V pátek 26. dubna 2024 úderem 22 hodiny začíná naše nová
a opravdu velká série soutěží o nejlepší webovou stránku !!
Proto neváhejte a začněte hned zítra soutěžit o lákavé ceny !!

Scharnhorst (1935)

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
(+ Vylepšení)
(+ Vylepšení)
 
(Nejsou zobrazeny 2 mezilehlé verze.)
Řádka 1: Řádka 1:
{{Infobox Válečná loď
{{Infobox Válečná loď
-
|             typ = [[bitevní křižník]]
+
|     typ = [[bitevní křižník]]
-
|           třída =[[Třída Scharnhorst (1936)|třída Scharnhorst]]
+
|     třída =[[Třída Scharnhorst (1936)|třída Scharnhorst]]
|      číslo trupu =
|      číslo trupu =
|      jméno podle = Gerhard von Scharnhorst
|      jméno podle = Gerhard von Scharnhorst
-
|         obrázek = Bundesarchiv DVM 10 Bild-23-63-12, Schlachtschiff Scharnhorst.jpg
+
|     obrázek = Bundesarchiv DVM 10 Bild-23-63-12, Schlachtschiff "Scharnhorst".jpg
-
|           vlajka =War_Ensign_of_Germany_1938-1945.png
+
|     vlajka =War_Ensign_of_Germany_1938-1945.png
-
|           popis =
+
|     popis =
-
|       objednána =25. ledna [[1934]]
+
|     objednána =25. ledna [[1934]]
|  zahájení stavby =15. června [[1935]]
|  zahájení stavby =15. června [[1935]]
-
| spuštěna na vodu =3. října [[1936]]
+
| spuštěna na vodu =3. října [[1936]]
-
|uvedena do služby =7. ledna [[1939]]
+
| uvedena do služby =7. ledna [[1939]]
-
|             osud =potopen 26. prosince [[1943]]
+
|     osud =potopen 26. prosince [[1943]]
-
|             cena =
+
|     cena =
-
|         poznámka =
+
|     poznámka =
-
|           výtlak =31 552 tun (standardní)<br />38 900 tun (plný)
+
|     výtlak =31 552 tun (standardní)<br />38 900 tun (plný)
-
|           délka =229,8&nbsp;m (753,9&nbsp;stopy) na čáře ponoru<br />235.4&nbsp;m (772,3&nbsp;stop) celkem
+
|     délka =229,8&nbsp;m (753,9&nbsp;stopy) na čáře ponoru<br />235.4&nbsp;m (772,3&nbsp;stop) celkem
-
|           šířka =30 m (98,4 stopy)
+
|     šířka =30 m (98,4 stopy)
-
|           ponor =9,93 m (32,5 stopy) 38 100 tun
+
|     ponor =9,93 m (32,5 stopy) 38 100 tun
-
|           pohon =3 parní turbíny Brown-Boveri s převodem;<br /> 3 třílisté lodní šrouby, 4,8 m (15,75 stop) v průměru;  
+
|     pohon =3 parní turbíny Brown-Boveri s převodem;<br /> 3 třílisté lodní šrouby, 4,8 m (15,75 stop) v průměru;  
-
|     výkon pohonu =161 164 shp (120,18 MW)
+
|     výkon pohonu =161 164 shp (120,18 MW)
-
|           palivo =
+
|     palivo =
-
|         rychlost =33 uzlů  
+
|     rychlost =33 uzlů  
-
|           dosah =10 100 [[Námořní míle|nm]] při 19 uzlech (18 700 km při 35 km/h)
+
|     dosah =10 100 [[Námořní míle|nm]] při 19 uzlech (18 700 km při 35 km/h)
-
|         posádka =1 968 námořníků
+
|     posádka =1 968 námořníků
-
|           pancíř =
+
|     pancíř =
-
|         výzbroj =9 x 280 mm (11 palců) (3x3)<br /> 12 x 150 mm (5,9 palce) (4x2, 4x1)<br /> 14 x 105 mm (4,1 palce) AA (7x2)<br /> 16 x 37 mm AA (8x2)<br /> 10 x 20 mm AA (později 38)<br /> 6 x 533 mm (21 palců) torpédomety
+
|     výzbroj =9 x 280 mm (11 palců) (3x3)<br /> 12 x 150 mm (5,9 palce) (4x2, 4x1)<br /> 14 x 105 mm (4,1 palce) AA (7x2)<br /> 16 x 37 mm AA (8x2)<br /> 10 x 20 mm AA (později 38)<br /> 6 x 533 mm (21 palců) torpédomety
|          letadla =3 x Arado Ar196A-3, 2 katapulty
