V pátek 26. dubna 2024 úderem 22 hodiny začíná naše nová
a opravdu velká série soutěží o nejlepší webovou stránku !!
Proto neváhejte a začněte hned zítra soutěžit o lákavé ceny !!

Arado Ar 234

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
(Jiné Video)
 
(Nejsou zobrazeny 2 mezilehlé verze.)
Řádka 3: Řádka 3:
  |typ = bombardovací, noční stíhací,<br />průzkumný a bitevní letoun  
  |typ = bombardovací, noční stíhací,<br />průzkumný a bitevní letoun  
  |výrobce = [[Arado|Arado Flugzeugwerke GmbH]]
  |výrobce = [[Arado|Arado Flugzeugwerke GmbH]]
-
  |image = [[Soubor:Arado 234B 1.jpg|250px]]
+
  |image = [[Soubor:StevenF Udvar-Hazy Center Arado Ar 234 B-2 Blitz.jpg|250px]]
-
  |text = Arado Ar 234B
+
  |text = Arado Ar 234 B-2 Blitz
  |konstruktér = Walter Blume
  |konstruktér = Walter Blume
  |první let = [[15. červen|15. června]] [[1943]]
  |první let = [[15. červen|15. června]] [[1943]]
Řádka 17: Řádka 17:
  |více uživatelů =  
  |více uživatelů =  
}}
}}
-
'''Arado Ar 234''' byl druhým německým letounem s reaktivním pohonem a prvním proudovým bombardérem vůbec. 
+
'''[[Arado Ar 234]]''' byl druhým německým [[Letadlo|letounem]] s&nbsp;reaktivním pohonem a prvním sériově vyráběným proudovým [[Bombardér|bombardérem]] na&nbsp;světě&nbsp;!
   
   
-
==Vývoj==
+
== Vývoj ==
-
Práce na konstrukci nového typu letounu byla zahájena v konstrukčním týmu firmy [[Arado]] na podzim roku [[1940]]. V říjnu roku [[1941]] byl přijat první projekt a pokračovalo se v dalším vývoji. První let prototypu '''Ar 234 V1''' proběhl [[15. červen|15. června]] [[1943 v letectví|1943]]. Ten byl při jednom z letů zničen a tak v září [[1943]] byly zalétány další dva prototypy. Další zkoušky probíhaly i v roce [[1944]] a docházelo k dalším úpravám a zdokonalování. První kusy nulté série se začaly vyrábět v polovině roku 1944, pokračovaly práce na konstrukci dalších prototypů, které měly sloužit k různým specifikovaným účelům. Celkem bylo vyrobeno 238 letounů Arado Ar 234, z toho 32 prototypů, 20 letounů nulté série verze B-2 a 186 sériových strojů této verze.
+
Práce na konstrukci nového typu letounu byly zahájeny v projektovém týmu firmy [[Arado|Arado Flugzeugwerke GmbH]] tehdy se sídlem v Brandenburgu-Neuendorf již na podzim roku [[1940]], a to na základě objednávky ministerstva letectví (Reichsluftfahrtministerium, RLM). RLM objednalo vývojové práce na rychlém průzkumném letadle, které mělo být poháněno [[Reaktivní motor|proudovými motory]]. Proudové motory byly v té době vyvíjeny společnostmi Junkers a BMW (Bayerische Motorenwerke&nbsp;GmbH). Z návrhů překypujících technickou fantazií, předkládaných vedoucím konstruktérem firmy Arado inženýrem Walterem Blumem ministerstvu byl v říjnu roku [[1941]] přijat vcelku konvenčně řešený projekt (Ar&nbsp;E-370) dvoumotorového hornoplošníku s přímým křídlem a s motory umístěnými v gondolách pod ním. Dlouho se uvažovalo nad koncepcí podvozku a nakonec bylo přijato řešení předpokládajíc použití tříkolového startovacího vozíku s tím, že letadlo bude přistávat pomocí velké výsuvné lyži upevněné pod trupem a stabilitu stroje zajistí pomocné lyže vysunuté z motorových gondol. Hmotnost přistávacího zařízení u takto vybaveného letadla neměla převyšovat 3% z celkové hmotnosti stroje.
-
+
[[Soubor:Arado-234 V21 pic1.JPG|thumb|250px|Model Arada Ar 234 V21 přepravující [[Arado E.381]] v muzeu ve [[Speyer]]u]]
-
==Bojové užití==
+
Firma Arado získala objednávku na stavbu šesti zkušebních strojů a později, v prosinci [[1942]], byl tento počet zvýšen na třicet. Všechny nesly označení Ar 234 V1 až V30 (V jako ''Versuchs'' ... - zkušební). Současně se objevily úvahy o využití nového typu jako rychlého bombardéru a únoru [[1943]] RLM také rozhodlo o stavbě více prototypů Ar 234 s předním zatahovacím podvozkem.
-
K první bojové akci letounů Arado Ar 234 došlo 2. srpna [[1944]] a dne 24. prosince 1944 byl proveden první nálet proudových bombardérů v dějinách letectví vůbec. V prosinci 1944 byla též vytvořena první jednotka nočních stíhačů na těchto strojích. V září 1944 byla vytvořena první průzkumná jednotka, která měla na rychlých strojích provádět letecké snímkování. Letouny Arado Ar 234 létaly v roce [[1945]] nad [[Bavorsko|Bavorskem]] a [[Rakousko|Rakouskem]], kde zjišťovaly pohyby spojeneckých armád. Po ukončení války získali letouny Arado Ar 234 spojenci, kteří využili poznatků této nové konstrukce.  
+
 
