V pátek 26. dubna 2024 úderem 22 hodiny začíná naše nová
a opravdu velká série soutěží o nejlepší webovou stránku !!
Proto neváhejte a začněte hned zítra soutěžit o lákavé ceny !!

Nádraží Praha-Krč

Z Multimediaexpo.cz

Budova od kolejiště (2016)
Příjezd malého vlaku Regionova
Odjezd malého vlaku Regionova
Pohled na nádražní budovu z ulice (2016)

Nádraží Praha-Krč je nácestní nádraží na železniční trati Praha - Vrané nad Vltavou - Čerčany/Dobříš.

Nachází se v Praze v Krči nedaleko od Krčského zámku v Krčském údolí.

Obsah

Historie

Původní nádraží

Původní nádraží bylo vystavěno roku 1882 na trati NusleModřany, která měla sloužit rychlému a lacinému spojení modřanského cukrovaru s Prahou. Stálo jižně od trati a bylo zdemolováno v roce 1964 při přestavbě nádraží v rámci dobudovávání pražského železničního uzlu, konkrétně Železniční jižní spojky vedoucí z Radotína na seřazovací nádraží Vršovice.

Nové nádraží

V roce 1964 byla náhradou postavena nová nádražní budova severně od trati, na pravé straně trati ve směru k nádraží Braník. Nové nádraží tak bylo situováno do centra Dolní Krče, které však později v osmdesátých letech muselo ustoupit výstavbě silniční Jižní spojky, nyní se tedy nádraží nachází prakticky mimo zástavbu.

Vlečka pražského metra

V roce 1971 byla do nádraží zaústěna jednokolejná trať Pražského metra z Depa Kačerov, která díky stejnému rozchodu vagonů metra i železnice a speciálním naváděcím kolejničkám může sloužit oběma dvěma typům vozidel. Vlečka je využívána při nasazování nových souprav metra do provozu a také jako testovací trať pro síť pražského metra.

Literatura

  • DŽURNÝ, Jakub. Praha-Vršovice + zastávka [online]. Pacifikem.cz, 2. 1. 2009, [cit. 2009-02-22]. Dostupné online. (čeština) 
  • BERKA, Miroslav. Posázavský Pacifik. 1. vyd. Praha : Nakladatelství dopravy a spojů, 1991. 189 s. ISBN 80-7030-135-X. Kapitola Výstavba posázavské železnice, s. 17. (čeština) 

Galerie 2016

Související články

Externí odkazy


Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Nádraží Praha-Krč