Jaguar MkII

Z Multimediaexpo.cz

Jaguar MkII 1962 (3,4l)
Jaguar Mark 2 z roku 1965 (3.4l)
Jaguar Mark 2 z roku 1965 (3.4l)
Jaguar 240 z roku 1968
Blízce příbuzný Daimler 2½ Litre V8 Saloon

Jaguar MkII byl sportovní sedan vyráběný značkou Jaguar mezi lety 1959 a 1967. Jeho předchůdcem byl model MkI (také označovaný jako Jaguar 2,4 a 3,4). V roce 1967 byl nahrazen levnějším modelem 240/ 340.

Model MkII byl jedním z nejdůležitějších vozů značky Jaguar, jelikož se jednalo o první skutečný sportovní sedan, který kdy značka vytvořila. Poprvé byl představen v roce 1959 (také rok, kdy byla otevřena první dálnice v Británii) a dalších osm let do roku 1967 vytvářel automobilce image. Za tuto dobu se vyrobilo přibližně 84 000 exemplářů.

MkII se designem velmi podobal jeho předchůdci, modelu MkI, vyráběným od roku 1955 do roku 1959. Oproti němu však MkII představoval značné zlepšení. Nabízel lepší interiér, odlišnou masku chladiče, větší prosklené plochy a kotoučové brzdy jako standard. Měl také širší rozchod kol a hlavně větší nabídku motorů. Prodával se s motory o objemu 2,4 litru, 3,4litru a později i s obsahem 3,8 litru. Tento řadový šestiválec byl známý z řady XK. S tímto motorem mohl vůz dosáhnout senzační rychlosti 200 km/h. O něco slabší 3,4 litrová jednotka dosahovala rychlosti přes 190 km/h. Ovšem nejslabší nabízená verze stěží dosahovala rychlosti přes 160 km/h. Toto provedení bylo také o zhruba 15% levnější, takže dosáhlo stejné oblíbenosti jako silnější verze. V roce 1965 byla poprvé nabízená plně synchronizovaná převodovka. Od roku 1967 byl k dostání posilovač řízení, který ulehčoval řízení jinak dost těžkého vozu.

V návrhu vozu je vidět rukopis zakladatele značky Jaguar Williama Lyonse. MkII ovšem nebyl pouze luxusní limuzína, ale také univerzální a rychlý vůz. Díky tomu si ho oblíbil policejní sbor, ale i členové londýnského podsvětí. Interiér vozu byl velice propracovaný a samozřejmě luxusní, neboť i zde zasahoval do návrhů Williem Lyons. Nechyběly kožené potahy sedadel, čalounění dveří nebo přístrojová deska vykládaná dřevem. Řidič měl k dispozici spínače, které svým tvarem a uspořádáním připomínaly kokpit bombardéru. Navíc se podařilo Jaguaru stlačit prodejní cenu tak nízko, že Mark 2 stěží nacházel ve svém segmentu konkurenci. Vůz si zároveň získal respekt i na závodní dráze, kde se účastnil závodu cestovních automobilů. Závodili v něm i slavní piloti jako Graham Hill, Stirling Moss nebo Colin Chapman. Vůz si také několikrát zahrál ve filmu. Bílé provedení vozu figurovalo ve filmu Performance nebo ve filmu Get Carter v rudém provedení, kde s ním jezdil Michael Caine.

Jaguar MkII také podnítil výrobu řady dalších modelů, jako např. model S-type nebo model 420. Tento model také vyráběla značka Daimler, která byla koupena značkou Jaguar v roce 1960. Tento vůz s názvem Daimler V8 obsahoval vidlicový osmiválec o objemu 2,5 litru ze sportovního vozu Daimler Dart.

Jaguar 240/340

Jaguar 240/ 340 se začal prodávat v roce 1967 jako nástupce modelu MkII. Od svého předchůdce se lišil hlavně nižší pořizovací cenou. Představoval vlastně levnější a poněkud méně okázalejší model MkII. Dalšími rozdíly byly jiné kryty hlav kol, plastové potahy Ambla místo kožených a také odstranění mlhovek z přední masky, které byly nahrazny pochromovanými mřížkami. Model 240/ 340 měl také skroměji pochromovaný přední nárazník. Tentokrát se nenabízel i s 3,8 litrovou jednotkou, ale pouze 2,4 nebo 3,4 litrovým motorem. Za pouhé 2 roky výroby sjelo z výrobní linky přes 7000 exemplářů. Výroba byla ukončena v roce 1969.

Technické údaje

  • Motor: řadový šestiválec
  • Výkon: 125 k(2,4l), 210 k (3,4l), 220 k (3,8l)
  • Objem: 2483/3442/3781 cm3
  • Max. rychlost: 163/ 195/ 200 km/h
  • 0 - 96 km/h: 8,5 s (3,8l)/ 11,5 s (3,4l)/ 14,5 s (2,4l)
  • Výroba: 83 980 (MkII), 7234 ( Jaguar 240/340 )

Externí odkazy