 +
V únoru [[1943]] konečně do firmy Arado dorazily dva předsériové proudové motory [[Junkers Jumo 004|Jumo 004 A-0]] a ty byly ihned zabudovány do Ar 234 V1. Následně byly provedeny pojezdové zkoušky, které však brzy ukázaly, jak jsou nové motory slabé. Dávaly totiž nedostatečných 8,23 kN (840 kp tahu).
 +
 
 +
První let prototypu se uskutečnil 15. června roku [[1943]], prototyp byl při jednom z letů zničen a tak v září [[1943]] byly zalétavány další dva prototypy. Druhý prototyp byl zcela zničen 1. října [[1943]] , přičemž příčina katastrofy nebyla nikdy zcela objasněna. Postupně vrhaly další prototypy a pátý (V5) měl již nové motory [[Junkers Jumo 004|Jumo 004 B-0]], jejichž tah se příliš nezměnil, ale byly o 90 kg lehčí. Při zkouškách byly neustálé problémy s odhazovacími podvozky (jejich hmotnost byla 600 kg a při odpoutání stroje je musel brzdit padák). V některých případech startovala Arada pomocí kapalinových raketových motorů typu Walter 109-500A-1 umístěným pod vnějšími částmi křídel.
 +
 
 +
[[26. listopad|26.&nbsp;listopadu]] [[1943]] byl předveden Ar 234 V3 v Insterburgu ve [[Východní Prusko|východním Prusku]] na statické ukázce Adolfu Hitlerovi a jeho doprovodu a další výrobě tohoto typu byla dána značná priorita – do konce roku [[1944]] mělo být vyrobeno nejméně 200 bombardovacích Ar 234B. V té době existovaly další plány a úvahy nad využitím nadějného typu pro noční stíhání, bojové účely a další. Nicméně vojenská realita byla jiná.
 +
 
 +
Od neperspektivních prototypů eventuální sériové verze A se pozornost zaměřila na verzi B se zatahovacím podvozkem a s motory [[Junkers Jumo 004|Jumo 004 B-1]] o tahu 8,72 kN (890kp). První prototyp vzlétl 12. března [[1944]] (Ar 234 V9) a následně se začaly předsériové vyrábět různé verze s tím, že pokračovaly práce na konstrukci dalších prototypů, které měly sloužit pro specifické účely. Celkem bylo vyrobeno 238 letadel (v jiných pramenech se uvádí 210 kusů) Arado Ar 234, z toho 32 prototypů, 20 letadel nulté série verze B-2 a 186 sériových strojů této verze.
 +
 
 +
V té době se ujalo pro tyto stroje označení ''Blitz'' (Blesk) s maximální rychlostí přesahující 730 km/h. Jejich výroba byla soustředěna v téměř improvizovaných podmínkách v hangárech na letišti Alt Lönnewitz jižně od [[Berlín]]a. Některé ze strojů byly vyzbrojeny dozadu střílejícími kanóny MG 151 ráže 20 mm, které zaměřoval pilot periskopickým zaměřovačem použitelným i při střemhlavém bombardování.
 +
 
