V pátek 26. dubna 2024 úderem 22 hodiny začíná naše nová
a opravdu velká série soutěží o nejlepší webovou stránku !!
Proto neváhejte a začněte hned zítra soutěžit o lákavé ceny !!

Armstrong Whitworth Whitley

Z Multimediaexpo.cz

Armstrong Whitworth Whitley
Image:Armstrong Whitworth Whitley.jpg
Armstrong Whitworth Whitley
Základní charakteristika
Určení bombardér
Výrobce Armstrong Whitworth Aircraft
Konstruktér John Lloyd
První let 17. března 1936
Zařazen 1937
Vyřazen 1942
Výroba
Vyrobeno 1824 ks
Varianty
Uživatel Royal Air Force

Armstrong Whitworth Whitley byl britský bombardovací letoun užívaný ve druhé světové válce.

Vývoj

Letoun vznikl na základě zadání britského ministerstva letectví z roku 1934. První letouny byly objednány již v roce 1935, a to i přesto, že stroj byl teprve „na papíře“. První prototyp AW.38 Whitley vzlétl v březnu 1936 s motory Armstrong Siddeley Tiger VIII, výkony však byly neuspokojivé. Proto bylo strojů první verze pod označením Mk.I bylo vyrobeno jen 34 kusů. Bylo zřejmé, že musí dojít ke změně motorů, které by letounu umožnily požadovaný výkon. Proto se od modelu Mk.IV na jaře roku 1939 začaly do letadel montovat silnější motory Merlin, vyráběné firmou Rolls-Royce. Ty se osvědčily a AW.38 tak při vyšší rychlosti unesly až 3200 kg bomb. Nejrozšířenější verzí byla Mk.V, u které byla na zádi instalována věž se čtveřicí kulometů ráže 7,7 mm. Této verze bylo do července 1943 vyrobeno 1 466 kusů. Letouny typové řady Mk.VII byly určeny pro službu v pobřežním letectvu. Kromě většího množství paliva byly vybavené radiolokátorem ASV Mk.II. Přibyl další člen osádky k jeho obsluze. Této verze vzniklo 146 kusů a celkem bylo vyrobeno 1824 kusů všech verzí.

Nasazení

První letouny Whitley obdržela 9. března 1937 10. bombardovací peruť v Dishforthu a na podzim 1939 již mělo bombardéry ve výzbroji devět britských perutí. Stroje se do dubna 1942 účastnily britské bombardovací ofenzívy vůči Třetí říši, ale pro jejich nižší výkony byly postupně přesouvány na jiné činnosti. Byly používány k ničení ponorek, námořnímu hlídkování, ke kladení min, k výsadkovým operacím, k vlečení kluzáků, k dopravě i k výcviku.

Stroji patří několik prvenství. Při náletu na Brémy, Hamburk a Porúří se v noci 3. září 1939 stal prvním strojem RAF, který za druhé světové války pronikl nad německé území. Whitleye Mk.IV 10. perutě byly první stroje RAF, kterým se podařilo proniknout nad Berlín. Stalo se to v noci z 1. na 2. října 1939.

V roce 1944 již byla naprostá většina strojů vyřazena z aktivní vojenské služby.

Technické údaje

  • Osádka: 5 - 6 mužů
  • Typ: dvoumotorový bombardovací, námořní hlídkový a protiponorkový letoun
  • Motorová jednotka: Mk.III 2x motor Armstrong Siddeley Tiger VIII s výkonem 621 kW, Mk.V 2x motor Rolls Royce Merlin X se vzletovým výkonem 841 kW
  • Výzbroj: Mk.III - dvě motoricky ovládané střelecké věže po jednom kulometu Vickers K ráže 7,7 mm, dva kulomety Browning Mk.II ve výsuvné věži pod trupem, až 2 492 kg pum v pumovnici. Mk.V - jeden kulomet Vickers K ráže 7,7 mm v přední střelecké věži, čtyři kulomety Browning Mk.II ráže 7,7 mm v zadní střelecké věži, až 3175 kg pum.
  • Rozpětí: 25,62 m
  • Délka: 21,12 m
  • Výška: 3,89 m
  • Nosná plocha: 114,50 m²
  • Hmotnost prázdného letounu: 7370 kg (Mk V. 8785 kg)
  • Vzletová hmotnost: 12 031 kg (Mk. V 15 209 kg)
  • Maximální rychlost: 311 km/h (Mk. V 370 km/h)
  • Dostup: 5182 m (Mk. V. 6100 m)
  • Dolet: 2462 km