V pátek 26. dubna 2024 úderem 22 hodiny začíná naše nová
a opravdu velká série soutěží o nejlepší webovou stránku !!
Proto neváhejte a začněte hned zítra soutěžit o lákavé ceny !!

Aj Wej-wej

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
(+ Výrazné vylepšení)
(+ Vylepšení)
Řádka 20: Řádka 20:
  | podpis              =  
  | podpis              =  
  | citát                =  
  | citát                =  
-
  }}'''Aj Wej-wej''' ({{Vjazyce|zh}}: 艾未未, [[pchin-jin]]: Ài Wèiwèi, příjmení Aj, * [[28. srpen|28. srpna]] [[1957]], [[Peking]]) je světově proslulý současný [[Čína|čínský]] výtvarný [[umělec]], [[architekt]] a v neposlední řadě občanský aktivista. Jeho otec je básník [[Aj Čching]].
+
  }}'''Aj Wej-wej''' ({{Vjazyce|zh}}: 艾未未, [[pchin-jin]]: Ài Wèiwèi, příjmení Aj, * [[28. srpen|28. srpna]] [[1957]], [[Peking]]) je světově proslulý současný [[Čína|čínský]] výtvarný [[umělec]], [[architekt]] a v neposlední řadě občanský aktivista. Jeho otec je básník [[Aj Čching]].
== Život ==
== Život ==
Řádka 27: Řádka 27:
== Tvorba ==
== Tvorba ==
Konceptuální tvorba Aj Wej-weje započala na přelomu 70. a 80. let<ref>Ai Weiwei, Ai Weiwei’s Blog, MIT Press 2010</ref> a již v té době jsou v ní patrné snahy o změnu stavu čínské společnosti. Tato linka spojuje téměř všechna Wej-wejova díla až do současnosti. Snaha o vytvoření avantgardní umělecké scény v Číně v 90. letech knihami ''Black'' (1994), ''White'' (1995) a ''Grey Cover Book'' (1997) později přerostla v apel na změnu čínského režimu akty v rámci mezinárodních exhibic. Ať již se jednalo o dehonestaci neolitických čínských váz – ''Dropping a Han Dynasty Urn'' (1995) a ''Coloured Vases'' (2005), kdy v případě prvním na sérii 3 fotografií zachytil její rozbití a v případě druhém jich ponořil desítky do průmyslové barvy, stěhování 1 000 Číňanů do Švýcarska – ''Fairytale at Documenta Kassel'' (2007), či jedno z posledních děl – ''Sunflower Seeds'' (2011) v Tate Modern. Toto dílo se skládalo z 100 mil.<ref>Alison Klayman, Ai Weiwei: Never Sorry, Německo 2012</ref> keramických slunečnicových semínek, přičemž každé bylo ručně malováno ve vnitřní Číně.<ref>http://www.youtube.com/watch?v=PueYywpkJW8 [cit. 2012-12-08] </ref> Aj Wej-wej tímto reagoval na postavení Číny v globálním světě. Jedním z nejvýznamnějších uměleckých děl, na kterém se podílel je série fotografií ''Study of Perspective'' (2000) zachycující prostředníčky vztyčené proti světovým budovám. Aj zde otevřeně kritizoval Čínu, když svou fotografii pořídil na náměstí Nebeského klidu. Nelze opominout účast na 48. Benátském bienále v roce 1999 a 9. a 11. Bienále architektury (2004, 2008).  
Konceptuální tvorba Aj Wej-weje započala na přelomu 70. a 80. let<ref>Ai Weiwei, Ai Weiwei’s Blog, MIT Press 2010</ref> a již v té době jsou v ní patrné snahy o změnu stavu čínské společnosti. Tato linka spojuje téměř všechna Wej-wejova díla až do současnosti. Snaha o vytvoření avantgardní umělecké scény v Číně v 90. letech knihami ''Black'' (1994), ''White'' (1995) a ''Grey Cover Book'' (1997) později přerostla v apel na změnu čínského režimu akty v rámci mezinárodních exhibic. Ať již se jednalo o dehonestaci neolitických čínských váz – ''Dropping a Han Dynasty Urn'' (1995) a ''Coloured Vases'' (2005), kdy v případě prvním na sérii 3 fotografií zachytil její rozbití a v případě druhém jich ponořil desítky do průmyslové barvy, stěhování 1 000 Číňanů do Švýcarska – ''Fairytale at Documenta Kassel'' (2007), či jedno z posledních děl – ''Sunflower Seeds'' (2011) v Tate Modern. Toto dílo se skládalo z 100 mil.<ref>Alison Klayman, Ai Weiwei: Never Sorry, Německo 2012</ref> keramických slunečnicových semínek, přičemž každé bylo ručně malováno ve vnitřní Číně.<ref>http://www.youtube.com/watch?v=PueYywpkJW8 [cit. 2012-12-08] </ref> Aj Wej-wej tímto reagoval na postavení Číny v globálním světě. Jedním z nejvýznamnějších uměleckých děl, na kterém se podílel je série fotografií ''Study of Perspective'' (2000) zachycující prostředníčky vztyčené proti světovým budovám. Aj zde otevřeně kritizoval Čínu, když svou fotografii pořídil na náměstí Nebeského klidu. Nelze opominout účast na 48. Benátském bienále v roce 1999 a 9. a 11. Bienále architektury (2004, 2008).  
 +
 +
== Architektonická tvorba ==
 +
Oblast architektonické činnosti se dá rozdělit do 3 částí – Ajova samostatná architektonická činnost, urbanismus ve spojení s kurátorstvím architektury a spolupráce se studii Herzog & de Meuron a HHF v pozici uměleckého konzultanta.
== Vybrané práce ==
== Vybrané práce ==
<gallery>
<gallery>
Soubor:Beijing National Stadium 1.jpg|[[Pekingský národní stadion]] (2008)
Soubor:Beijing National Stadium 1.jpg|[[Pekingský národní stadion]] (2008)
-
Soubor:'Sunflower Seeds' by Ai Weiwei, Tate Modern Turbine Hall.jpg||''Sunflower Seeds'' (2010) – instalace v&nbsp;turbínové hale londýnské galerie [[Tate Modern]]
+
Soubor:'Sunflower Seeds' by Ai Weiwei, Tate Modern Turbine Hall.jpg|''Sunflower Seeds'' (2010) – instalace v&nbsp;turbínové hale londýnské galerie [[Tate Modern]]
Soubor:Bed by Ai Weiwei.jpg|''Bed''
Soubor:Bed by Ai Weiwei.jpg|''Bed''
</gallery>
</gallery>

