Avia S-199

Z Multimediaexpo.cz

Avia S-199 v Leteckém muzeum Kbely
Izraelská Avia S-199

Avia S-199 byl poválečný československý stíhací letoun, který byl „křížencem“ německého letounu Messerschmitt Bf 109G osazeného motorem Jumo 211.

Obsah

Vývoj

Po druhé světové válce zůstalo na území Československa značné množství draků z německých letounů Messerschmitt Bf 109G a K. Jelikož chyběly originální německé motory Daimler-Benz DB 605, bylo rozhodnuto o osazení těchto draků motory Jumo 211. Výrobou těchto letadel byla pověřena pražská továrna Avia, ovšem výkony letounů byly problematické, a tak si stroj u československých pilotů vysloužil přezdívku „Mezek“. Letouny se vyráběly od roku 1947 do roku 1949 a celkem bylo vyrobeno 450 kusů jednomístných S-199 a 82 kusů dvoumístných označených CS-199.

Bojové užití

Když roku 1948 vznikl stát Izrael, OSN zakázala dovoz zbraní do oblasti Blízkého východu. Zbraně se tam začaly dostávat víceméně nelegálně a jediným státem, který se rozhodl pro podporu Izraele, bylo tehdejší Československo. Byla zahájena akce DI (Důvěrné Izrael), v jejímž rámci bylo do Izraele tajně dodáno z ČSR mimo jiné i 25 letounů S-199 nebo letouny Spitfire. Tyto dodávky umožnily Izraelcům obhájit svůj nový stát. První úspěšnou misí byl útok čtyř Mezků na Arabská vojska u mostu Gešer ad Halom (česky: Až sem), díky kterému zastavili postup Arabů na Tel Aviv. Židé letoun přezdívali hebrejsky: Sakin nebo v jidiš: Messer nebo Messerschmitt (česky: Nůž).

Technické údaje

  • Osádka: 1
  • Pohon: 1× motor Junkers Jumo 211F
  • Výkon motoru: 880 kW
  • Rozpětí: 9,92 m
  • Délka: 8,94 m
  • Výška: 2,59 m
  • Nosná plocha: 16,20 m2
  • Hmotnost prázdného stroje: 2 650 kg
  • Vzletová hmotnost: 3 740 kg
  • Maximální rychlost: 590 km/h
  • Dostup: 8 686 m
  • Dolet: 850 km
  • Výzbroj: 2× kulomety MG 131, 2× kanóny MG 151/20, 1× 250 kg bomba nebo 4× 70 kg bomba

Externí odkazy


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Avia S-199
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Avia S-199