V pátek 26. dubna 2024 úderem 22 hodiny začíná naše nová
a opravdu velká série soutěží o nejlepší webovou stránku !!
Proto neváhejte a začněte hned zítra soutěžit o lákavé ceny !!

Avro Manchester

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
(+ Výrazné vylepšení)
 
Řádka 2: Řádka 2:
  |název = Avro Manchester
  |název = Avro Manchester
  |typ = [[bombardér]]
  |typ = [[bombardér]]
-
  |výrobce = [[Avro]]
+
  |výrobce = Avro
-
  |image = Image:Avro 679 Manchester B Mk. IA CCCR.jpg
+
  |image = [[Soubor:Avro Manchester Mk I of No. 207 Squadron RAF at Waddington, Lincolnshire, 12 September 1941. CH3879.jpg|240px]]
  |text =  Avro Manchester
  |text =  Avro Manchester
  |konstruktér =
  |konstruktér =
  |první let = [[25. červenec|25. července]] [[1939 v letectví|1939]]
  |první let = [[25. červenec|25. července]] [[1939 v letectví|1939]]
  |zaveden = [[1941 v letectví|1941]]
  |zaveden = [[1941 v letectví|1941]]
-
  |vyrobeno kusů = 201 ks
+
  |vyrobeno kusů = 201 kusů
  |hlavní uživatel = [[Royal Air Force|RAF]]
  |hlavní uživatel = [[Royal Air Force|RAF]]
  |více uživatelů =
  |více uživatelů =
Řádka 15: Řádka 15:
==Vývoj==
==Vývoj==
-
 
+
Vývoj letounu byl zahájen roku [[1936]] a první prototyp vzlétl v červenci roku [[1939 v letectví|1939]]. Další prototyp s třemi střeleckými věžemi vzlétl v květnu [[1940 v letectví|1940]]. Ukázalo se, že stroj má závažné nedostatky, jeho výkony nebyly takové, aby splňovaly zadání projektu. V lednu roku [[1941 v letectví|1941]] byl dokončen a zalétán typ Manchester Mk.III, který poháněly motory [[Rolls-Royce Merlin|Rolls-Royce Merlin X]]. Ani zde se nepodařily odstranit veškeré nedostatky. Celkem bylo vyrobeno 201 kusů.
-
Vývoj letounu byl zahájen roku [[1936]] a první prototyp vzlétl v červenci roku [[1939 v letectví|1939]]. Další prototyp s třemi střeleckými věžemi vzlétl v květnu [[1940 v letectví|1940]]. Ukázalo se, že stroj má závažné nedostatky, jeho výkony nebyly takové, aby splňovaly zadání projektu. V lednu roku [[1941 v letectví|1941]] byl dokončen a zalétán typ Manchester Mk.III, který poháněly motory [[Rolls-Royce Merlin|Rolls-Royce Merlin X]]. Ani zde se nepodařily odstranit veškeré nedostatky. Celkem bylo vyrobeno 201 kusů.
+
==Bojové užití==
==Bojové užití==
 +
První Manchester Mk.I (sér. č. L7276) převzala 207. bombardovací peruť 4. bombardovací skupiny z Waddingtonu v Lincolnshiru v listopadu 1940. K prvnímu bojovému letu byly Manchestery této squadrony vyslány v noci z 24. na 25. února 1941. Jejich cílem byl německý [[křižník]] třídy Hipper kotvící v brestském přístavu.
 +
 +
Manchestery se v počtu 36 strojů účastnily také operace Millenium v noci z 30. na 31. května [[1942]], ve které RAF nasadila 1 047 bombardérů na [[Kolín nad Rýnem]].
 +
 +
Jejich poslední bojovou akcí byl další nálet tisíce bombardérů v noci z 25. na 26. června 1942, mířícího na [[Brémy]].
Letouny '''Avro Manchester''' byly užívány bombardování měst, objektů i lodí a ke kladení min do moře. Mezi osádkami byly neoblíbené pro časté požáry motorů, nespolehlivost a vibrace.
Letouny '''Avro Manchester''' byly užívány bombardování měst, objektů i lodí a ke kladení min do moře. Mezi osádkami byly neoblíbené pro časté požáry motorů, nespolehlivost a vibrace.
==Technické údaje==
==Technické údaje==
-
 