|          letadla =3 x Arado Ar196A-3, 2 katapulty
}}
}}
'''Scharnhorst''' byl [[bitevní křižník]] sloužící v [[Německo|německé]] [[Kriegsmarine]]. Pojmenován byl podle pruského generála [[Gerhard von Scharnhorst|Gerharda von Scharnhorst]]. Sesterskou lodí byla [[Gneisenau (1935)|Gneisenau]]. V polovině roku [[1939]] byl přestavěn (hlavní [[stěžeň]] byl posunut více dozadu a příď byla prodloužena).
'''Scharnhorst''' byl [[bitevní křižník]] sloužící v [[Německo|německé]] [[Kriegsmarine]]. Pojmenován byl podle pruského generála [[Gerhard von Scharnhorst|Gerharda von Scharnhorst]]. Sesterskou lodí byla [[Gneisenau (1935)|Gneisenau]]. V polovině roku [[1939]] byl přestavěn (hlavní [[stěžeň]] byl posunut více dozadu a příď byla prodloužena).
-
Od [[22. leden|22. ledna]] do [[22. březen|22. března]] [[1941]] ''Scharnhorst'' a ''Gneisenau'' operovaly v [[Atlantský oceán|Atlantiku]] a potopily několik lodí a dále ohrožovaly britské [[konvoj]]e. Poté byly zakotveny v [[Brest (Francie)|Brestu]] ve [[Francie|Francii]], kde se staly terčem opakovaných leteckých útoků. Díky škodám byly mimo službu až do konce roku 1941. V dubnu [[1943]] se ''Scharnhorst'' vydal na sever, kde se k němu připojil [[Tirpitz (bitevní loď)|Tirpitz]], měly za úkol útočit na konvoje mířící do [[Sovětský svaz|SSSR]].  
+
Od [[22. leden|22. ledna]] do [[22. březen|22. března]] [[1941]] ''Scharnhorst'' a ''Gneisenau'' operovaly v [[Atlantský oceán|Atlantiku]] a potopily několik lodí a dále ohrožovaly britské [[konvoj]]e. Poté byly zakotveny v [[Brest (Francie)|Brestu]] ve [[Francie|Francii]], kde se staly terčem opakovaných leteckých útoků. Díky škodám byly mimo službu až do konce roku 1941. V dubnu [[1943]] se ''Scharnhorst'' vydal na sever, kde se k němu připojil [[Tirpitz (1939)|Tirpitz]], měly za úkol útočit na konvoje mířící do [[Sovětský svaz|SSSR]].  
-
[[8. září]] [[1943]] provedly útok na spojeneckou základnu na [[Špicberky|Špicberkách]]. Poté byl ''Scharnhorst'' zakotven v [[Norsko|norských]] [[fjord]]ech. [[25. prosinec|25. prosince]] byla loď vyslána proti spojeneckému konvoji, byla však dekódována a Britové proti ní poslali silnou skupinu válečných lodí. Lodě ''[[HMS Belfast|Belfast]]'', ''Norfolk'', a ''Sheffield'' dorazily před hlavními silami a držely Scharnhorst od konvoje. Poté se ''Scharnhorst'' vydal zpět na základnu, byl však odříznut bitevní lodí [[HMS Duke of York (17)|''Duke of York'']] s jejími torpédoborci a křižníky. Po třech hodinách byl ''Scharnhorst'' v [[bitva u Severního mysu|bitvě u Severního mysu]] potopen. Přežilo jen 36 námořníků.
+
[[8. září]] [[1943]] provedly útok na spojeneckou základnu na [[Špicberky|Špicberkách]]. Poté byl ''Scharnhorst'' zakotven v [[Norsko|norských]] [[fjord]]ech. [[25. prosinec|25.&nbsp;prosince]] byla loď vyslána proti spojeneckému konvoji, byla však dekódována a Britové proti ní poslali silnou skupinu válečných lodí. Lodě ''[[HMS Belfast|Belfast]]'', ''Norfolk'', a ''Sheffield'' dorazily před hlavními silami a držely Scharnhorst od konvoje. Poté se ''Scharnhorst'' vydal zpět na základnu, byl však odříznut bitevní lodí [[HMS Duke of York (17)|''Duke of York'']] s jejími torpédoborci a křižníky. Po třech hodinách byl ''Scharnhorst'' v [[bitva u Severního mysu|bitvě u Severního mysu]] potopen. Přežilo jen 36 námořníků.
 +
 
