V pátek 26. dubna 2024 úderem 22 hodiny začíná naše nová
a opravdu velká série soutěží o nejlepší webovou stránku !!
Proto neváhejte a začněte hned zítra soutěžit o lákavé ceny !!

Fresnelovy rovnice

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
(+ Masivní vylepšení)
m (Nahrazení textu „<math>“ textem „<big>\(“)
Řádka 10: Řádka 10:
Zajímavostí p polarizace je skutečnost, že při určitém úhlu, [[Brewsterův úhel|Brewsterově úhlu]], se všechno světlo lomí, intenzita odraženého svazku je v tomto případě nulová.
Zajímavostí p polarizace je skutečnost, že při určitém úhlu, [[Brewsterův úhel|Brewsterově úhlu]], se všechno světlo lomí, intenzita odraženého svazku je v tomto případě nulová.
-
Nechť jsou [[index lomu|indexy lomu]] prostředí <math>n_1, n_2</math> (světlo vstupuje prostředím o indexu <math>n_1</math>). Dále označme postupně <math>\theta_i, \theta_r,\theta_t</math> úhel dopadu, odrazu a lomu. Pak pro koeficienty odrazu (reflexe) <math>R_s, R_p</math> platí:
+
Nechť jsou [[index lomu|indexy lomu]] prostředí <big>\(n_1, n_2</math> (světlo vstupuje prostředím o indexu <big>\(n_1</math>). Dále označme postupně <big>\(\theta_i, \theta_r,\theta_t</math> úhel dopadu, odrazu a lomu. Pak pro koeficienty odrazu (reflexe) <big>\(R_s, R_p</math> platí:
-
: <math>R_s = \left[\frac{n_1\cos(\theta_i)-n_2\cos(\theta_t)}{n_1\cos(\theta_i)+n_2\cos(\theta_t)}\right]^2=\left[\frac{n_1\cos(\theta_i)-n_2\sqrt{1-\left(\frac{n_1}{n_2} \sin\theta_i\right)^2}}{n_1\cos(\theta_i)+n_2\sqrt{1-\left(\frac{n_1}{n_2} \sin\theta_i\right)^2}}\right]^2</math>
+
: <big>\(R_s = \left[\frac{n_1\cos(\theta_i)-n_2\cos(\theta_t)}{n_1\cos(\theta_i)+n_2\cos(\theta_t)}\right]^2=\left[\frac{n_1\cos(\theta_i)-n_2\sqrt{1-\left(\frac{n_1}{n_2} \sin\theta_i\right)^2}}{n_1\cos(\theta_i)+n_2\sqrt{1-\left(\frac{n_1}{n_2} \sin\theta_i\right)^2}}\right]^2</math>
-
: <math>R_p = \left[\frac{n_1\cos(\theta_t)-n_2\cos(\theta_i)}{n_1\cos(\theta_t)+n_2\cos(\theta_i)}\right]^2=\left[\frac{n_1\sqrt{1-\left(\frac{n_1}{n_2} \sin\theta_i\right)^2}-n_2\cos(\theta_i)}{n_1\sqrt{1-\left(\frac{n_1}{n_2} \sin\theta_i\right)^2}+n_2\cos(\theta_i)}\right]^2</math>
+
: <big>\(R_p = \left[\frac{n_1\cos(\theta_t)-n_2\cos(\theta_i)}{n_1\cos(\theta_t)+n_2\cos(\theta_i)}\right]^2=\left[\frac{n_1\sqrt{1-\left(\frac{n_1}{n_2} \sin\theta_i\right)^2}-n_2\cos(\theta_i)}{n_1\sqrt{1-\left(\frac{n_1}{n_2} \sin\theta_i\right)^2}+n_2\cos(\theta_i)}\right]^2</math>
-
Koeficienty udávají poměr intenzity odraženého a dopadajícího svazku. Pokud nás naopak zajímá, kolik světla prošlo, tedy koeficient <math>T</math> (transmise), pak jej určíme jako <math>T=1-R</math> pro každou z polarizací.
+
Koeficienty udávají poměr intenzity odraženého a dopadajícího svazku. Pokud nás naopak zajímá, kolik světla prošlo, tedy koeficient <big>\(T</math> (transmise), pak jej určíme jako <big>\(T=1-R</math> pro každou z polarizací.
Pokud na rozhraní navíc dopadá světlo ideálně nepolarizované, tak celkový reflexní koeficient může být určen jako  
Pokud na rozhraní navíc dopadá světlo ideálně nepolarizované, tak celkový reflexní koeficient může být určen jako  
-
: <math>R = \frac{R_s+R_p}{2}</math>
+
: <big>\(R = \frac{R_s+R_p}{2}</math>
-
Speciálním případem je pak situace kdy světlo dopadá na rozhraní kolmo, tedy v případech, kdy všechny úhly <math>\theta_i, \theta_r,\theta_t</math> jsou nulové. Fresnelovy rovnice pak nezávisí na polarizaci a nabývají tvaru.
+
Speciálním případem je pak situace kdy světlo dopadá na rozhraní kolmo, tedy v případech, kdy všechny úhly <big>\(\theta_i, \theta_r,\theta_t</math> jsou nulové. Fresnelovy rovnice pak nezávisí na polarizaci a nabývají tvaru.
-
: <math>R_p = \left[\frac{n_1-n_2}{n_1+n_2}\right]^2 = R_s = R </math>
+
: <big>\(R_p = \left[\frac{n_1-n_2}{n_1+n_2}\right]^2 = R_s = R </math>
S využitím předchozího výrazu pro nepolarizované světlo.
S využitím předchozího výrazu pro nepolarizované světlo.

