V pátek 26. dubna 2024 úderem 22 hodiny začíná naše nová
a opravdu velká série soutěží o nejlepší webovou stránku !!
Proto neváhejte a začněte hned zítra soutěžit o lákavé ceny !!

Joystick

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
(+ Aktualizace — Když jsem studoval Gymnázium (1987), tak jsem měl doma počítač ATARI 800 XE s vylepšeným kazeťákem (z Tuzexu) a dvěmi výbornými joysticky (typ Atari 7800).)
 
Řádka 1: Řádka 1:
-
[[Soubor:Joyopis.png|right|thumb|Proporcionální joystick:<br />1. Držadlo<br />2. Základna<br />3. Tlačítko – „spoušť“ či „fire“<br />4. Další tlačítka<br />5. Autofire<br />6. Plynový pedál<br />7. Kloboučkové tlačítko<br />8. Přísavky pro uchycení]]
+
[[Soubor:Joyopis.png|thumb|240px|Proporcionální joystick:<br />1. Držadlo<br />2. Základna<br />3. Tlačítko – „spoušť“ či „fire“<br />4. Další tlačítka<br />5. Autofire<br />6. Plynový pedál<br />7. Kloboučkové tlačítko<br />8. Přísavky pro uchycení]]
-
[[Soubor:Joystick.jpg|right|thumb|Neproporcionální jednotlačítkový joystick z 80. let]]
+
-
 
+
'''Joystick''' [džojstyk] česky „pákový ovladač“ je [[vstupní zařízení]], používané zejména k interakci s počítačem. Základním dílem je tyčka upevněná kolmo do vodorovné podložky. Vychýlení tyčky vyvolá odpovídající pohyb objektu na obrazovce.
'''Joystick''' [džojstyk] česky „pákový ovladač“ je [[vstupní zařízení]], používané zejména k interakci s počítačem. Základním dílem je tyčka upevněná kolmo do vodorovné podložky. Vychýlení tyčky vyvolá odpovídající pohyb objektu na obrazovce.
Řádka 14: Řádka 12:
Proporcionální joysticky umožňují odečítat směr a velikost výchylky páčky. Neproporcionální, užívané dříve zejména u osmibitových mikropočítačů, se v dnešní době používají ve spotřební elektronice, odečítají pouze směr nikoliv výchylku.
Proporcionální joysticky umožňují odečítat směr a velikost výchylky páčky. Neproporcionální, užívané dříve zejména u osmibitových mikropočítačů, se v dnešní době používají ve spotřební elektronice, odečítají pouze směr nikoliv výchylku.
-
Dříve se na PC používalo připojení přes [[Gameport]], podobně jako u dalších „padů“, dnes se již využívá výhradně sběrnice [[Universal Serial Bus|USB]].
+
Dříve se na PC používalo připojení přes [[Gameport]], podobně jako u dalších „padů“, dnes se již využívá výhradně sběrnice [[USB]].
 +
 
 +
== Historie ==
 +
Elektrický dvouosý joystick vynalezl C.B. Mirick v ''United States Naval Research Laboratory'' (NRL), byl patentován v roce 1926 (číslo patentu 1,597,416).
 +
 
 +
NRL se aktivně snažilo o vývoj dálkově ovládaných letadel a použití joysticku byla jedna z možností jak toho dosáhnout. Při udělení patentu Mirick napsal: „Můj ovládací systém je prakticky použitelný při manévrování s letadlem, ve kterém není žádný pilot.“
 +
 
 +
Němci používali elektrický dvouosý joystick od roku 1942 jako součást rádiového kontrolního systému (''FuG 203 Kehl''), sloužícího v německých bombardérech k ovládání protilodních řízených střel [[Henschel Hs 293|Hs 293]] a řízených pum [[Fritz X]].
 +
 
 +
== Galerie ==
 +
<gallery heights="190" widths="190">
 +
Soubor:Cromemco JS-1 Joystick (1976).jpg|Cromemco JS-1 (1976) byl asi prvním joystickem pro&nbsp;[[Domácí počítač|domácí&nbsp;počítače]]
 +
Soubor:Atari-2600-Wood-4Sw-Set.jpg|Herní konzole [[Atari 2600]] s&nbsp;joystickem
 +
Soubor:Atari-2600-Joystick.jpg|Joystick pro [[Atari 2600]]
 +
Soubor:Atari-7800-Console-Set.jpg|Herní konzole [[Atari 7800]] s&nbsp;joystickem.<br />Tento joystick byl snadno dostupný v&nbsp;prodejnách Tuzex v Praze (1987).
 +
</gallery>
== Související články ==
== Související články ==

Aktuální verze z 11. 2. 2023, 13:07

Proporcionální joystick:
1. Držadlo
2. Základna
3. Tlačítko – „spoušť“ či „fire“
4. Další tlačítka
5. Autofire
6. Plynový pedál
7. Kloboučkové tlačítko
8. Přísavky pro uchycení

Joystick [džojstyk] česky „pákový ovladač“ je vstupní zařízení, používané zejména k interakci s počítačem. Základním dílem je tyčka upevněná kolmo do vodorovné podložky. Vychýlení tyčky vyvolá odpovídající pohyb objektu na obrazovce.

Některé moderní joysticky jsou vybaveny několika tlačítky a doplňkovými ovládacími prvky s programovatelnou funkcí. Ovládání pomocí joysticku se užívá zejména při hraní počítačových her a videoher, například u leteckých simulátorů se ovládání letadla velmi přibližuje skutečnosti.

Významné neherní uplatnění v praxi nalezly joysticky v ovládání průmyslových strojů jako jeřábů, robotů, letadel a raket. Miniaturní joysticky ovládané palcem nalezly uplatnění ve spotřební elektronice jako jsou mobilní telefony.

Joysticky se rozdělují na:

  • digitální (zvané také neproporcionální) – indikuje sepnutí v jednom ze čtyř nebo osmi směrů
  • analogové (zvané také proporcionální) – směr a velikost výchylky je určena více podrobně

Proporcionální joysticky umožňují odečítat směr a velikost výchylky páčky. Neproporcionální, užívané dříve zejména u osmibitových mikropočítačů, se v dnešní době používají ve spotřební elektronice, odečítají pouze směr nikoliv výchylku.

Dříve se na PC používalo připojení přes Gameport, podobně jako u dalších „padů“, dnes se již využívá výhradně sběrnice USB.

Obsah

Historie

Elektrický dvouosý joystick vynalezl C.B. Mirick v United States Naval Research Laboratory (NRL), byl patentován v roce 1926 (číslo patentu 1,597,416).

NRL se aktivně snažilo o vývoj dálkově ovládaných letadel a použití joysticku byla jedna z možností jak toho dosáhnout. Při udělení patentu Mirick napsal: „Můj ovládací systém je prakticky použitelný při manévrování s letadlem, ve kterém není žádný pilot.“

Němci používali elektrický dvouosý joystick od roku 1942 jako součást rádiového kontrolního systému (FuG 203 Kehl), sloužícího v německých bombardérech k ovládání protilodních řízených střel Hs 293 a řízených pum Fritz X.

Galerie

Související články

Externí odkazy


Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Joystick