Dornier Do 19

Z Multimediaexpo.cz

Dornier Do 19, těžký,čtyřmotorový,dálkový,devítimístný strategický bombardovací letoun byl konkurentem obdobného vyvíjeného rovněž strategického bombardéru Junkers Ju 89, známějšího pod přezdívkou "Ural Bomber" ve vyhlášené soutěži LUftwaffenfüstabem z roku 1934 na těžký dálkový strategický bombardér schopný napadat vzdálené cíle např.ve Skotsku, případně v SSSR za Uralem.

Dornier Do 19byl těžký čtyřmotorový strategický bombardovací letoun navenek s hranatým trupem a dvojitou SOP. Devítičlenou posádku tvořili pilot,druhý pilot s funkcí navigátora,bombometčík,radiotelegrafista a pět střelců ovládajících ve střeleckých otočných věžích pohyblivé kulomety MG 15 ráže 7.92 mm na přídi i na konci trupu v otevřeném střelišti a zbylé dvě elektromechanicky otočné střelecké věže na hřbetě a spodku trupu byly osazeny dvěma rychlopalnými kanóny MG/FF ráže 20 mm. Náklad svisle zavěšených leteckých pum různých ráží o max. hmotnosti 1 600 kg byl nesen v trupové pumovnici, které letoun vybavený plně zatahovatelným podvozkem záďového typu se čtyřmi hvězdicovými motory Siemens Bramo 322 H po 715 hp mohl nést max.rychlostí 315km/h do vzdálenosti 2 000 km,což na podmínky dálkového bombardovacího letounu nestačilo. Nehledě na nesplnění těchto podmínek a averzi RLM vůči čtyřmotorovým bombardovacím letounům byl tento projekt po smrti zastánce strategického bombardování Generalleutnanta Waltera Wewera v dubnu 1937 zastaven.

Rozpětí křídla 35 m;Délka trupu 24.5 m;Hmotnost prázdného letounu 11 771kg;Hmotnost vzletová 18 353kg;Pohon-4xvzduchem chlazený hvězdicový motor Siemens "Bramo" 322 H po 715 hp;Max.rychlost 315km/h;Max.dostup 5 600m;Stoupavost 2.73m/s;Max.dolet 2 000km