 +
== Bojové užití ==
 +
K první bojové akci letounů Arado Ar 234 došlo 2. srpna [[1944]]. Dvě ze zkušebních verzí (V5 a V7) byly operačně použity zvláštní jednotkou ve Francii, kde vzlétly z letiště [[Juvincourt]] k průzkumnému letu nad nedávno vzniklou frontou. Byly vybaveny fotografickými kamerami Rb 50/30. Později jiná letadla verze B útvarů Sonderkommando "Sperling" a "Götz" létaly při průzkumných letech až nad britské území. Mimochodem posledním letadlem Luftwaffe, které se objevilo během války nad Velkou Británií byl právě Arado Ar 234B-1, které 10. dubna [[1945]] vzlétlo k průzkumnému letu nad Skotsko z letiště Sola u [[Stavanger]]u v Norsku.
 +
 
 +
K operační použití bombardovacích Ar 234 byly určeny dvě skupiny bombardovací eskadry Kampfgeschwader 76, které dostaly svůj první Blitz (Ar 234B-0 v.č. 140114) 24. srpna [[1944]]. Na letišti výrobce probíhal intenzivní výcvik pilotů a k 30. listopadu toho roku již bylo vyrobeno nejen všech 20 kusů verze B-0, ale i 95 exemplářů Ar 234B-1 a B-2. Později byla připravována i druhá výrobní linka v Brandenburgu-Neuendorf, kde měly být vyráběny stroje verze C.
 +
 
 +
Letadla bombardovací eskadry 76 byly ve větší míře použity jako bombardéry při německé [[Bitva v Ardenách|ofenzívě v Ardenách]] a to dne 24. prosince 1944, kdy byl proveden první nálet proudových bombardérů v dějinách letectví vůbec. Byly bojově nasazeny i v západní Evropě, kde mimo jiné uskutečnily útok na pověstný Ludendorffův most spojující břehy [[Rýn]]a u [[Remagen]]u (březen [[1945]]). Je zaznamenáno několik případů, kdy byly Ar 234 sestřeleny nebo přinuceny přistát. Většinou se ale spojenečtí piloti shodovali, že Ar 234 mohlo za určitých podmínek uletět každé spojenecké stíhačce díky rychlosti.
 +
 
 +
K průzkumu používalo Ar 234 spolu s jinými letadly celkem asi 5 jednotek. V září [[1944]] byla vytvořena první průzkumná jednotka, která měla na rychlých strojích provádět letecké snímkování. Tři stroje útvaru Sonderkommando "Sommer" dokonce operovaly ze základny v [[Udine]] v severním [[Itálie|Itálii]]. V prosinci [[1944]] byla také vytvořena první jednotka nočních stíhačů na těchto strojích. Letadla Arado Ar 234 létala v roce [[1945]] nad [[Bavorsko|Bavorskem]] a [[Rakousko|Rakouskem]], kde zjišťovaly pohyby spojeneckých armád.
 +
 
 +
Němci stihli do konce války vyrobit 210 až 238 kusů (liší se podle zdroje) Ar 234, zhruba dvě třetiny z nich byly odeslány ke svým jednotkám.
 +
 
 +
== Po válce ==
 +
[[Soubor:Arado 234B 2.jpg|thumb|220px|Ar 234 B s americkým označením.]]
 +
Po skončení války letadla Arado Ar 234 získali Spojenci, kteří využili poznatky této nové konstrukce (Jedenáct letounů testovali Britové, čtyři Američané, dva Francouzi a jeden Sověti). Hodnocení Ar 234 bylo příznivé. Teprve po válce se zjistilo, že Arado 234 byla vybavena zařízením ''Egon'' k bombardování naslepo. Přesný bod odhozu pum byl určován v součinnosti s dvojicí pozemních radiolokátorů typu "Freya". Jeden z mnoha pilotů, kteří zkoušeli po válce Ar 234 byl i kapitán [[Eric Brown]], známý britský zkušební pilot.
 +
 
