Metropolis

Z Multimediaexpo.cz

Metropolis, původně více než dvouhodinový film je německý černobílý němý film rakouského režiséra Fritze Langa. Je jedním z prvních smímků žánru science-fiction.

Premiéru měl v roce 1926 v Německu, 1927 v USA. Jedná se o sci-fi antiutopii. Je to jeden z nejdražších filmů vůbec – stál 7 miliónů marek, což odpovídá více než 6 miliard dnešních korun. Předlohou byl stejnojmenný román od Thei von Harbou, která v té době byla Langovou manželkou.

Film financovalo velké německé studio UFA a byl na svou dobu natolik kontroverzní, že skončil finanční katastrofou, která studio téměř zničila. Na svou dobu se jednalo o film s neuvěřitelně dokonalými vizuálními efekty, které byly překonány až ve druhé polovině 20. století.

Brzy po premiéře byl nákladný film stažen z distribuce, aby byl proti Langově vůli nově sestříhán. Tato zkrácená verze zůstala, dokonce i v kolorovaném remixu Giorgia Morodera z osmdesátých let. Teprve v jednadvacátém století došlo k částečné restauraci s citlivým vložením spojovacích mezititulků namísto scén, které se krátce po vydání filmu ztratily, a byly nalezeny až v červenci 2008 ve filmovém muzeu v Buenos Aires, čímž vznikl snímek, jenž se ve větší míře přibližuje původní Langově představě. V této verzi jsou nejen přidány scény, které celá desetiletí nikdo neviděl, ale také je zde zachován jejich původní sled a vložené správné mezititulky. Až do této doby bylo dílo považované za spektakulární, i když poněkud jednoduchý sci-fi film, avšak tato nová verze odhaluje, že futuristická výprava nebyla zamýšlena jako prorocká, nýbrž jako mystická, s prvky architektury, průmyslu a designu dvacátých let.

Film měl vliv na mnoho dalších tvůrců, kteří z jeho vizuální stránky čerpali. Jmenujme alespoň film Blade Runner, který se vizí Langovy Metropolis inspiroval zcela zjevně. Také německá skupina Kraftwerk natočila ke své skladbě Trans-Europe Express videoklip inspirovaný Langovým filmem.

Plakát k tomuto filmu se stal v roce 2005 nejdráže prodaným filmovým plakátem v historii. Neznámý americký sběratel zaplatil za tento plakát ve stylu art deco 650 tisíc dolarů. Prodaný plakát je jednou ze čtyř známých originálních kopií, které se ze stovek výtisků dochovaly. Jednu kopii vlastní newyorské Muzeum moderního umění, druhou berlínské Filmové Muzeum a třetí je součástí další soukromé sbírky.

V únoru 2008 byla nalezena chybějící část snímku z roku 1927 na nejméně pravděpodobném místě - ve filmovém muzeu v argentinském Buenos Aires. Podle odborníků chybějící část obsahuje klíčové scény a dává ději filmu větší smysl. Chybějící části nalezl argentinský filmový historik Fernando Pena s pomocí své bývalé ženy Pauly Felixové-Didierové, která se začátkem letošního roku stala ředitelkou filmového muzea Museo del Cine v Buenos Aires. Společně prohledali archivy muzea a nalezli tři kotouče s původním filmem. Ukázalo se, že v roce 1928 argentinský filmový distributor Adolfo Wilson získal kompletní verzi Metropolis, která se mu líbila víc, a nakonec komplikovanými cestami skončila v Museo del Cine. Felixová-Didierová pořídila z původního křehkého materiálu záznam na DVD, který v červenci 2008 dovezla do nadace Friedricha Wilhelma Murnaua ve Wiesbadenu, kde autenticitu nalezeného materiálu potvrdili. "Film může být nyní víceméně promítán v takové podobě, jakou Lang zamýšlel. Pokud jde o porozumění toho, o čem film je, uvidíme nové dílo," řekl Helmut Possmann, šéf nadace. Původní Langova verze trvala 150 minut a dosud se promítala s varováním, že až čtvrtina filmu zřejmě chybí. "Nyní bylo nalezeno vše, co chybělo, včetně dvou klíčových scén," řekla Anke Wilkeningová z Murnauovy nadace, která má na starosti restaurování Metropolis. Podle něj bude k nynější verzi přidáno dalších 20 až 25 minut, které uvádějí některé vedlejší postavy a osvětlují celou zápletku. Stále však zřejmě chybí asi pět minut originálu, řekl šéf nadace.