+
[[Soubor:Avro Manchester.png|right|280px]]
-
*Výrobce: A.V.Roe and Com., Ltd. Manchester
+
* Výrobce: A.V.Roe and Com., Ltd. Manchester
-
*Typ: dvoumotorový bombardovací letoun
+
* Typ: dvoumotorový bombardovací letoun
-
*Osádka:  7 mužů.
+
* Osádka:  7 mužů.
-
*Motorová jednotka: dva čtyřiadvaceválcové řadové, kapalinou chlazené motory [[Rolls-Royce Vulture|Rolls-Royce Vulture II]] se vzletovým výkonem 1 356 kW (1 845 k).
+
* Motorová jednotka: dva čtyřiadvaceválcové řadové, kapalinou chlazené motory [[Rolls-Royce Vulture|Rolls-Royce Vulture II]] se vzletovým výkonem 1 356 kW (1 845 k).
-
*Výzbroj: osm [[kulomet]]ů Browning .303 (7,7 mm) v příďové (2), hřbetní (2) a záďové (4) střelecké věži, až 4695 kg pum v trupové pumovnici
+
* Výzbroj: osm [[kulomet]]ů Browning .303 (7,7 mm) v příďové (2), hřbetní (2) a záďové (4) střelecké věži, {{nowrap|4 695 kg pum v trupové pumovnici}}
-
*Rozpětí: 27,46 m
+
* Rozpětí: 27,46 m
-
*Délka: 21,14 m
+
* Délka: 21,14 m
-
*Výška: 5,94 m
+
* Výška: 5,94 m
-
*Nosná plocha: 105,63
+
* Nosná plocha: 105,63 m<sup>2</sup>
-
*Hmotnost prázdného letounu: 13 350 kg
+
* Hmotnost prázdného letounu: 13 350 kg
-
*Vzletová hmotnost: 25 400 kg
+
* Vzletová hmotnost: 25 400 kg
-
*Max. rychlost: 414 km/h
+
* Maximální rychlost: 414 km/h
-
*Cestovní rychlost: 360 km/h
+
* Cestovní rychlost: 360 km/h
-
*Dostup: 6705 m
+
* Dostup: 6 705 m
-
*Dolet: 2816 km
+
* Dolet: 2 816 km
-
{{Článek z Wikipedie}}
+
{{Commonscat|Avro Manchester}}{{Britské vojenské letouny druhé světové války}}{{Článek z Wikipedie}}
-
{{Britské vojenské letouny druhé světové války}}
+
[[Kategorie:Letadla Avro|Avro 679 Manchester]]
[[Kategorie:Letadla Avro|Avro 679 Manchester]]
[[Kategorie:Britské bombardéry]]
[[Kategorie:Britské bombardéry]]

Aktuální verze z 16. 10. 2016, 00:51

Avro Manchester
Avro Manchester Mk I of No. 207 Squadron RAF at Waddington, Lincolnshire, 12 September 1941. CH3879.jpg
Avro Manchester
Základní charakteristika
Určení bombardér
Výrobce Avro
Konstruktér
První let 25. července 1939
Zařazen 1941
Vyřazen
Výroba
Vyrobeno 201 kusů
Varianty
Uživatel RAF

Avro Manchester byl britský bombardovací letoun užívaný ve druhé světové válce.

Vývoj

Vývoj letounu byl zahájen roku 1936 a první prototyp vzlétl v červenci roku 1939. Další prototyp s třemi střeleckými věžemi vzlétl v květnu 1940. Ukázalo se, že stroj má závažné nedostatky, jeho výkony nebyly takové, aby splňovaly zadání projektu. V lednu roku 1941 byl dokončen a zalétán typ Manchester Mk.III, který poháněly motory Rolls-Royce Merlin X. Ani zde se nepodařily odstranit veškeré nedostatky. Celkem bylo vyrobeno 201 kusů.

Bojové užití

První Manchester Mk.I (sér. č. L7276) převzala 207. bombardovací peruť 4. bombardovací skupiny z Waddingtonu v Lincolnshiru v listopadu 1940. K prvnímu bojovému letu byly Manchestery této squadrony vyslány v noci z 24. na 25. února 1941. Jejich cílem byl německý křižník třídy Hipper kotvící v brestském přístavu.

Manchestery se v počtu 36 strojů účastnily také operace Millenium v noci z 30. na 31. května 1942, ve které RAF nasadila 1 047 bombardérů na Kolín nad Rýnem.

Jejich poslední bojovou akcí byl další nálet tisíce bombardérů v noci z 25. na 26. června 1942, mířícího na Brémy.

Letouny Avro Manchester byly užívány bombardování měst, objektů i lodí a ke kladení min do moře. Mezi osádkami byly neoblíbené pro časté požáry motorů, nespolehlivost a vibrace.

Technické údaje

Avro Manchester.png
  • Výrobce: A.V.Roe and Com., Ltd. Manchester
  • Typ: dvoumotorový bombardovací letoun
  • Osádka: 7 mužů.
  • Motorová jednotka: dva čtyřiadvaceválcové řadové, kapalinou chlazené motory Rolls-Royce Vulture II se vzletovým výkonem 1 356 kW (1 845 k).
  • Výzbroj: osm kulometů Browning .303 (7,7 mm) v příďové (2), hřbetní (2) a záďové (4) střelecké věži, až 4 695 kg pum v trupové pumovnici
  • Rozpětí: 27,46 m
  • Délka: 21,14 m
  • Výška: 5,94 m
  • Nosná plocha: 105,63 m2
  • Hmotnost prázdného letounu: 13 350 kg
  • Vzletová hmotnost: 25 400 kg
  • Maximální rychlost: 414 km/h
  • Cestovní rychlost: 360 km/h
  • Dostup: 6 705 m
  • Dolet: 2 816 km


Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Avro Manchester