Verze z 14. 7. 2016, 23:46

Aj Wej-wej (čínsky: 艾未未, pchin-jin: Ài Wèiwèi, příjmení Aj, * 28. srpna 1957, Peking) je světově proslulý současný čínský výtvarný umělec, architekt a v neposlední řadě občanský aktivista. Jeho otec je básník Aj Čching.

Obsah

Život

Aj Wej-wej se narodil do rodiny ve své době uznávaného čínského básníka Aj Čchinga, který byl ovšem krátce po Wej-wejově narození prohlášen za nepřítele státu a odeslán s rodinou do provincie Xinjiang. Zde žil až do roku 1976, kdy byl rehabilitován a vrátil se do Pekingu. Tam Aj nastoupil na Beijing film Academy, ale ihned po uvolnění poměrů v čínské společnosti v roce 1981 odjel do New Yorku, kde studoval Parson’s School of Design (nedostudoval). Vrátil se roku 1993. V současnosti i přes perzekuci své osoby žije v Pekingu.

Tvorba

Konceptuální tvorba Aj Wej-weje započala na přelomu 70. a 80. let[1] a již v té době jsou v ní patrné snahy o změnu stavu čínské společnosti. Tato linka spojuje téměř všechna Wej-wejova díla až do současnosti. Snaha o vytvoření avantgardní umělecké scény v Číně v 90. letech knihami Black (1994), White (1995) a Grey Cover Book (1997) později přerostla v apel na změnu čínského režimu akty v rámci mezinárodních exhibic. Ať již se jednalo o dehonestaci neolitických čínských váz – Dropping a Han Dynasty Urn (1995) a Coloured Vases (2005), kdy v případě prvním na sérii 3 fotografií zachytil její rozbití a v případě druhém jich ponořil desítky do průmyslové barvy, stěhování 1 000 Číňanů do Švýcarska – Fairytale at Documenta Kassel (2007), či jedno z posledních děl – Sunflower Seeds (2011) v Tate Modern. Toto dílo se skládalo z 100 mil.[2] keramických slunečnicových semínek, přičemž každé bylo ručně malováno ve vnitřní Číně.[3] Aj Wej-wej tímto reagoval na postavení Číny v globálním světě. Jedním z nejvýznamnějších uměleckých děl, na kterém se podílel je série fotografií Study of Perspective (2000) zachycující prostředníčky vztyčené proti světovým budovám. Aj zde otevřeně kritizoval Čínu, když svou fotografii pořídil na náměstí Nebeského klidu. Nelze opominout účast na 48. Benátském bienále v roce 1999 a 9. a 11. Bienále architektury (2004, 2008).

Architektonická tvorba

Oblast architektonické činnosti se dá rozdělit do 3 částí – Ajova samostatná architektonická činnost, urbanismus ve spojení s kurátorstvím architektury a spolupráce se studii Herzog & de Meuron a HHF v pozici uměleckého konzultanta.

Vybrané práce

Reference

  1. Ai Weiwei, Ai Weiwei’s Blog, MIT Press 2010
  2. Alison Klayman, Ai Weiwei: Never Sorry, Německo 2012
  3. http://www.youtube.com/watch?v=PueYywpkJW8 [cit. 2012-12-08]

Externí odkazy

  • Aj Wej-wejova webová stránka (anglicky)
  • Galerie a muzea výtvarného umění organizují petici na podporu Aj Wej-weje [1]
  • Isabella Tianzi Cai, Aj Wej-wejova kritická dokumentární videa na YouTube [2]
  • Aj Wej-wejova Slunečnicová semínka [3] a [4] a [5]
  • Free Ai Weiwei -- informační hub [6]
  • Film BBC [7]


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Aj Wej-wej
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Aj Wej-wej