Handley Page O/400

Z Multimediaexpo.cz

Handley Page O/400
Handley Page O-400.jpg
Handley Page O/400
Základní charakteristika
Určení těžký bombardér
Výrobce Handley Page
Konstruktér
První let 1918
Zařazen 1918
Vyřazen
Výroba
Vyrobeno přes 500 kusů
(přes 400 ks v Británii
+ 107 kusů v USA)
Varianty
Uživatel RNAS/RAF
Australian Flying Corps
Čína
USA

Handley Page O/400 (Handley Page H.P.12) byl britský těžký bombardér, operačně nasazený od dubna 1918.

Konstrukce stroje přímo navazuje na předchozí typ Handley Page O/100 (Handley Page H.P.11), nejvýznamnějšími změnami jsou montáž výkonnějších motorů Rolls-Royce Eagle VIII místo motorů Rolls-Royce Eagle II nebo Eagle IV, a přepracovaný palivový systém. Díky výkonnějším motorům a konstrukčním změnám které zdokonalily aerodynamiku stroje vzrostla maximální rychlost letounu (u hladiny moře) o 35 km/h, ze 122 na 157 km/h.

Prvními jednotkami RAF, které dostávají do výzbroje tento letoun, byly 207., 215. a 216. squadrona, všechny tři obdržely první stroje od března do května 1918 (jako první je v březnu dostává 216. squadrona, v té době ještě jako 16. squadrona RNAS).

Z těchto tří squadron byl zformován No. 41 Wing (později rozšířený na VIII Brigade), od 6. června 1918 součást k tomuto datu zformované Independent Force.

Obsah

Squadrony vyzbrojené typem Handley Page O/400

Specifikace (Handley Page O/400)

Handley Page O/400 v roce 1918
  • Typ: Handley Page O/400 byl těžký dvoumotorový bombardér, třípříhradový dvouplošník s pevným ostruhovým podvozkem
  • Posádka: 4-5 mužů
  • Rozpětí: 30,480 m
  • Délka: 19,158 m
  • Výška: 6,705 m
  • Nosná plocha: 153,10 m2
  • Hmotnost prázdného letounu: 3856 kg
  • Vzletová hmotnost: 6 060 kg
  • Maximální rychlost:
    • 157 km/h (u hladiny moře)
    • 140 km/h (ve výšce 1 524 m)
  • Operační dostup: 2 591 m
  • Čas výstupu do výšky 1524 m: 23 minut
  • Vytrvalost: 8 hodin

Pohonná jednotka

Výzbroj

  • pět pohyblivých kulometů Lewis ráže 7,7 mm (2 v oběžném kruhu Scarff na přídi, 2 na hřbetu trupu a 1 v otvoru v podlaze trupu)
  • maximálně 907 kg pum

Prameny

  • F. K. Mason, The British Bomber since 1914, Putnam Aeronautical Books, 1994, ISBN 0-85177-861-5