Loris Capirossi

Z Multimediaexpo.cz

Loris Capirossi (* 4. dubna 1973, Castel San Pietro Terme, Bologna, Itálie) je italský motocyklový závodník.

Obsah

Závodní kariéra

V sedmnácti mistrem

Loris Capirossi vletěl na světovou motocyklovou scénu jako blesk. Svoji kariéru ve světovém šampionátu silničních motocyklů odstartoval v roce 1990 na stroji Honda a hned při své premiérové sezóně vybojoval mistrovský titul v kategorii do 125 ccm. Ve stejné kubatuře závodil i v sezóně následující a titul světového šampióna dokázal obhájit.

Loris ve 250 ccm

Od roku 1992 do roku 1994 už Loris závodil v kubatuře do 250 ccm. Během první sezóny se v silnější kubatuře teprve zaučoval a po většinu sezóny se pohyboval na pozicích okolo desátého místa. Nejlépe dojel pátý, a to v posledním závodě sezóny v Jihoafrické republice. V následujících dvou sezónách už ale opět patřil ke špičce startovního pole. V obou ročnících se dostal do vedení v šampionátu, ale ani jednou se mu nepodařilo udržet první pozici do konce sezóny. V roce 1993 skončil druhý, v sezóně následující obsadil místo třetí.

Loris v 500 ccm

Rok 1995 znamenal pro Itala přestup do královské kubatury – tenkrát o objemu do 500 ccm. Loris se ve většině závodů pohyboval na předních pozicích, ale na stupně vítězů se mu podařilo probojovat jen jednou – 3. místo v posledním závodu sezóny v Katalánsku. Celkově skončil šestý a získal titul Nováček roku. Že se Lorisovi daří v posledních závodech sezóny potvrdil v roce 1996, když na stroji Yamaha získal své první vítězství v nejsilnější třídě, v závodu v Austrálii. Tím však neodčinil své slabší výkony z průběhu sezóny a následoval tak návrat do třídy 250 ccm.

Kontroverzní titul

Ve dvěstěpadesátkách získal Capirossi svůj třetí mistrovský titul. Podařilo se mu to v sezóně 1998. V očích mnoha fanoušků si však paradoxně pohoršil. Titul totiž vybojoval po velmi diskutabilním předjížděcím manévru ve Velké ceně Argentiny. Loris tehdy sváděl souboj se svým rivalem v boji o titul a zároveň týmovým kolegou ze stáje Aprilia Tetsuyem Haradou. Japonec vedl až do poslední zatáčky posledního kola, v ní do něj zezadu Capirossi vrazil, oba skončili v ochranném kačírku, ale Loris se stihnul záhy vrátit na trať, závod dokončil na druhém místě a titul tak byl jeho. Tento incident se však vůbec nelíbil šéfům Aprílie a Loris byl po sezóně propuštěn.

V sezóně 1999 se Loris vrátil po několika letech na Hondu. Dokázal s ní vyhrát tři závody a celkové třetí místo. Vysloužil si tak pozvánku zpět do královské třídy.

Zpět v nejsilnější třídě

Za tři roky na motocyklu Honda dokázal se Loris 15x postavil na stupně vítězů z toho jednou na stupínek nejvyšší.

Capirex 2002

V sedle Ducati

Pro rok 2003 si Capirossiho pro svůj nový projekt vybrala továrna Ducati, která se rozhodla po úspěších v závodech superbiků vstoupit i do prestižnější třídy MotoGP. Slibný čtyřtakt Desmosedici pod kapotou skrýval obrovskou sílu, ale byl nesmírně náročný na ovládání. Lorisovi však tato kombinace seděla a v sezóně získal jedno vítězství a dalších pět umístění na stupních vítězů, celkově skončil čtvrtý. V dalších čtyřech letech na rudém stroji vybojoval celkem 17 stupňů vítězů, z toho šest prvních míst. Nejúspěšnější sezónu na italském stroji prožil v roce 2006, když skončil celkově třetí. Pro rok 2008 se Loris Capirossi upsal stáji Suzuki.

Capirex 2006

Osobní život

Capirossi jako trvalé bydliště uvádí Monako. Rád si pochutná na pizze, těstovinách a zmrzlině. Oblíbené pití je víno a voda. Rád poslouchá pop music a country. Z filmové nabídky upřednostňuje akční filmy. Loris je ženatý s Ingrid a 2. 4. 2007 se jim narodil syn Riccardo.

Zajímavosti

  • Capirossi drží rekord jako nejdéle vítězící jezdec v historii GP. Prvního vítězství dosáhl v GP Velké Británie 125 ccm a po více jak 17. letech zatím naposledy zvítězil v Japonsku 2007.
  • V sedmnácti sezónách se pouze jednou umístil mimo první desítku v celkovém pořadí.
  • Jeho premiérový úspěch na Ducati v roce 2003 byl prvním vítězstvím italského jezdce na italském motocyklu v nejsilnější třídě od vítězství Giacoma Agostiniho na MV Agustě v roce 1976.
  • Loris má přezdívku Capirex.
Capirex 2006

Statistiky v Grand Prix

Sezóna Třída Motocykl Závody Vítězství Pódia Pole position Nejrychlejší kola Body Umístění Světový šampión
1990 125cc Honda RS125 14 3 8 0 0 182 1 1
1991 125cc Honda RS125 13 5 12 5 4 200 1 1
1992 250cc Honda RS250 13 0 0 0 0 27 12 -
1993 250cc Honda RS250 14 3 7 7 5 193 2 -
1994 250cc Honda RS250 14 4 9 5 5 199 3 -
1995 500cc Honda NSR500 12 0 1 0 0 108 6 -
1996 500cc Yamaha YZR500 15 1 2 0 0 98 10 -
1997 250cc Aprilia RS250 14 0 3 1 2 116 6 -
1998 250cc Aprilia RS250 14 2 9 8 3 224 1 1
1999 250cc Honda RS250 15 3 9 2 3 209 3 -
2000 500cc Honda NSR500 16 1 4 1 1 154 7 -
2001 500cc Honda NSR500 16 0 9 4 1 210 3 -
2002 MotoGP Honda NSR500 14 0 2 0 0 109 8 -
2003 MotoGP Ducati GP3 16 1 6 3 1 177 4 -
2004 MotoGP Ducati GP4 16 0 1 0 1 117 9 -
2005 MotoGP Ducati GP5 15 2 4 3 1 157 6 -
2006 MotoGP Ducati GP6 17 3 8 2 5 229 3 -
2007 MotoGP Ducati GP7 18 1 4 0 0 166 7 -
Celkem 266 29 98 41 32 2875 3

Externí odkazy


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Loris Capirossi
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Loris Capirossi