení Habeše (Etiopie - 1934), které futuristé nejen schvalovali, ale i básnicky oslavili.

Literatura

Aby bylo možno ještě více zdůraznit rychlost vytvořili futuristé teorii osvobozených slov tzn., že slova (nebo jen hlásky) ve větě, nebo verši byla vytržena z kontextu a skládala bez ohledu na jejich logické vazby a pravidla syntaxe. V literatuře se občas prosadil i experimentální futurismus ovlivněný kubismem tzv. kubofuturismus. Takovým extrémním pokusem je např. Poesia Pentagrammata, kterou napsal Francesca Canguilla - kde zasazoval osvobozená slova a slabiky do notové osnovy a místo interpunkce používal hudební znaménka. O futurismu lze říci, že jeho myšlenky (především dynamika a důraz na mládí) přežívají v literatuře dodnes ve sci-fi literatuře (cyberpunk).

Světoví spisovatelé

Čeští spisovatelé

Výtvarné umění

Umberto Boccini: Vzestup města, futuristický obraz

Futurismus byl v této oblasti velmi podobný kubismu, cílem bylo dostat zobrazovaný předmět do pohybu, přes tento pohyb se dostali až k abstrakci.

Čeští představitelé

Světoví představitelé

Architektura

Architektonicky se klonili k jednoduchosti, snažili se využívat nové materiály (beton) a nové kombinace sklo - kov, beton - sklo, atp.

Hudba

V hudbě nedošlo k výraznému prosazení futurismu, každopádně hlavní cíle hudebního futurismu, nebyly odlišné od cílů celého hnutí. Někteří odborníci se domnívají, že futuristická víra v techniku a mládí předznamenala směry typu techno.

Film

U filmového umění lze říci, že futurismus ovlivnil pohled naší západní civilizace na reklamu, ve které vystupují mladí, krásní perspektivní lidé. Jako první usiloval o komerčnost a o prosazení témat z nových prostředí (továrny), snažil se ukázat nový svět, který byl reprezentován technikou. V japonské kultuře se ovlivnění projevilo především v manga/anime filmech, kde je ukazována o svým způsobem i oslavována dnešní a budoucí technika (Shinya Tsukamoto).

Odkazy