 +
V [[září]] [[2000]] byl potopený Scharnhorst objeven norskou expedicí.
== Galerie ==
== Galerie ==
-
<center>
+
<gallery widths="200px" heights="200px" perrow="2">
-
<gallery>
+
Soubor:Scharnhorst1.jpg|Ještě před přestavbou
-
Image:Scharnhorst1.jpg|Ještě před přestavbou
+
Soubor:Bundesarchiv DVM 10 Bild-23-63-46, Schlachtschiff "Scharnhorst".jpg|Po přestavbě (1939)
-
Soubor:Bundesarchiv DVM 10 Bild-23-63-46, Schlachtschiff 'Scharnhorst'.jpg|Po přestavbě (1939)
+
Soubor:Scharnhorst1943.png|Scharnhorst 1943
Soubor:Scharnhorst1943.png|Scharnhorst 1943
Soubor:Scharnhorst-1-A503-FM30-50.jpg|Identifikační kniha US Navy
Soubor:Scharnhorst-1-A503-FM30-50.jpg|Identifikační kniha US Navy
</gallery>
</gallery>
-
</center>
 
== Externí odkazy ==
== Externí odkazy ==

Aktuální verze z 18. 4. 2017, 12:38

Bundesarchiv DVM 10 Bild-23-63-12, Schlachtschiff "Scharnhorst".jpg
Základní údaje War Ensign of Germany 1938-1945.png
Typ: bitevní křižník
Třída: třída Scharnhorst
Číslo trupu:
Jméno podle: Gerhard von Scharnhorst
Objednána: 25. ledna 1934
Zahájení stavby: 15. června 1935
Spuštěna na vodu: 3. října 1936
Uvedena do služby: 7. ledna 1939
Osud: potopen 26. prosince 1943
Poloha vraku:
Cena:
Předchůdce:
Následovník:
Poznámka:
Takticko-technická data
Výtlak: 31 552 tun (standardní)
38 900 tun (plný)
Délka: 229,8 m (753,9 stopy) na čáře ponoru
235.4 m (772,3 stop) celkem
Šířka: 30 m (98,4 stopy)
Ponor: 9,93 m (32,5 stopy) 38 100 tun
Pohon: 3 parní turbíny Brown-Boveri s převodem;
3 třílisté lodní šrouby, 4,8 m (15,75 stop) v průměru;
161 164 shp (120,18 MW)
Palivo:
Rychlost: 33 uzlů
Dosah: 10 100 nm při 19 uzlech (18 700 km při 35 km/h)
Posádka: 1 968 námořníků
Pancíř:
Výzbroj: 9 x 280 mm (11 palců) (3x3)
12 x 150 mm (5,9 palce) (4x2, 4x1)
14 x 105 mm (4,1 palce) AA (7x2)
16 x 37 mm AA (8x2)
10 x 20 mm AA (později 38)
6 x 533 mm (21 palců) torpédomety
Elektronika:
Letadla: 3 x Arado Ar196A-3, 2 katapulty
Ostatní:

Scharnhorst byl bitevní křižník sloužící v německé Kriegsmarine. Pojmenován byl podle pruského generála Gerharda von Scharnhorst. Sesterskou lodí byla Gneisenau. V polovině roku 1939 byl přestavěn (hlavní stěžeň byl posunut více dozadu a příď byla prodloužena).

Od 22. ledna do 22. března 1941 Scharnhorst a Gneisenau operovaly v Atlantiku a potopily několik lodí a dále ohrožovaly britské konvoje. Poté byly zakotveny v Brestu ve Francii, kde se staly terčem opakovaných leteckých útoků. Díky škodám byly mimo službu až do konce roku 1941. V dubnu 1943 se Scharnhorst vydal na sever, kde se k němu připojil Tirpitz, měly za úkol útočit na konvoje mířící do SSSR.

8. září 1943 provedly útok na spojeneckou základnu na Špicberkách. Poté byl Scharnhorst zakotven v norských fjordech. 25. prosince byla loď vyslána proti spojeneckému konvoji, byla však dekódována a Britové proti ní poslali silnou skupinu válečných lodí. Lodě Belfast, Norfolk, a Sheffield dorazily před hlavními silami a držely Scharnhorst od konvoje. Poté se Scharnhorst vydal zpět na základnu, byl však odříznut bitevní lodí Duke of York s jejími torpédoborci a křižníky. Po třech hodinách byl Scharnhorst v bitvě u Severního mysu potopen. Přežilo jen 36 námořníků.

V září 2000 byl potopený Scharnhorst objeven norskou expedicí.

Galerie

Externí odkazy


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Scharnhorst (1935)
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Scharnhorst (1935)