V pátek 26. dubna 2024 úderem 22 hodiny začíná naše nová
a opravdu velká série soutěží o nejlepší webovou stránku !!
Proto neváhejte a začněte hned zítra soutěžit o lákavé ceny !!

Nieuport IV

Z Multimediaexpo.cz

Nieuport IV.G ve Švédsku (1968)

Nieuport IV byl francouzský sportovní, cvičný a průzkumný letoun používaný letech 19111917.

Nieuport IV byl vyztužený jednoplošník s jednoduchými ocasními plochami, jedním motorem a s pevným podvozkem, který byl určen pro dvoučlennou posádku. Častá však byla i jednomístná verze.

Letoun byl značně úspěšný a prosadil se v mnoha zemích světa.

Obsah

Technický popis

Trup

Trup byl příhradové konstrukce z jasanových lišt vyztužených dráty. K přední příhradě se připojovaly trubkové podvozkové nohy a nahoře pylon nesoucí strunovou výztuž i řízení křivení křídla. Pilotní sedadlo vpředu, stejně jako druhého cestujícího, instruktora, pozorovatele či střelce, byly přímo nad palivovou nádrží. Trup letounu byl potažen plátnem, okolí kabiny a kapoty motory byly pokryty hliníkovým plechem.

Křídlo

Křídlo mělo dřevěnou kostru se dvěma hlavními a třemi pomocnými nosníky. Bylo vyztužené strunami k pylonu nad trupem a k podvozkovým nohám. Nosníky byly vyrobeny z jasanu a v místech spojení s trupem byly opatřeny kováním. Konstrukce křídla byla podřízena vojenským požadavkům na snadné sklápění podél trupu a na snadnou přepravu železnicí nebo automobily. Křídlo nemělo křidélka, příčné řízení zajišťovaly kroucené konce s tenkým profilem. Kroucení křídla se ovládalo šikmou otočnou tyčí, spojenou se zadními výztužnými strunami. Obě křídla, stejně jako trup, byly potaženy plátnem.

Ocasní plochy

Ocasní plochy se skládaly ze stabilizátoru, výškového kormidla a plovoucí směrovky. Kostra ocasních ploch byla trubková a celek měl plátěný potah.

Podvozek

Podvozek byl sestaven ze tří dvojic trubkových podvozkových noh, nesoucích velkou lyži (lžícovitě rozšířenou). Lyže vybíhala až před vrtuli a vzadu až za těžiště letounu a nahrazovala ostruhu.

Pohonná jednotka

Hlavní technické údaje (IV.G)

  • Osádka: 2 (1)
  • Rozpětí: 11,60 m
  • Délka: 7,80 m
  • Výška: 2,50 m
  • Plocha křídla: 17,50 m2
  • Hmotnost prázdného letounu: 350 kg
  • Maximální vzletová hmotnost: 630 kg
  • Cestovní rychlost: 88 km/h
  • Maximální rychlost: 105 km/h
  • Vytrvalost: 3,5 hodiny


Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly.
Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás.
Náš FIO účet — 2500575897 / 2010