Československé státní aerolinie

Z Multimediaexpo.cz


Československé státní aerolinie později přejmenovány na Československé aerolinie - ČSA

Obsah

Dopravní letectví v období 1. republiky

Již od počátku založení Československa se objevily první ambice v letectví. Již v roce 1920 vznikají první letecké společnosti na území mladého státu. Byla jí společnost Ikarus později společnost Falco. Nejprve se zaměrovaly na vyhlídkové lety, ale příležitostně přepravovaly i osoby. V roce 1922 se obě letecké společnosti sloučily v Československou leteckou akciovou společnost - Čs.L.A.S.. Tato společnost však v roce 1923 vyhlásila úpadek. Dopravu státních činitelů a letání pro vládní účely zajišťoval Letecký oddíl Československého letectva. V nově vzniklém Československu nebyl tedy jediný dopravce, který by uceleně zabezpečoval vnitrostátní leteckou dopravu. Tento stav byl velice nevyhovující, tak došlo k jednání na vládní úrovni a začala se hledat řešení, která se záhy našla.

Vznik Československých státních aerolinií

Dne 17. července 1923 byl ministerskou radou schválen návrh Ministra veřejných prací na zřízení státního podniku Československé Státní Aerolinie - ČSA. Československé státní aerolinie vznikly dnem 6. října 1923 a do čela vzniknuvší společnosti byl postaven major Hupner, který se stal prvním ředitelem ČSA. Domovským letištěm nově vzniklé společnosti se stalo Letiště Praha-Kbely.

První let

Uskutečnění historicky prvního letu vzniknuvší společnosti bylo naplánováno na 28. říjen 1923 tedy na 5. výročí vzniku samostatného Československa. Let byl uskutečněn letounem Aero A-14 v barvách ČSA, letoun pilotoval šéfpilot ČSA Karel Brabenec. Provedl pouze symbolický oblet letiště. Oblet nebyl proveden z důvodu špatného počasí, jak je mylně předkládáno některými zdroji včetně ČSA ale ze zcela jiného prostého důvodu, 28. říjen připadl v roce 1923 na neděli a v tento den v týdnu (neděle) se civilní letecké linky prostě nelétaly. Odložení letu pro špatné počasí navíc vyvrací fakt, že v dobových záznamech je uveden přílet vojenského letounu na lince Košice - Praha, který přistál v Kyjích - nedaleko Kbelského letiště, z čehož je zřejmé že meteorologické podmínky byly vyhovující pro uskutečnění letu. Let s pasažérem se tedy uskutečníl 29. října 1923. Letadlo Aero A-14 registrační značky L-BARC vzlétlo z letišttě ve Kbelích na cestu Praha - Bratislava, pilotoval jej Karel Brabec a prvním cestujícím se stal redaktor Lidových novin Václav König. V protisměru odstartoval letoun Aero A-14 L-BARI na lince z Bratislavy do Prahy. Let byl dlouhý 320 km a trval cca 3 hodiny.

Soubor:Tu124.jpg
Tu-124V na letišti v Praze
Tu-134A na letišti ve Frankfurtu

Související články