Trup letadla

Z Multimediaexpo.cz

Trup letadla Aero L-159 Alca
Trup letadla Airbus A320

Trup je hlavní část letounu, která spojuje nosné plochy a prostředky řiditelnosti a stability (VOP, SOP, balanční křidélka apod.). Může (ale nemusí) zde být umístěn prostor pro posádku a náklad. Trup musí mít tvar s co nejmenším odporem, konstrukce musí mít vysokou pevnost a trvanlivost a musí být maximálně využity jeho všechny vnitřní prostory.

Obsah

Konstrukční řešení

Samonosné trubkové

  • tento trup je tvořen trubkou, na kterou je na jednou konci upevněn motor, křídlo, podvozek a prostor pro pilota. Na druhém konci nosníku jsou upevněna kormidla. Jedná se o nejjednodušší konstrukci trupu, která se používá pouze u ultralightů, protože je velmi levná.

Příhradové

  • Jedná se o starou a osvědčenou konstrukci, která se v omezené míře používá do současnosti. Je tvořena dvěma nosníky, které jsou propojeny příhradami (příčkami). U letadel, která jsou tvořena touto konstrukci je u trupu velmi málo místa, takže se takovýto trup používá pouze u sportovních a zemědělských letounů.

Poloskořepinové

  • Tato konstrukce je tvořena silným nosným potahem, který je vyztužen celou sadou podélných výztuh. Tyto výztuhy dodávají poloskořepinové konstrukci patřičnou pevnost. Vnitřní prostor konstrukce je volný, takže je lze využít k umístění nákladu, cestujících.

Skořepinové

  • Takovýto trup je tvořen silným potahem. Zpravidla se jedná o více vrstvý potah sandwichového typu - i takovýto trup poskytuje dostatek prostoru pro cestující a pro zboží.

Smíšené

  • Tato konstrukce je tvořena spojením dvou předchozích konstrukcí dohromady. Kombinuje se příhradová s poloskořepinovou nebo příhradová se skořepinovou.

Externí odkazy


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Trup letadla
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Trup letadla