 +
== Verze ==
 +
* '''Ar 234B-0'''<br />Jde o fotoprůzkumnou verzi letadla se sadou kamer Rb 50/30 nebo Rb 75/30 (Reihenbildkamera).
 +
* '''Ar 234B-1'''<br />Průzkumná verze s autopilotem Patin PDS a s možností nést nádrže.
 +
* '''Ar 234B-2'''<br />Univerzální verze použitelná k průzkumu i bombardování. Mohla nést jednu pumu pod trupem a celkem dvě až čtyři na závěsnících pod motorovými gondolami. Stroje byly dodávány s variabilním vnitřním vybavením.
 +
* '''Ar 234B-2/bpr'''<br />Tato subverze měla zabudovaného autopilota (p), kamery (b) a mohla nést přídavné nádrže (r).
 +
* '''Ar 234C'''<br />V únoru [[1944]] byl vyzkoušen stroj Ar 234 V8, prototyp čtyřmotorové verze Ar 234C s motory [[BMW 003]]A a časem byly do zkoušek zařazeny další letadla s různým uspořádáním motorových gondol pod křídly. Nakonec bylo přijato rozhodnutí umístění dvojic motorů pod křídly vedle sebe ve velkých motorových gondolách a o využití zatahovacího podvozku; také se experimentovalo s prosklením kabiny, ale k dokončení prototypů základních verzí-víceúčelové C3, bombardovací C2 a dálkově - průzkumné C1 už nepřišlo.
 +
 
 +
== Galerie ==
 +
<gallery widths="200px" heights="200px" perrow="3">
 +
File:Arado AR 234 B Blitz.jpg|Detailnější pohled na kabinu pilota
 +
Soubor:Arado Ar-234B.png|Dvojmotorový Ar 234B s motory [[Junkers Jumo 004]]
 +
Soubor:Arado Ar 234C two-view silhouette.png|Čtyrmotorový Ar 234C s motory BMW&nbsp;003A
 +
</gallery>
 +
 
 +
== Specifikace (Ar 234B) ==
 +
=== Technické údaje ===
 +
* '''Posádka: 1 '''
 +
* '''Pohon:''' dva [[proudový motor|proudové motory]] [[Junkers Jumo 004]]B-1, B-2 nebo B-3 se statickým tahem 2 x 8,82 kN (900 kp).
 +
* '''Rozpětí:''' 14,41 m
 +
* '''Délka:''' 12,64 m
 +
* '''Výška:''' 4,29 m
 +
* '''Nosná plocha:''' 26,4 m<sup>2</sup>
 +
* '''Hmotnost prázdného letounu:''' 5 205 kg
 +
* '''Vzletová hmotnost:''' 8 418 kg
 +
* '''Maximální vzletová hmotnost:''' 9 800 kg
 +
 
 +
=== Výkony ===
 +
* '''Maximální rychlost:''' 742 km/h v 6 000 m
 +
* '''Cestovní rychlost:''' 700 km/h
 +
* '''Doba výstupu :''' 3,8 min (do 2000 m)
 +
* '''Dostup:''' 10&nbsp;000 m
 +
* '''Dolet:''' 1 630 km (bez pum); 1 100 km s nákladem 1500 kg pum
 +
 
 +
=== Výzbroj ===
 +
* 2x pevné dozadu střílející kanóny [[MG 151|MG 151/20]] ráže 20 mm se zásobou 400 nábojů (instalované pouze u některých letadel)
 +
* 3x puma SD nebo SC 500 (po 500 kg), resp. 1x puma SD/SC 1 000 (1 000&nbsp;kg) a 2x SD/SC 250 (po 250 kg), resp. 1x puma PC 1 400 nebo tři protipěchotní kazetové pumy AB&nbsp;250 nebo AB&nbsp;500.
 +
 
