V pátek 26. dubna 2024 začala naše nová
a velká série soutěží o nejlepší webovou stránku !!
Proto neváhejte a začněte rychle soutěžit o lákavé ceny !!

Grumman XF5F Skyrocket

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
(+ Vylepšení)
 
Řádka 3: Řádka 3:
|typ = prototyp palubního [[stíhací letoun|stíhacího letounu]]
|typ = prototyp palubního [[stíhací letoun|stíhacího letounu]]
|výrobce = [[Grumman]]
|výrobce = [[Grumman]]
-
|image = Soubor:XF5F.jpg
+
|image = [[Soubor:XF5F.jpg|240px]]
|text = Grumman XF5F-1
|text = Grumman XF5F-1
|konstruktér =
|konstruktér =
Řádka 14: Řádka 14:
|cena za kus =
|cena za kus =
|varianty = [[Grumman XP-50]]
|varianty = [[Grumman XP-50]]
-
|hlavní uživatel = [[Námořnictvo Spojených států|US Navy]]
+
|hlavní uživatel = [[Námořnictvo Spojených států amerických|US Navy]]
|více uživatelů =
|více uživatelů =
-
}}
+
}}'''Grumman XF5F Skyrocket''' byl prototyp dvoumotorového palubního [[Stíhačka|stíhacího letounu]]. V době jeho vzniku začaly ve službě na [[Letadlová loď|letadlových lodích]] jednoplošné letouny vytlačovat dvouplošníky a proto byla jeho koncepce poměrně odvážná. Existovala také pozemní varianta tohoto typu, označená [[Grumman XP-50]].
-
'''Grumman XF5F Skyrocket''' byl prototyp dvoumotorového palubního [[Stíhačka|stíhacího letounu]]. V době jeho vzniku začaly ve službě na [[Letadlová loď|letadlových lodích]] jednoplošné letouny vytlačovat dvouplošníky a proto byla jeho koncepce poměrně odvážná. Existovala také pozemní varianta tohoto typu, označená [[Grumman XP-50]].
+
Stavbu prvního prototypu, označeného ''XF5F-1'', objednalo americké námořnictvo ([[Námořnictvo Spojených států amerických|US Navy]]) 30. června [[1938]]. Dvoumotorový dolnoplošník s dvojicí motorů [[Wright R-1820|Wright XR-1820]]-40 Cyclone, měl krátký trup, který nepřesahoval před nosnou plochu. Původně měl nést dva [[kanón]]y Madsen ráže 25 mm.
-
Stavbu prvního prototypu, označeného ''XF5F-1'', objednalo americké námořnictvo ([[Námořnictvo Spojených států|US Navy]]) 30. června [[1938]]. Dvoumotorový dolnoplošník s dvojicí motorů [[Wright R-1820|Wright XR-1820]]-40 Cyclone, měl krátký trup, který nepřesahoval před nosnou plochu. Původně měl nést dva [[kanón]]y Madsen ráže 25 mm.
+
První let proběhl [[1. duben|1. dubna]] [[1940 v letectví|1940]]. Ukázaly se problémy s chlazením oleje. [[Chladič]] oleje byl proto upraven. Změny byly prováděny i v jiných částech projektu. Kabina dostala nový, nižší překryt, výzbroj byla redukována na čtyři [[kulomet]]y ráže 12,7 mm, přepracovány kryty motorů a přidány aerodynamické kryty vrtulí. Hlavní úpravy byly dokončeny 15. července [[1941]]. Další řada testů pokračovala až do poloviny ledna [[1942]]. V té době už ale firma Grumman začala pracovat na projektu modernějšího palubního stíhače [[Grumman F7F Tigercat|XF7F-1]] a testy typu XF5F sloužili hlavně k urychlení jeho vývoje. Prototyp sloužil k testům, dokud nebyl [[11. prosinec|11. prosince]] [[1944 v letectví|1944]] poškozen při přistání na břicho.
-
 
