U-Deutschland

Z Multimediaexpo.cz

Uboot Deutschland.jpg


U-Deutschland

Základní údaje
Zahájení stavby: 1915
Spuštění: 28. března 1916
První plavba: 20. června 1916
Charakteristika: Obchodní ponorka
Osud: V roce 1917 přestavěna na podmořský křižník, odevzdána Velké Británii, 1922 sešrotována
Technická data
Hrubá prostornost: 791 brt
Výtlak: 1 512 t (vynořena), 1 852 t (zanořena)
Délka: LOA = 65,0 m; LPP= 57,0 m
Šířka: 8,9 m
Ponor (vynořena): 4,5 m - 5,3 m
Pohon: 2 šestiválcové čtyřtaktní dieselmotory, 2 elektromotory Siemens
Výkon: 589 kW (dieselmotory), 375 kW (elektromotory)
Rychlost: 12,4 uzlu (hladinová plavba), 6,71 uzlu (pod hladinou)
Ostatní údaje
Posádka: 29 mužů

U-Deutschland byla první německá obchodní ponorka určená pro transatlantické plavby a zároveň první z jediných dvou obchodních ponorek, které kdy byly postaveny.

Německá vláda si konstrukci ponorky objednala již v prvním roce 1. světové války. Na její realizaci se podílely různé německé loděnice. Spuštěna na vodu byla 28. března 1916.

První transatlantickou plavbu podnikla s nákladem léčiv a barevných laků do Baltimoru (USA) mezi 20. červnem a 8. červencem 1916 a v srpnu 1916 doplula zpět do Německa do Brém s nákladem pryže, niklu, cínu a juty. Do USA a zpět podnikla ještě jednu plavbu v říjnu a listopadu téhož roku. V důsledku zhoršení vztahů mezi Německem a USA a jejich následnému vstupu do války (2. dubna 1917) odpadly další obchodní cesty do USA.

Od února 1917 byla ponorka přestavována na podmořský křižník U-155. Byla opatřena dvěma 150 mm děly proti povrchovým cílům a dvěma 88 mm ponorkovými děly. Dále byla vybavena šesti torpédomety a v původním nákladním prostoru mohlo být uloženo až 100 min. Po skončení 1. světové války byla loď předána Velké Británii a roku 1922 byla sešrotována.

U-Bremen, druhá z německých obchodních ponorek, byla zajata Brity a dalších 6 plánovaných bylo ještě během stavby přestavěno na bojové ponorky.

Externí odkazy