Aero A-18

Z Multimediaexpo.cz

Aero A-18
File:Aero A-18 na lyžích.jpg
Aero A-18 na lyžích
Základní charakteristika
Určení stíhací letoun
Výrobce Aero
Konstruktér A Husník
První let březen 1923
Zařazen 1923
Vyřazen 1931
Výroba
Vyrobeno
Varianty
Uživatel Československo

Letoun Aero A-18 byl jedinou sériově vyráběnou stíhačkou firmy Aero. Tento malý a vysoký letoun přezdívaný „špaček“ byl zalétán v první polovině března 1923. Už v říjnu téhož roku se dva stroje účastnily etapového letu do Paříže. Aera se v provozu celkem osvědčila, ale měla poměrně velký počet havárií, přičemž jejich slabinou byl příliš vysoký a úzký podvozek. Letové vlastnosti však byly vcelku dobré. Existovala i speciální závodní varianta A-18b a později A-18c, zkonstruované speciálně pro Rychlostní závod o cenu presidenta republiky. Verze A-18c byla zajímavá použitím motoru Walter W-IV (licenční BMW-IV) a především povrchovým chladičem rozprostřeným na zkrácených křídlech. Tento chladič se jako technický unikát zachoval a je dnes zabudován v replice A-18c, vystavované v leteckém muzeu v Praze Kbelích.

Technické údaje

  • Rozpětí: 7,60 m
  • Délka: 5,90 m
  • Nosná plocha: 15,90 m²
  • Hmotnost prázdného letounu: 637 kg
  • Motor: Walter W-III (licence BMW IIIa)
    • Výkon motoru: 185 k (136 kW)
  • Maximální rychlost: 229 km/h
  • Dolet: 400 km
  • Dostup: 9000 m
  • Stoupavost: 13,8 m/s
  • Výzbroj: 2× kulomet Vickers 7,7 mm