IAI Lavi

Z Multimediaexpo.cz

Lavi
Soubor:IAI-Lavi-B-2-hatzerim-2.jpg
Základní charakteristika
Určení víceúčelový stíhací letoun
Výrobce Israel Aerospace Industries
Konstruktér
První let 31. prosince 1986
Zařazen
Vyřazen Zrušeno 30. srpna 1987
Výroba
Vyrobeno 2
Varianty
Uživatel

IAI Lavi byl víceúčelový stíhací letoun, vyvinutý Izraelem v 80. letech 20. století. Projekt v hodnotě několika miliard dolarů byl zrušen v době, kdy si izraelská vláda uvědomila, že sama bez pomoci dalších zemí, není schopná financovat celý vývoj a výrobu typu. O efektivitě vynaložených prostředků se v Izraeli vedly bouřlivé diskuse a nakonec došlo i na nátlak USA, jenž původně vývoj letounu spolufinancovaly, později si však uvědomily, že letoun by byl při vývozu přímou konkurencí typu F-16 Fighting Falcon.

Oba prototypy se dochovaly dodnes. První je uložen v muzeu Izraelského letectva a druhý, používaný jako technologický demonstrátor, se nachází v zařízení výrobce Israel Aerospace Industries na mezinárodním Ben Gurionově letišti v Tel Avivu.

Obsah

Vývoj

Projekt Lavi začal v roce 1980, kdy byly firmě IAI zaslány požadavky na nový stíhací letoun pro Izraelské letectvo. samotný vývoj letounu byl zahájen v říjnu 1982, přičemž už od počátku bylo rozhodnuto, že letoun bude pohánět proudový motor Pratt&Whitney PW1120, jež byl modifikací motoru Pratt & Whitney F100, který v USA poháněl typy F-15 a F-16.

Kokpit letounu byl navržen s přihlédnutím ke zkušenostem bojových pilotů, takže u něj byl kladen důraz na to, aby se pilot musel méně věnovat kontrole různých subsystémů letounu a mohl věnovat více pozornosti boji. Letoun měl také zabudován analytický systém, který usnadňoval jeho údržbu.

U letounu bylo použito delta křídlo s velkými kachními ploškami před ním. Tato koncepce dávala letounu na jedné straně výbornou obratnost, ovšem na druhé straně také výraznou vrozenou nestabilitu. K její kompenzaci byl instalován elektronický řídící systém fly-by-wire.

První let prototypu proběhl 31. prosince 1986. Testovací pilot Menachem Shmul, vzlétl ve 13:21 a během 26 minut trvajícího letu vyzkoušel motor a řízení letounu. Druhý prototyp vzlétl o tři měsíce později. U něj došlo k několika modifikacím, letoun měl vylepšenou avioniku, palivovou nádrž pod trupem a byl také vybavený zařízením pro doplňování paliva za letu.

Zrušení programu

Když IAI postavilo první dva z předpokládaných pěti prototypů, izraelská vláda projekt zrušila kvůli finančním potížím a politickým tlakům a neshodám okolo projektu. Výdaje na projekt byly v roce 1983 celkem 6,4 miliardy dolarů, z nichž 40% hradila vláda USA a 60% izraelská vláda. Důležitým faktorem při zrušení projektu byla neochota nadále financovat vývoj přímého konkurenta vlastních typů F-16C/D a McDonnell Douglas F/A-18 Hornet. Také byly mezi odborníky pochybnosti, jestli je Lavi opravdu o tolik kvalitnější, aby to vyvážilo jeho, v porovnání s F-16, vyšší cenu. Bylo navrhováno, aby bylo místo letounů Lavi objednáno větší množství osvědčených amerických letounů.

O zrušení projektu bylo ve vládě rozhodnuto většinou pouhého jednoho hlasu. Po dvou letech IAI na vlastní náklady dokončila stavbu třetího prototypu, který používala jako technologický demonstrátor až do poloviny 90. let. Později byl používán už jen na zemi pro různé pokusy. Při vývoji typu Lavi byla vyvinuta řada komponentů a subsystému, které byly použity i u dalších projektů či byly obchodovány na zbrojním trhu.

Specifikace

Technické parametry

  • Posádka: 1
  • Délka: 14,57 m
  • Rozpětí: 8,78 m
  • Výška: 4,78 m
  • Plocha křídel: 33 m²
  • Prázdná hmotnost: 7 031 kg
  • Plná hmotnost: 9 991 kg
  • Nejvyšší vzletová hmotnost: 19 277 kg
  • Pohon: 1× proudový motor s přídavným spalováním Pratt&Whitney PW1120 (91,5 kN)

Výkony

  • Nejvyšší rychlost: 1 965 km/h
  • Dolet: 3 700 km
  • Dostup: 15 240 m
  • Stoupavost: 254 m/s
  • Plošné zatížení: 303,2 kg/m²
  • Poměr tah/hmotnost: 0,94

Výzbroj

  • 1 × 30 mm kanón DEFA
  • 7 260 kg výzbroje na závěsnících

Externí odkazy