+
-
První let proběhl [[1. duben|1. dubna]] [[1940 v letectví|1940]]. Ukázaly se problémy s chlazením oleje. [[Chladič]] oleje byl proto upraven. Změny byly prováděny i v jiných částech projektu. Kabina dostala nový, nižší překryt, výzbroj byla redukována na čtyři [[kulomet]]y ráže 12,7 mm, přepracovány kryty motorů a přidány aerodynamické kryty vrtulí. Hlavní úpravy byly dokončeny 15. července [[1941]]. Další řada testů pokračovala až do poloviny ledna [[1942]]. V té době už ale firma Grumman začala pracovat na projektu modernějšího palubního stíhače [[Grumman F7F Tigercat|XF7F-1]] a testy typu XF5F sloužili hlavně k urychlení jeho vývoje. Prototyp sloužil k testům, dokud nebyl [[11. prosinec|11. prosince]] [[1944 v letectví|1944]] poškozen při přistání na břicho.
+
== Hlavní technické údaje ==
== Hlavní technické údaje ==
Řádka 29: Řádka 27:
* '''Délka:''' 8,76 m
* '''Délka:''' 8,76 m
* '''Výška:''' 3,45 m
* '''Výška:''' 3,45 m
-
* '''Nosná plocha:''' 28,2
+
* '''Nosná plocha:''' 28,2 m<sup>2</sup>
-
* '''Hmotnost prázdného letounu:''' 3677 kg
+
* '''Hmotnost prázdného letounu:''' 3 677 kg
-
* '''Vzletová hmotnost:''' 4600 kg
+
* '''Vzletová hmotnost:''' 4 600 kg
* '''Pohonné jednotky:''' 2× vzduchem chlazený [[Hvězdicový motor|hvězdicový]] devítiválec [[Wright R-1820|Wright XR-1820-40/42]]
* '''Pohonné jednotky:''' 2× vzduchem chlazený [[Hvězdicový motor|hvězdicový]] devítiválec [[Wright R-1820|Wright XR-1820-40/42]]
** '''Výkon motoru:''' 1200 hp (895 kW)
** '''Výkon motoru:''' 1200 hp (895 kW)
Řádka 44: Řádka 42:
* 4× kulomet [[M2 Browning]] ráže 12,7 mm
* 4× kulomet [[M2 Browning]] ráže 12,7 mm
* 2× 75 kg puma
* 2× 75 kg puma
-
 
==Externí odkazy==
==Externí odkazy==
-
{{Americké vojenské letouny druhé světové války}}
+
{{Americké vojenské letouny druhé světové války}}{{Článek z Wikipedie}}
-
{{Článek z Wikipedie}}
+
[[Kategorie:Palubní letadla‎]]
[[Kategorie:Palubní letadla‎]]
[[Kategorie:Americká stíhací letadla]]
[[Kategorie:Americká stíhací letadla]]
[[Kategorie:Letadla Grumman|XF5F Skyrocket]]
[[Kategorie:Letadla Grumman|XF5F Skyrocket]]

Aktuální verze z 30. 9. 2015, 21:05

Grumman XF5F Skyrocket
XF5F.jpg
Grumman XF5F-1
Základní charakteristika
Určení prototyp palubního stíhacího letounu
Výrobce Grumman
Konstruktér
První let 1. dubna 1940
Zařazen
Vyřazen 11. prosince 1944
Výroba
Vyrobeno 1
Varianty Grumman XP-50
Uživatel US Navy

Grumman XF5F Skyrocket byl prototyp dvoumotorového palubního stíhacího letounu. V době jeho vzniku začaly ve službě na letadlových lodích jednoplošné letouny vytlačovat dvouplošníky a proto byla jeho koncepce poměrně odvážná. Existovala také pozemní varianta tohoto typu, označená Grumman XP-50.

Stavbu prvního prototypu, označeného XF5F-1, objednalo americké námořnictvo (US Navy) 30. června 1938. Dvoumotorový dolnoplošník s dvojicí motorů Wright XR-1820-40 Cyclone, měl krátký trup, který nepřesahoval před nosnou plochu. Původně měl nést dva kanóny Madsen ráže 25 mm.

První let proběhl 1. dubna 1940. Ukázaly se problémy s chlazením oleje. Chladič oleje byl proto upraven. Změny byly prováděny i v jiných částech projektu. Kabina dostala nový, nižší překryt, výzbroj byla redukována na čtyři kulomety ráže 12,7 mm, přepracovány kryty motorů a přidány aerodynamické kryty vrtulí. Hlavní úpravy byly dokončeny 15. července 1941. Další řada testů pokračovala až do poloviny ledna 1942. V té době už ale firma Grumman začala pracovat na projektu modernějšího palubního stíhače XF7F-1 a testy typu XF5F sloužili hlavně k urychlení jeho vývoje. Prototyp sloužil k testům, dokud nebyl 11. prosince 1944 poškozen při přistání na břicho.

Obsah

Hlavní technické údaje

  • Osádka: 1
  • Rozpětí: 12,80 m
  • Délka: 8,76 m
  • Výška: 3,45 m
  • Nosná plocha: 28,2 m2
  • Hmotnost prázdného letounu: 3 677 kg
  • Vzletová hmotnost: 4 600 kg
  • Pohonné jednotky: 2× vzduchem chlazený hvězdicový devítiválec Wright XR-1820-40/42
    • Výkon motoru: 1200 hp (895 kW)

Výkony

  • Maximální rychlost: 616 km/h
  • Dostup: 10 000 m
  • Stoupavost: 1220 m/min
  • Dolet: 1930 km

Výzbroj

  • 4× kulomet M2 Browning ráže 12,7 mm
  • 2× 75 kg puma

Externí odkazy