 +
== YouTube ==
 +
{| border="4" width="442" align="left"
 +
|  {{#widget:YouTube|id=B5665Vb8-6Q}}
 +
|- align="center"
 +
| '''Arado Ar 234 & Variants'''
 +
|}
 +
{| border="4" width="442" align="right"
 +
|  {{#widget:YouTube|id=o6oxQYECkgQ}}
 +
|- align="center"
 +
| '''Arado 234 Blitz Luftwaffe jet bomber of ww2'''
 +
|}
 +
<br style="clear: both;" />
-
==Technické údaje==
+
== Externí odkazy==
-
*Osádka: 1
+
* [http://www.airvectors.net/avar234.html Air Vectors - Arado Ar 234 (anglicky)]
-
*Pohon: dva motory [[Junkers Jumo 004]] B-1 s tahem 2 x 8,8 kN.
+
* [http://www.nasm.si.edu/collections/artifact.cfm?id=A19600312000 Sole surviving example of the Ar 234-Smithsonian National Air & Space Museum (anglicky)]
-
*Výzbroj: dva dozadu střílející kanóny MG 151/20 ráže 20 mm, bomby do hmotnosti 1500 kg.
+
-
*Rozpětí: 14,40 m
+
-
*Délka: 12,64 m
+
-
*Výška: 4,29 m
+
-
*Plocha křídel: 26,4 m²
+
-
*Hmotnost prázdného letounu: 5&nbsp;200 kg
+
-
*Vzletová hmotnost: 9&nbsp;800 kg
+
-
*Maximální rychlost: 735 km/h
+
-
*Cestovní rychlost: 700 km/h
+
-
*Doba výstupu (do 2 000 m): 3,8 min
+
-
*Dostup: 10&nbsp;000 m
+
-
*Dolet: 1&nbsp;600 km
+
Řádka 47: Řádka 109:
[[Kategorie:Německá průzkumná letadla]]
[[Kategorie:Německá průzkumná letadla]]
[[Kategorie:Letadla Arado|Ar 234]]
[[Kategorie:Letadla Arado|Ar 234]]
 +
[[Kategorie:Video články Multimediaexpo.cz]]

Aktuální verze z 28. 2. 2016, 19:46

Arado Ar 234
StevenF Udvar-Hazy Center Arado Ar 234 B-2 Blitz.jpg
Arado Ar 234 B-2 Blitz
Základní charakteristika
Určení bombardovací, noční stíhací,
průzkumný a bitevní letoun
Výrobce Arado Flugzeugwerke GmbH
Konstruktér Walter Blume
První let 15. června 1943
Zařazen 1944
Vyřazen
Výroba
Vyrobeno 238 kusů
Varianty
Uživatel Luftwaffe

Arado Ar 234 byl druhým německým letounem s reaktivním pohonem a prvním sériově vyráběným proudovým bombardérem na světě !

Obsah

Vývoj

Práce na konstrukci nového typu letounu byly zahájeny v projektovém týmu firmy Arado Flugzeugwerke GmbH tehdy se sídlem v Brandenburgu-Neuendorf již na podzim roku 1940, a to na základě objednávky ministerstva letectví (Reichsluftfahrtministerium, RLM). RLM objednalo vývojové práce na rychlém průzkumném letadle, které mělo být poháněno proudovými motory. Proudové motory byly v té době vyvíjeny společnostmi Junkers a BMW (Bayerische Motorenwerke GmbH). Z návrhů překypujících technickou fantazií, předkládaných vedoucím konstruktérem firmy Arado inženýrem Walterem Blumem ministerstvu byl v říjnu roku 1941 přijat vcelku konvenčně řešený projekt (Ar E-370) dvoumotorového hornoplošníku s přímým křídlem a s motory umístěnými v gondolách pod ním. Dlouho se uvažovalo nad koncepcí podvozku a nakonec bylo přijato řešení předpokládajíc použití tříkolového startovacího vozíku s tím, že letadlo bude přistávat pomocí velké výsuvné lyži upevněné pod trupem a stabilitu stroje zajistí pomocné lyže vysunuté z motorových gondol. Hmotnost přistávacího zařízení u takto vybaveného letadla neměla převyšovat 3% z celkové hmotnosti stroje.

Model Arada Ar 234 V21 přepravující Arado E.381 v muzeu ve Speyeru

Firma Arado získala objednávku na stavbu šesti zkušebních strojů a později, v prosinci 1942, byl tento počet zvýšen na třicet. Všechny nesly označení Ar 234 V1 až V30 (V jako Versuchs ... - zkušební). Současně se objevily úvahy o využití nového typu jako rychlého bombardéru a únoru 1943 RLM také rozhodlo o stavbě více prototypů Ar 234 s předním zatahovacím podvozkem.

V únoru 1943 konečně do firmy Arado dorazily dva předsériové proudové motory Jumo 004 A-0 a ty byly ihned zabudovány do Ar 234 V1. Následně byly provedeny pojezdové zkoušky, které však brzy ukázaly, jak jsou nové motory slabé. Dávaly totiž nedostatečných 8,23 kN (840 kp tahu).