Verze z 14. 8. 2022, 14:48

Broom icon.png Tento článek potřebuje úpravy. Můžete Multimediaexpo.cz pomoci tím, že ho vylepšíte.
Jak by měly články vypadat, popisují stránky Vzhled a styl a Encyklopedický styl.
Broom icon.png
Crystal Clear help index.png   Informace uvedené v tomto článku je potřeba ověřit.
  Prosíme, pomozte vylepšit tento článek doplněním věrohodných zdrojů.
Crystal Clear help index.png


Fresnelovy rovnice (případně Fresnelovy vzorce) udávají intenzitu odraženého a lomeného světla.

Pokud nedochází k úplnému odrazu, určitá část nepolarizovaného světla se od optického prostředí (vody, skla, atd.) odráží, zatímco zbývající část do prostředí vstupuje a lomí se.

Hodnoty koeficientů odrazu záleží na polarizaci dopadajícího světla. Rozlišujeme polarizaci s a p. Při s polarizaci je vektor elektrické intenzity dopadajícího světla kolmý na rovinu dopadu, v případě p polarizace je naopak součástí této roviny. Rovinou dopadu nazýváme rovinu, která obsahuje všechny tři paprsky (dopadající, lomený a odražený).

Zajímavostí p polarizace je skutečnost, že při určitém úhlu, Brewsterově úhlu, se všechno světlo lomí, intenzita odraženého svazku je v tomto případě nulová.

Nechť jsou indexy lomu prostředí \(n_1, n_2</math> (světlo vstupuje prostředím o indexu \(n_1</math>). Dále označme postupně \(\theta_i, \theta_r,\theta_t</math> úhel dopadu, odrazu a lomu. Pak pro koeficienty odrazu (reflexe) \(R_s, R_p</math> platí:

\(R_s = \left[\frac{n_1\cos(\theta_i)-n_2\cos(\theta_t)}{n_1\cos(\theta_i)+n_2\cos(\theta_t)}\right]^2=\left[\frac{n_1\cos(\theta_i)-n_2\sqrt{1-\left(\frac{n_1}{n_2} \sin\theta_i\right)^2}}{n_1\cos(\theta_i)+n_2\sqrt{1-\left(\frac{n_1}{n_2} \sin\theta_i\right)^2}}\right]^2</math>


\(R_p = \left[\frac{n_1\cos(\theta_t)-n_2\cos(\theta_i)}{n_1\cos(\theta_t)+n_2\cos(\theta_i)}\right]^2=\left[\frac{n_1\sqrt{1-\left(\frac{n_1}{n_2} \sin\theta_i\right)^2}-n_2\cos(\theta_i)}{n_1\sqrt{1-\left(\frac{n_1}{n_2} \sin\theta_i\right)^2}+n_2\cos(\theta_i)}\right]^2</math>

Koeficienty udávají poměr intenzity odraženého a dopadajícího svazku. Pokud nás naopak zajímá, kolik světla prošlo, tedy koeficient \(T</math> (transmise), pak jej určíme jako \(T=1-R</math> pro každou z polarizací.

Pokud na rozhraní navíc dopadá světlo ideálně nepolarizované, tak celkový reflexní koeficient může být určen jako

\(R = \frac{R_s+R_p}{2}</math>

Speciálním případem je pak situace kdy světlo dopadá na rozhraní kolmo, tedy v případech, kdy všechny úhly \(\theta_i, \theta_r,\theta_t</math> jsou nulové. Fresnelovy rovnice pak nezávisí na polarizaci a nabývají tvaru.

\(R_p = \left[\frac{n_1-n_2}{n_1+n_2}\right]^2 = R_s = R </math>

S využitím předchozího výrazu pro nepolarizované světlo.