V pátek 26. dubna 2024 úderem 22 hodiny začíná naše nová
a opravdu velká série soutěží o nejlepší webovou stránku !!
Proto neváhejte a začněte hned zítra soutěžit o lákavé ceny !!

Lockheed F-104 Starfighter

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 25. 11. 2012, 13:08; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
F-104 Starfighter
F-104 right side view.jpg
F-104 Starfighter, vyrobený firmou Fokker
Základní charakteristika
Určení stíhací letoun
Výrobce Lockheed Corporation
Konstruktér Clarence L. Johnson
První let 4. března 1954
Zařazen 20. února 1958
Vyřazen 1975 USA
2004 Itálie
Výroba
Vyrobeno 2 578 ks
Varianty
Uživatel Letectvo Spojených států
Luftwaffe
Itálie
Japonsko

Lockheed F-104 Starfighter byl americký nadzvukový přepadový stíhač. Byl to první stíhací letoun, který překonal rychlost 2 machy. Letoun byl navržen v roce 1951, po rozhovorech s piloty během korejské války, jako letoun s nadprůměrnými letovými vlastnostmi i na úkor zásob paliva a výzbroje. V roce 1953 vznikl stroj označený jako Model 83 a roku 1958 první F-104 vstoupily do služby v americkém letectvu.

Letoun byl typický svým vysokým zrychlením, stoupavostí, krátkými a tenkými nešípovými nosnými plochami; nadzvukovou rychlost měl povolen pouze s přídavnými nádržemi nebo střelami na konci křídel. Starfighter pro svůj provoz vždy potřeboval kvalitní letiště. Kvůli vysoké nehodovosti (která, jak se později ukázalo, byla způsobena spíše personálem, než samotnou konstrukcí) a krátkému doletu se stal letoun v USA neoblíbený a bylo jím vyzbrojeno pouze několik letek (většinou národní letecká garda).

Většího úspěchu Starfighter dosáhl v Evropě. Roku 1960 si Luftwaffe vybrala verzi F-104G za hlavní bojový letoun, další země NATO následovaly a v programu složeného z Německa, Belgie, Nizozemí a Itálie zahájily licenční výrobu. Mezi lety 19651980 byl Starfighter hlavní bojový letoun NATO. Během 80. let byla zahájena výměna za letouny F-16. Nejnovější verze byla F-104S, šlo o společný projekt USA a Itálie; letoun byl vybaven lepšími přístroji, silnějším motorem a výzbrojí, stroje pak vyráběla firma Aeritalia. V Japonsku se licenčně vyráběla verze F-104J, v Kanadě se stroje vyráběly pod označením CF-104. Poslední F-104 sloužily v Itálii. Na konci roku 2004 byly vyřazeny a nahrazeny Eurofightery.

Celkem bylo vyrobeno 2 578 kusů F-104 Starfighter.

Obsah

Varianty

  • XF-104:
  • YF-104A: (prototyp)
  • F-104A:
  • NF-104A:
  • QF-104A: (bezpilotní létající cíl - pro cvičení ostré střelby)
  • F-104B:
  • F-104C:
  • F-104D:
  • F-104DJ:
  • F-104F:
  • F-104G:
  • RF-104G:
  • TF-104G: (dvoumístná verze pro výcvik)
  • F-104J:
  • F-104N:
  • F-104S :
  • F-104S-ASA (Aggiornamento Sistemi d'Arma):
  • F-104S-ASA/M (Aggiornamento Sistemi d'Arma/Modificato):
  • CF-104:
  • CF-104D:

Specifikace (F-104G)

F-104 3-view.jpg

Technické údaje

  • Posádka: 1
  • Rozpětí: 6,36 m
  • Délka: 16,66 m
  • Výška: 4,09 m
  • Nosná plocha: 18,22 m²
  • Zátěž křídel: 514 kg/m²
  • Profil křídla: Biconvex 3.36% root and tip
  • Hmotnost prázdného stroje: 6350 kg (6 760 kg u F-104S)
  • Vzletová hmotnost: 9365 kg
  • Maximální vzletová hmotnost: 13 170 kg (14 060 kg u F-104S)
  • Pohonná jednotka: 1× proudový motor General Electric J79 s přídavným spalováním
    • Tah: 48 kN
    • Tah s přídavným spalováním: 69 kN
  • Zero-lift drag coefficient: 0,0172
  • Plocha čelního odporu: 0,31 m²
  • Štíhlost křídla: 2,45
  • Lift-to-drag ratio: 9,2
  • Tah/Hmotnost: 0,76

Výkony

  • Maximální rychlost: 2 125 km/h (2330 km/h u F-104S)
  • Dostup: 15 240 m
  • Stoupavost: 244 m/s
  • Dolet:
    • Bojový: 670 km
    • Přeletový: 2600 km

Výzbroj

YouTube

High Flight – Lockheed F-104 Version (Color, anglicky)
History of the F-104 starfighter (anglicky)


Externí odkazy

Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Lockheed F-104 Starfighter
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
F-104 Starfighter