První let prototypu se uskutečnil 15. června roku 1943, prototyp byl při jednom z letů zničen a tak v září 1943 byly zalétavány další dva prototypy. Druhý prototyp byl zcela zničen 1. října 1943 , přičemž příčina katastrofy nebyla nikdy zcela objasněna. Postupně vrhaly další prototypy a pátý (V5) měl již nové motory Jumo 004 B-0, jejichž tah se příliš nezměnil, ale byly o 90 kg lehčí. Při zkouškách byly neustálé problémy s odhazovacími podvozky (jejich hmotnost byla 600 kg a při odpoutání stroje je musel brzdit padák). V některých případech startovala Arada pomocí kapalinových raketových motorů typu Walter 109-500A-1 umístěným pod vnějšími částmi křídel.

26. listopadu 1943 byl předveden Ar 234 V3 v Insterburgu ve východním Prusku na statické ukázce Adolfu Hitlerovi a jeho doprovodu a další výrobě tohoto typu byla dána značná priorita – do konce roku 1944 mělo být vyrobeno nejméně 200 bombardovacích Ar 234B. V té době existovaly další plány a úvahy nad využitím nadějného typu pro noční stíhání, bojové účely a další. Nicméně vojenská realita byla jiná.

Od neperspektivních prototypů eventuální sériové verze A se pozornost zaměřila na verzi B se zatahovacím podvozkem a s motory Jumo 004 B-1 o tahu 8,72 kN (890kp). První prototyp vzlétl 12. března 1944 (Ar 234 V9) a následně se začaly předsériové vyrábět různé verze s tím, že pokračovaly práce na konstrukci dalších prototypů, které měly sloužit pro specifické účely. Celkem bylo vyrobeno 238 letadel (v jiných pramenech se uvádí 210 kusů) Arado Ar 234, z toho 32 prototypů, 20 letadel nulté série verze B-2 a 186 sériových strojů této verze.

V té době se ujalo pro tyto stroje označení Blitz (Blesk) s maximální rychlostí přesahující 730 km/h. Jejich výroba byla soustředěna v téměř improvizovaných podmínkách v hangárech na letišti Alt Lönnewitz jižně od Berlína. Některé ze strojů byly vyzbrojeny dozadu střílejícími kanóny MG 151 ráže 20 mm, které zaměřoval pilot periskopickým zaměřovačem použitelným i při střemhlavém bombardování.

Bojové užití

K první bojové akci letounů Arado Ar 234 došlo 2. srpna 1944. Dvě ze zkušebních verzí (V5 a V7) byly operačně použity zvláštní jednotkou ve Francii, kde vzlétly z letiště Juvincourt k průzkumnému letu nad nedávno vzniklou frontou. Byly vybaveny fotografickými kamerami Rb 50/30. Později jiná letadla verze B útvarů Sonderkommando "Sperling" a "Götz" létaly při průzkumných letech až nad britské území. Mimochodem posledním letadlem Luftwaffe, které se objevilo během války nad Velkou Británií byl právě Arado Ar 234B-1, které 10. dubna 1945 vzlétlo k průzkumnému letu nad Skotsko z letiště Sola u Stavangeru v Norsku.

K operační použití bombardovacích Ar 234 byly určeny dvě skupiny bombardovací eskadry Kampfgeschwader 76, které dostaly svůj první Blitz (Ar 234B-0 v.č. 140114) 24. srpna 1944. Na letišti výrobce probíhal intenzivní výcvik pilotů a k 30. listopadu toho roku již bylo vyrobeno nejen všech 20 kusů verze B-0, ale i 95 exemplářů Ar 234B-1 a B-2. Později byla připravována i druhá výrobní linka v Brandenburgu-Neuendorf, kde měly být vyráběny stroje verze C.

Letadla bombardovací eskadry 76 byly ve větší míře použity jako bombardéry při německé ofenzívě v Ardenách a to dne 24. prosince 1944, kdy byl proveden první nálet proudových bombardérů v dějinách letectví vůbec. Byly bojově nasazeny i v západní Evropě, kde mimo jiné uskutečnily útok na pověstný Ludendorffův most spojující břehy Rýna u Remagenu (březen 1945). Je zaznamenáno několik případů, kdy byly Ar 234 sestřeleny nebo přinuceny přistát. Většinou se ale spojenečtí piloti shodovali, že Ar 234 mohlo za určitých podmínek uletět každé spojenecké stíhačce díky rychlosti.

