MiG-9

Z Multimediaexpo.cz

MiG-9

MiG-9 byl první sovětský proudový stíhací letoun, pojmenovaný v kódu NATO jako Fargo.

Jeho vývoj začal roku 1944, avšak kvůli problémům s domácími motory se opozdil. Sověti díky ukořistěným německým materiálům, které získali díky vítězství ve Velké vlastenecké válce, okopírovali německý motor BMW 003A. Prototyp s označením I-300 uskutečnil první let 24. dubna 1946. Letoun se dostal do výzbroje armády SSSR na přelomu let 1946-1947.

Celkem bylo vyrobeno přes 1 000 kusů MiG-9.

Verze letounu

  • I-300: Prototyp.
  • MiG-9: Sériová varianta
  • MiG 9 I-301: Cvičná dvojmístná verze určená pro výcvik pilotů a nácvik katapultáže. Byly postaveny pouze dva prototypy (FT-1 a FT-2).
  • MiG 9 I-302: Prototyp jednomotorového letounu s přímým křídlem
  • MiG-9 FL, I-305: Prototyp jednomotorové verze s motorem Ljulka TR-1A - nikdy nevzlétla.
  • MiG-9 FF, I-307: Verze s motorem s přídavným spalováním RD-20F.
  • MiG-9 FR, I-308: Modernizovaná verze s přetlakovou kabinou, vystřelovací sedačkou, lepší pancéřovou ochranou, hlavňovou výzbrojí přesunutou do boků trupu a novými motory RD-21, 9,81 kN
  • MiG-9 UTI: Cvičná dvojmístná verze
  • MiG-9 PB: Verze s přídavnými nádržemi pod křídly.
  • MiG-9 B: Verze s nově navrženou přídí, která měla zabránit vnikání zplodin střelby do motorů.

Technické údaje

  • Osádka: 1
  • Délka: 9,75 m
  • Rozpětí: 10,00 m
  • Plocha křídel: 18.20 m2
  • Výška: 3,2 m
  • Hmotnost prázdného stroje: 3 540 kg
  • Vzletová hmotnost: 5 500 kg
  • Maximální rychlost: 910 km/hod
  • Motor: 2x RD-20, 7,8 kN
  • Dostup: 13 500 m
  • Dolet: 800 km
  • Výzbroj: 1x 37 mm kanón NS-37 (40 nábojů), 2x 23 mm kanón NS-23 (80 nábojů), 400 kg pum na vnějších závěsnících

Externí odkazy