K průzkumu používalo Ar 234 spolu s jinými letadly celkem asi 5 jednotek. V září 1944 byla vytvořena první průzkumná jednotka, která měla na rychlých strojích provádět letecké snímkování. Tři stroje útvaru Sonderkommando "Sommer" dokonce operovaly ze základny v Udine v severním Itálii. V prosinci 1944 byla také vytvořena první jednotka nočních stíhačů na těchto strojích. Letadla Arado Ar 234 létala v roce 1945 nad Bavorskem a Rakouskem, kde zjišťovaly pohyby spojeneckých armád.

Němci stihli do konce války vyrobit 210 až 238 kusů (liší se podle zdroje) Ar 234, zhruba dvě třetiny z nich byly odeslány ke svým jednotkám.

Po válce

Ar 234 B s americkým označením.

Po skončení války letadla Arado Ar 234 získali Spojenci, kteří využili poznatky této nové konstrukce (Jedenáct letounů testovali Britové, čtyři Američané, dva Francouzi a jeden Sověti). Hodnocení Ar 234 bylo příznivé. Teprve po válce se zjistilo, že Arado 234 byla vybavena zařízením Egon k bombardování naslepo. Přesný bod odhozu pum byl určován v součinnosti s dvojicí pozemních radiolokátorů typu "Freya". Jeden z mnoha pilotů, kteří zkoušeli po válce Ar 234 byl i kapitán Eric Brown, známý britský zkušební pilot.

Verze

  • Ar 234B-0
    Jde o fotoprůzkumnou verzi letadla se sadou kamer Rb 50/30 nebo Rb 75/30 (Reihenbildkamera).
  • Ar 234B-1
    Průzkumná verze s autopilotem Patin PDS a s možností nést nádrže.
  • Ar 234B-2
    Univerzální verze použitelná k průzkumu i bombardování. Mohla nést jednu pumu pod trupem a celkem dvě až čtyři na závěsnících pod motorovými gondolami. Stroje byly dodávány s variabilním vnitřním vybavením.
  • Ar 234B-2/bpr
    Tato subverze měla zabudovaného autopilota (p), kamery (b) a mohla nést přídavné nádrže (r).
  • Ar 234C
    V únoru 1944 byl vyzkoušen stroj Ar 234 V8, prototyp čtyřmotorové verze Ar 234C s motory BMW 003A a časem byly do zkoušek zařazeny další letadla s různým uspořádáním motorových gondol pod křídly. Nakonec bylo přijato rozhodnutí umístění dvojic motorů pod křídly vedle sebe ve velkých motorových gondolách a o využití zatahovacího podvozku; také se experimentovalo s prosklením kabiny, ale k dokončení prototypů základních verzí-víceúčelové C3, bombardovací C2 a dálkově - průzkumné C1 už nepřišlo.

Galerie

Specifikace (Ar 234B)

Technické údaje

  • Posádka: 1
  • Pohon: dva proudové motory Junkers Jumo 004B-1, B-2 nebo B-3 se statickým tahem 2 x 8,82 kN (900 kp).
  • Rozpětí: 14,41 m
  • Délka: 12,64 m
  • Výška: 4,29 m
  • Nosná plocha: 26,4 m2
  • Hmotnost prázdného letounu: 5 205 kg
  • Vzletová hmotnost: 8 418 kg
  • Maximální vzletová hmotnost: 9 800 kg

Výkony

  • Maximální rychlost: 742 km/h v 6 000 m
  • Cestovní rychlost: 700 km/h
  • Doba výstupu : 3,8 min (do 2000 m)
  • Dostup: 10 000 m
  • Dolet: 1 630 km (bez pum); 1 100 km s nákladem 1500 kg pum

Výzbroj

  • 2x pevné dozadu střílející kanóny MG 151/20 ráže 20 mm se zásobou 400 nábojů (instalované pouze u některých letadel)
  • 3x puma SD nebo SC 500 (po 500 kg), resp. 1x puma SD/SC 1 000 (1 000 kg) a 2x SD/SC 250 (po 250 kg), resp. 1x puma PC 1 400 nebo tři protipěchotní kazetové pumy AB 250 nebo AB 500.

YouTube

Arado Ar 234 & Variants
Arado 234 Blitz Luftwaffe jet bomber of ww2


Externí odkazy


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Arado Ar 234
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Arado Ar 234